10/11/11

mana satu lebih baik? berjuang atau pentingkan diri sendiri?

Seronok baca karangan Bahasa Melayu Pakcik! Sangat berkesan dalam hati. Isu yang tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. Tidak akan lapuk diselubung habuk, tidak akan reput dimakan cuaca. Melainkan kita sendiri menuntut bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi negara. Bukan begitu?

For me, of cos bahasa Melayu tu penting. But, I felt more comfy if speak in English. You know, international language like English, all over the world kita guna bahasa tu rite? Takkan kita nak jadi macam kat China. Stewardess diorang pun tak pandai cakap English. Macam mana nak communicate dengan foreigner? Kalau silap cakap, malu tau! Sure kena ejek! 

Hipokritkah kita kalau berborak kosong dalam bahasa rojak?

26 comments

10/11/11

kadang2 cheqna guna gak english sket2 tapi tak la pure sangat....

10/11/11

KC suka org yg menguasai byk bahasa dlm waktu yg sama mencintai bahasa ibunda lebih dari bahasa2 yg lain.

Tanpa Nama
10/11/11

rojak itu sedap. sebab tu kita sesedap rasa cakap bahasa rojak.

bos lama aku dulu, kalau bersembang dengan kawan dia, boleh keluar perkataan tamil+english+melayu dalam satu ayat. mengekek aku ketawa bila curi-curi dengar!

macam siol la rasa rojak dia, tapi sedap apa!

10/11/11

saya suka dua2 bahasa..no doubt, malay n english dua sama2 penting..so kalau baca blog saya yang adakalanya bahasa rojak, ampun maaf ya..:)

10/11/11

sayang saya pada bahasa sendiri takde la sampai dalam perbualan seharian pun kena baku.tapi saya tahu mana tempat yang sepatutnya saya guna bahasa kebangsaan~he~~

sedang mengarang surat dlm bahasa melayu utk si suami.... :)

Saya pon kekadang pakai bahasa rojak gak, tapi bahasa melayu tetap di hati ☺☺

10/11/11

salam fara..,

Bahasa jiwa bangsa....Bahasa menunjukkan bangsa....kalau bahasa mudah saja diperkotak katikkan apa lagi bangsa....berjuang itu perlu untuk kepentingan bangsa dan agama..

10/11/11

He..he..he...

Kakcik seboleh2nya akan guna bahasa Melayu yang betul di dalam blog. Tapi bila jawab komen, selalu juga terbabas penggunaannya. Jujurnya, kakcik hanya fasih dan mahir dalam bahasa Melayu sahaja.

Both language suka. Tapi nak berckp omputih, tak fluent sgt. Kadang2 rojak tp sekurang2nya saya mencuba. Namun yg penting, bahasa Melayu, tetap di hati. *wink*

teringat seorang pensyarah pernah pesan:

if u want to master in English, try to speak English straight all the way
if u want to master in Bahasa, try to speak Bahasa straight all the way..

Nak cakap jawa tak ada teman
nak cakap melayu siapa pun tak layan
cakap inggeris dah jadi bualan harian
semua kerana kerja kakak kena turutkan
bukan tak sayang bahasa kita
tapi hal ini salah siapa
bukan kata rojak tapi dah carca-marba
semuanya gara-gara nak disatukan M'sia

10/11/11

rojak tu bagus
seperti makan mee rojak
kuih rojak
ohhhh awesome heheheh

10/11/11

Saya gunakan kedua-dua bahasa ini setiap hari...Di Office bersama lain2 bangsa...Inggeris lah jawabnya...Di Rumah 100% melayu kecuali jika ada English Lesson utk si kecil 7 thn itu....

10/11/11

bahasa rojak pun kengkadang boleh pakai jugak.. asal faham tujuannya..

ape2hal pun..bahasa sendiri le kena diutamakan

rasa seram nak komen ...hehe

kalau nk ckp melayu..ckp melayu sj..kalau nk ckp english ckp english jelah..tp sy sendiri pon kengkadang campur-campur haha..


kuasai bnyk bahasa satu kelebihan..tp jgnlah terlalu agungkan bahasa inggeris sbb kalau bukan kita yg nk bangga dgn bahasa sendiri siapa lagi?

10/11/11

Sebati dengan bahasa melayu. Tetap berusaha menguasai bahasa inggeris.

"Bahasa Melayu Dihatiku"

10/11/11

saya pun kadang2 merojakkan bahasa.. adalah rasa bersalah sebab mencampurkan terlalu banyak perisa tambahan..tapi kadang2 ada beberapa perkataan yang susah nak diterjemah dan lebih tepat jika gunakan bahasa asing.. (err..boleh diterima ke alasan sebegitu..haha)

10/11/11

"well, you know...I sound like stupid if i speak malay u know"..


~haha

Hehe... Daddy dah takot!

grrrrr....nak ckp mcm daddy ziyad! haha

Saya junjung bahasa ibunda saya dan saya sanjung bahasa yang bukan bahasa jiwa saya. Kedua2nya penting bagi saya, bahasa ibunda basahan jiwa, bahasa asing belahan jiwa...
Untuk keperluan tugas, saya kadangkala terpaksa melacurkan bahasa (maaf pejuang bahasa).

biasalah gomen memang suka suki wat ikut kepala dia. serius, dalam masa 24 jam boleh tukar itu dan ini.kui kui kui .lagi tepat ahli politik kat negara kita.

Catat Ulasan