7/03/12

bila mommy sakit tekak dan batuk...

Minggu lepas sememangnya minggu yang azab bagi saya. Selain batuk, tekak pula sakit yang amat. Bila nganga mulut luas-luas, jelas kelihatan tekak saya merah dan bengkak. Nasib saya baik sebab tonsil tak menjadi. Kalau tonsil menjadi, demam seminggulah jawabnya.

Doktor bekalkan saya antibiotik sepapan. Bila dah telan antibiotik, tekak saya beransur reda. Disebabkan ada perasaan tak sabar nak pulih sepenuhnya, saya minum air masak panas-panas. Konon nak matikan sisa-sisa kuman yang melekat sekitar tekak (Betul-betul fahaman ortodoks kan? Tergeleng-geleng kepala Doc Faiz bila baca entri ini). Sudahnya, tekak saya kembali perit dan sakit. Sampai tak boleh tidur malam. Bila tengok balik tekak sendiri, sah bengkak dan merah balik. Aduh! Memang seksa. Rasa macam nak pergi klinik malam itu juga dan menjerit pada doktor; Doktor! Saya nak antibiotik yang paling kuat dan keras!!!!!.

Esoknya, saya muhasabah diri sendiri. Kalau pergi klinik, sudah tentu dapat antibiotik. Adoi! Berdadah lagi badan saya. Tak organik langsung. Sudahnya, saya teringat kisah ulser Aydin. Doktor suruh Aydin makan aiskrim untuk kecutkan ulser. Bukan setakat aiskrim vanila malah popsicle pun saya sumbat bagi Aydin makan. Ulser Aydin memang cepat mengecut dan lepas sehari, ulser dia pun hilang. Jadi saya fikir, mungkin teori doktor Aydin boleh digunapakai pada tekak saya. Petang itu juga saya beli kopi nama apa entah di Uncle K Taman Tun. Kopi yang dicampur dengan cokelat Hershey's dan aiskrim vanila. Peh! Memang lazat dan mengasyikkan. Dan cuba teka? Bengkak pada tekak saya beransur susut dan taklah merah sangat macam kena panggang atas bara api. Sakit pun makin reda. Alhamdulillah. Cumanya batuk saya makin menjadi-jadi. Yelah, minum air batu kaedahnya kan? Merasalah saya pakej sakit bermusim ini. Percuma saja.

Tapi kita kalau sakit sikit, asyiklah nak merungut; Sakitnya. Bilalah nak baik ni? Tak tahan dah nak menanggung. Cuba kalau sakit yang macam ini:-

Google
Agak-agak, apa perasaan mereka ya? Tentu seksakan? Saya yang baru sakit tekak sikit saja pun dah meraban, inikan kanser mulut.

Agak-agak, apa punca utama kanser mulut ya? Rokok? Mungkin juga. Tapi ada perokok yang insaf ke? Seronok betul mereka binasakan badan sendiri ya? Tak bersyukur langsung bila Allah kurniakan tubuh badan yang sihat. Tapi masih nak seksa badan sendiri. Haish...

P/S - Peringatan untuk suami juga.

40 comments

7/3/12

Takut nengok gambar tu..scary..Zara memang senang kena ulser dan tonsil..So dr memang selalu nasihatkan bagi makan aiskrim dan benda sejuk2..So far memang berkesan laa, hehe..Awak ngan saya serupa l, konon nak matikan kuman kena minum air panas2, hehe..

7/3/12

Masa Along keluar dari hospital, dia juga dinasihatkan oleh jururawat yang bertugas supaya banyak makan aiskrim vanilla.

OMG! ternampak gambar post ni...adehhh...tetibe rase mual pulak.. >_<

anak sulung sya dah seminggu kena ulser mulut dan sakit tekak, kesian jugak
mungkin sebab panas ni kan? semoga cepat sembuh ye, banyak minum air suam

kesian org dlm gambar tu

anak sulung sya dah seminggu kena ulser mulut dan sakit tekak, kesian jugak
mungkin sebab panas ni kan? semoga cepat sembuh ye, banyak minum air suam

kesian org dlm gambar tu

tskkk..ngeri!! get well soon mommy!

