8/07/11

bila melayu membangsakan agama

Bila mereka sudah diajar dengan amalan membangsakan agama;
Apatah lagi bila setiap perkara, mereka diajar dengan mempergunakan agama;
Mampukah mereka menerima teguran kita?
Atau kita hanya berdiam diri dan redha membiarkan mereka?

Mampukah kita menumpang gembira;
Bila niat baik mereka sebenarnya terpesong jauh,
Hingga dikatakan perbuatan mereka itu menyentuh akidah?

Apa kemampuan kita?
Sedangkan hari-hari juga kita mengutip dosa,
Tanpa kita sedar?

Saya tak tahu nak buat apa. Semakin sukar bila saya dekat dengan mereka. Apa jalan penyelesaiannya?

33 comments

kalau teguran tak jalan, kita berdoa sajalah semoga dolongan ini sedar.

berbahasa mcm ni buat orang yang sempoi mcm i rasa aduhhh rendahnya aku....

citer pasal nak BERSIH baju ke ni?

sy tak tahu..hyissh

8/7/11

Mak komeng datang mengomeng..
Betoi kata afrohead..
Kalau tak mampu atau tak brann nak tegur.. Hanya titipkan doa..
Semoga MEREKA sedar..

berdoa moga mereka akan berubah..

hurm....kesedaran..

@afrohead

Tp kite terheret sama dgn dosa tu...mcm ne?

@NenekPenne

Takde kene mengene dgn politik pun....

kata orang tua, bunuh ibunya....ermmmm...camne plak nak cari ibuyan tu????

@nur

Doa.....tp klu kite terjebak sama?

@aizamia3

tp klu melibatkan agama? setiap pandangan org berbeza!

saya chill~

*kunyah popcorn.

memang payah. tapi cuba jadi role model yang terbaik buat mereka paham yang mana yang sebenarnya..kita ikut landasan yang betul supaya apa yang kita buat jadi teladan yang baik..mungkin lambat difahami/diterima.tapi suatu masa mungkin juga jadi pahala buat kita..

@ahmad humairi

tulah, mane nak cari?

@Solehah

agak-agak terutama sekali org melayu (makcik,pakcik atau plg dkt....org tua kite)...boleh tak mereka menerima?

banyak tanda soal.

sukar untuk dimengertikan..esok anak muda kita akan bergelimpangan di KL..siapakah yang akan mendapat untung di sebalik semua ini huhuhuhhh

8/7/11

Nama belog ni sangat 'anak-anak'

Tapi isi nya agak selalunya 'dewasa'

pls xplain?

@sahromnasrudin

dah tentu 'mereka'!

tapi sy tak maksudkan utk esok...

@gedek!

baeklah! saya akan explain...tp nanti~

=p

Mengajar saudara baru tentang Islam lebih mudah dari mengajar orang yang dah memang lahir beragama Islam

8/7/11

semua manusia tidak sempurna. kita cuba aje yang terbaik.

org tua memang sukar ditegur,
berdoa lah agar dilembutkan hatinya.

nak komen pun belum boleh ni...tergantung lagi...tunggu ..

mendalam sungguh ni..otak sy berputar ligat mencerna tiap bait kata yg dituliskan..

sy cuma blh kata bila sebut melayu org ingat islam bila sebut islam org ingat melayu..

kita doa jerlah..;p

11/7/11

MF..
doakan sekali untuk diri sendiri..

11/7/11

Jangan main2 dengan agama. tersalah pemahamannya boleh memesongkan akidah.

tegur, terus tegur. tapi...

Catat Ulasan