1/07/11

si kain putih

Indahnya KELAHIRAN itu;


Bila ianya sesuci si kain putih;


Yang mana kita mencorakkan ia dengan;

Kegembiraan
Kesungguhan
Kecemerlangan
Dengan penuh harapan agar kain putih itu tercorak dengan kegemilangan, keilmuan, ketakwaan dan kesejukan hati;


Namun, andai sesaat kita alpa dengan dunia, kain putih itu pasti akan tercarik reput yang bisa membawa kita kepada musibah dan celaka;




Wahai orang-orang yang beriman!, peliharalah diri kamu dan
keluarga kamu daripada api neraka, yang bahan-bahan bakarannya ialah manusia dan batu (berhala). Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat malaikat yang keras kasar (layanannya). Mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan

Firman Allah SWT dalam surah At-Tahrim ayat 6

Andai keindahan warna pelangi itu dapat dicalitkan pada mereka....






Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kami. Dialah pelindung kami, dan hanyalah kepada Allah orang yang beriman harus bertawakal.

Firman Allah SWT dalam surah At-Taubah ayat 51

Perjalananku mendidik anak itu masih terlalu jauh. Dan aku gentar menghadapinya. Aku berdoa padamu Ya Allah! Lindungilah zuriatku dari musibah yang diada-adakan manusia. Terangilah jalannya dengan cahaya keimananMu Ya Allah!



Entry ini ditulis untuk cabaran #1 iPad MySuperKids yang direviu oleh Amyz

38 comments

sayu je hati tengok gambar-gambar akhir itu..

1/7/11

Syahdu tgk gambar yang last² nih.

Good luck mommyfara ☺☺

1/7/11

Dear MF..
ni penuh kreatif ni..
gudlak2..

isk.. nak perah otak ni..

nice entry!
cukup menghibakan..

ini~~adalah~~keinsafan~~

selamat berjaya utk awak...

sayu sy tgk semua pic itu..sangat menyetuh hati...

@aizamia3

Lebih sayu melihat anak-anak Melayu yang terpesong itu.

@fiza

Terima kasih Fiza! Same goes to you! Eh? Awak ada participate kan?

@nur

Terima kasih daun keladi!

@Krsty Pinky

Melarikan diri dari terlalu taksub bercerita tentang sayangnya kita pada anak tanpa memikirkan apa langkah kita yang seterusnya untuk masa depan mereka!

@bujal X

...dan muhasabah diri untuk melangkah ke fasa berikutnya dalam menempuh ke dunia akhir zaman ini.

@sahromnasrudin

Kita sama-sama berjuang. Bukan berjuang kerana iPad tetapi berjuang dalam membentuk bangsa Melayu yang menghargai dan mensyukuri segala nikmat yang Allah berikan!

insaf yg last sekali tu :

Perjalananku mendidik anak itu masih terlalu jauh. Dan aku gentar menghadapinya. Aku berdoa padamu Ya Allah! Lindungilah zuriatku dari musibah yang diada-adakan manusia. Terangilah jalannya dengan cahaya keimananMu Ya Allah!

Tq for remind me :)

@:: Mrs.Eady ::

Saya berperang dgn perasaan bila mengenangkan yang itu.....

1/7/11

contest ke ni fara? Setiap gambar menceritakan maksudnya tersendiri tanpa penerangan pnjg lebar. Good Luck 2 u

Tuhan sudah beri jalan, adalah hak kita untuk pilih. Tapi mesti juga kita pilih laluan yg benar.

bermakna sungguh entry ni.tq.

salah asuhan.

amin....

subhanallah..

mula2 bila padang pic no 2,3 rasa happy..
scroll lama2..
subhanallah..

sedihnya,,

PS:mommyfara, duk BP belah mana?

entry sekarang makin mantap. hebat makcik ni.

keep it up.

wow nice entry....boleh menang ipad kalo mcm nih..:)

good luck mommy fara.

cik ina harap kita semua boleh jadi ibubapa yang terbaek tuk anak-anak kita.Menjaga anak dewasa lebih payah , kalau nak dibandingkan masa kecil. Masa kecik dorang hanya dengar dan patuh arahan kita, bila besar orang sekeliling banyak mempengaruhi mereka.Masa tu kenalah buang ego , kena berkawan ngan anak sendiri kalau nak lebih dekat ngan dorang. Barulah tiada rahsia antara kita.

sentiasa ada rasa syukur

corakkan mereka...perjalanan masih panjang.

fara...sehdu tengok pic fara insaf sekejap..tang kain putih tu..mcm best aje nak beranak lagi...he..he

5/7/11

I love greyscale!

eheh..suka la n3 ni..wish u good luck...

6/7/11

doakan, anak-anak kita akan diwarnakan dengan cahaya iman dan taqwa. insyaallah.

6/7/11

Ooo..inilah dunia..

Good luck to u too :P

entry ne best!!!

6/7/11

well, pictures speak a thousand words. ayat ringkas tapi menusuk. gamba hitam putih je, tapi bermakna.

thought provoking entry! good luck dear!

menarik .. ;)

gudluck too , fara ;)

terharunyer.........wooo..sedih2..

tahniah fara! sbb menang hadiah spesel dari blog superkids..sama-samalah kita meneruskan cabaran ke next level ya..tema kali ni DUIT kan..misti entri fara gempak lagi..entri sy cikai jer..uhuks!

29/7/11

Congrate coz berjaya menjadi entry pilihan cabaran pertama... Gudluck utk Cabaran ke 2...

29/7/11

Tahniah!! Entry ni best, out of the box!! Congrats dpt hadiah spesel dr mommy lina!!

29/7/11

Syahdu jek rasa hati bila baca artikel ni.. tahniah sebab menang ekk. Mudah2an kita sama2 dapat mendidik anak kita menjadi hamba Allah yang sempurna. Aminn.

Catat Ulasan