7/3/12

Scary lah tgk gambar tu. Smoga cepat sembuh yer fara.

jadi, eskrim boleh meredakan ulser?? owh, bagus ni..thanks fara. sebab sy selalu kena ulser. seksa betul nk mkn.

gambo tu scary le... iols scroll laju2 tang gambo...
tak sanggup nak tengok...

iols masih batuk ni.... tho dah sebulan lebih tak minum ais...

nak buat camne ye????

sy pernah dgr seorang ustaz berbicara bhw sakit nie sebenarnya menghilangkan dosa-dosa kecil yang telah kita lakukan..

semoga cepat sembuh ya

erm,tekak bengkak n merah pun dah terasa peritnya..inikan pulak yg ada kanser mulut tu...mintak jauhkanlah...syg kat diri sndri..huhu

7/3/12

minum air..minum air banyak, gosok gigi sblm tido..cuci mulut...haha kena buat ni semua pesan mak saya dan saya pula pesan pd anak2 tap kalau nk jadi jadi juga.

sekarang memang musim sakit...kena banyak minum air dan jaga makan..

kak ita pun kena ulser juga..puncanya terhantuk kepala arisya..sampai bibir kena gigi sampai berdarah..ne masih ada sakitnya...semoga farah cepat sembuh...kekadang kelakar juga kan...makan ais kerim boleh baik.....betul juga tu...

7/3/12

ngeri nyer gmbr tu...huhuhu

betul ke minum air panas kuman boleh mati? (soalan stail ortodox gak ni)

7/3/12

kan..sakit kan
huhuhu
bila sakit baru rasa nikmatnya sihat..
alhamdulillah cheqna pun dah pulih....=)

7/3/12

oo..sakit tekak ubatnya eskrim ya? syok!!

baru tau ni..

As salam Pok amai amai,

Ngeri weh saya tgk gambo tu... mcm tu rupanya kanser mulut... Nauzubillah... Iman pun klau tekak dia sakit sy bagi minum air batu/aiskrim, mmg surut bengkaknye... Dulu klau sakit tekak saya makan fisherman friend berkesan jgk! :)

Peruvian rug tu mmg cantik, tapi sy lagi minat alpaca rug tu... Nnt kite story lain ek :)

batuk paling perit bila bangun pagi.. kong kong kong mcm bunyi anjing..

moga cepat sembuh ya.

7/3/12

MAK OOII.. INGATKAN MULUT AWAK TADI.. SERAM..

7/3/12

scary nyee gambar tu !

kalau tonsil mmg ubatnya asikrim vanilla..tp vanilla shj yg lain tak


suami sy pon sama..mcm cara dh nasihat..lastly kalau sy jumpa kotak rokok dia sembunyikan..sy akan pijak-pijak (konon marah) lps tu biar dia nampak hehe

7/3/12

musim ni fara..
minggu lepas pi klinik
misi tu kata yang tengah tunggu tu semua nya batuk..
dok tunggu nak ambik ubat..
maisara pun batuk
sampai hilang suara,..
mujur saya dengan suami tak kena..

gmbr itu sungguh mengerikan....

Memang ubat sakit tekak aiskrim vanilla...selain sedap memang cepat hilang sorethroat tuh..

makan antibiotik habis2...

seram gile gambar.. =,=

wahh..dapat petua free2 ni..hehe..tp betul juga kalau ulser biasa letak ais bagi surut..oh gambar tu sgt ngeris kak..jauhkanlah sakit mcm tu..seksanya..huhu

akak kerap juga kena sakit tekak ni sebab kurang minum air....dok dlm aircond bila minum bnyak asik nk pegi toilet je pulak...

sampai sekarang sy harus bersyukur kerana tidak terlibat dengan rokok dalam keadaan sy selalu berada di kalangan kawan-kawan yg merasakan merokok itu macho.. (",)

Ramainye org sakit tekak...
Dah ok ke tu? Nak eskrim?

alalalala... semoga cepat2 sembuh yaa..

gambar yang last tu. eiiiiiii

7/3/12

memang sakit kalau dapat benda tu. kdg2 nak telan pun susah..gambar tu memang menakutkan >,<

alah cianya .bertabah ye fara.bila sakit tekak cik ina tak pernah makan ubat klinik, cik ina suka pergi kedai ubat cina, nanti dia akan bagi satu bungkusan ubat untuk direndam dalam air panas, seharian minum InsyaAllah keesokan hari sakit tekak kita okey.

erkkss...

Mak ai, ngeri k tgk gmbr tu..

Get well soon.

8/3/12

fara..
bab isap rokok tu dah tak tahu nak kata apa.kalau kita paksa suh stop pun tapi tuan badan tak nak,takkan jadi..

13/3/12

Sedap juga tu sakit-sakit boleh pekena aiskrim vanila. Nyaman dan myelerakan. Pasti fara dah sihat hari ni

Tanpa Nama
5/4/12

Harap2 perokok ni cpt insaf.tp sedap gak kalo sakit tekak mkn aiskrim..

Catat Ulasan