7/07/11

komensen yang masuk akal


Busuk sungguh si getah lantun,
Dibawa jual poket pun lebat,
Bukan pantun sebarang pantun,
Bukti setia bangsa yang hebat.

Buah keluak buah zaitun,
Menyisir mengkuang dibuat atap,
Pelawa Pak Ngah beradu pantun,
Siapa hebat ayuh berentap!

Gula dan nira menjadi gandingan,
Kopi o enak pekat dan likat,
Bermula sudah satu pertandingan,
Mommy datang menunjuk bakat.

Senaman ringan dulu.....

Anak sepat di dalam sawah
Elok dimasak dengan pegaga
Bila dah dapat gading bertuah
Tanduk hendak letak kat mana ?

Indah si gading ditatap mata,
Dalam genggaman ke hujung usia,
Buang si tanduk jauh merata,
Bukankah LUPA sifat manusia?

Pisang emas masak sesikat,
Masak pulut janganlah hangus,
Sudah kemas perahu ku ikat,
Kenapa hanyut di bawa arus?

Perahu kuikat berisi kelapa,
Tetaplah hanyut jauh merata,
Anak disayang jasa dilupa,
Kuasa Tuhan siapalah kita.

Anak senangin anak tenggiri,
Masuk ke kelong mengelak pukat,
Jika tak ingin dibuat isteri,
Kenapa diusung merata tempat?

Mengusung si dara memancing tenggiri,
Dapat senangin gembira yang amat,
Bukan tak ingin dibuat isteri,
Bukankah yang haram itu yang nikmat.

43 comments

7/7/11

Wah...berpantun mommyfara kita ni yer ☺☺. Tak pandai lah nak berbalas pantun nih ^_^

terima kasih banyak-banyak kerana sudi memeriahkan kontes uncle.

siap ada sesi 'warm up' lagi.

hidup pantun Melayu pusaka moyang zaman berzaman.

Pulau pandan jauh ketengah,
Gunung Daik bercabang tiga,
Ada apa ditengah-tengah,
Gunung-gunung yang ternganga.

Kakaka.

wow terernya berpantun...:D, good luck...

x pndai berpantunlah..ada bakat ni..;p

pantun yg tersurat dan tersirat...

cayalah...!!

memang yang haram itu nikmat
rasa sekali pasti nak lagi
hari akhirat pun kenalah ingat
jangan hanyut dengan duniawi

@fiza

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan,
Kita budak baru belajar,
Kalau salah minta tunjukkan...

=)

@al-lavendari

Bukan Melayu kalau tak kenal apa itu pantun...

@Besi Karat

Gunung apa yg ternganga?

@Maya Mayana

Sekadar mencuba!

@Siti Hajar Masri

...tapi bukan bakat pantun spontan. Yg tu lagi hebat!

@afrohead

Wah, pandai jugak!

wah..hebat..pantunnya puitis dan kritis..

7/7/11

tahniah dapat botol air dari bujal encem... *__*

7/7/11

eh, ai follow skali.. nnt serang balas eh

@NM02

Serangg!!!!!!!

fara...........

good luck..
chaiyok2..

7/7/11

Weh!

Header kamu sangat.....

sangat....

sangat.....

GILA!

bes!

hebat2

Hebat!
Mesti pernah masuk pesta pantun nih.. :)

anak ikan anak keldai
saya rasa saya tak pandai...:)

Dalam seribu satu nak cari anak muda cam ko sekarang ni. semoga kejayaan tu berpihak pada ko.

wahhhhh...bestnya pantun...kak ita tak reti lah...bm pun fail..he..he..nak lagi...pantun...

tahniah!!! anda pewaris hebat edisi pantun melayu yang tidak akan hilang ditelan arus kemodenan zaman

yg last tue betul!!

betul utk org yg tak betul!!

pantun mommy fara memang hebat! dapat 100 blanje ek?

@Citarasa Rinduan

Yeay! Ade pasukan sorak utk saya! Ayu jd cheerleader!

@gedek!

Erk? Baru pasankah Abg Gedek?

@delarocha

Terima kasih daun keladi!

@Cik SHiNJU

1st time try nie....heheheheh!

@Bigdaddyz

pasir halus pantai landai,
saya pun tak berapa nak pandai....

=)

@anitadiana

Sy BM pun ckp mkn =(

@sahromnasrudin

Kita semua pewaris hebat pusaka bangsa yg hebat tu. Cuma nak tak nak je =(

@ahmad humairi

Semua contestant hebat. RM100 tu rezeki kan?

8/7/11

Wah.. Pernah masuk pesta pantun peringkat kebangsaan?
Berkebaya nyonya bersarungkan songket tenunan?

Pergh.. Hebat MF.. blanje juge ye kalau dpt 100...

Walau mukaku laksana kartun
Pokoknya aku tidak mencarut
Anda berpantun saya berpantun
Semoga hilang lapar di perut

Catat Ulasan