10/04/12

hukum karma

Saya percaya pada hukum karma. Disebabkan hal itu, saya cukup berhati-hati dengan peribahasa; Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. Apalah sangat pangkat dunia? Hari ini mungkin kita berkuasa, esok lusa? Siapa tahu, kan?

Kalau hari ini kita buat orang menangis, esok lusa apa agaknya bakal terjadi pada airmata kita? Kalau hari ini kita menutup periuk nasi orang, esok lusa apa agaknya bakal terjadi pada rezeki kita? Kalau hari ini kita menindas orang, esok lusa apa agaknya bakal terjadi pada hak kita?

Agak-agak apa akan terjadi? Mungkin terkubur? Mungkin tersungkur? Siapa tahu, kan?

16 comments

Betul.. betul... betul... mungkin hari ini hari kita... esok2 hari orang pulak... semuanya kena berpada2..

peringatan yg bagus :)

As salam Fara,

Takut menganiaya org sb doa org yang teraniaya teramat makbul...

saya teringat g ceramah agama bulan lepas.ustaz kata hati2 ngan mulut n perbuatan.ketrananya kita tergolong dlm golongan manusia yang memikul dosa.nak2 kalau kita maki org n fitnah org.mungkin di dunia allah tak tunjuk.bila kita jahat ngan orag kita kaut dosa orgtuh n pahala kita dia kaut plak.so kat akhirat kita golongan yang muflis..so itulah hukum karma=)

mungkinkah pada akhir zaman kebaikan si baik dan jahat hanya akan dibalas di hari akhirat kelak.. hari ni susah betul nak tengok orang yang buat kejahatan menipu dan sebagainya dihukum.. makin kaya makin senang lenang lagi ada..

eh bukan cakap pasal politik ni.. hehe..

sebenarnya bila sebut hukum karma saya terbayangkan patung yang bertangan lapan tu..

Betul, lambat laun pasti kena balik kat kita. dan masa tu baru nak menyesal...

jangan buat jahat berkali2 tau.. sekalipoun tak boleh..
baru guna peribahasani kat opis pagi tadi...

betul tu fara...sekarang ne ALLAH bayar cash..tak payah tunggu akhirat..bila terkena batang hidung sendiri baru menyesal...

karma tu pnh terjadi kat sy.. =(

public sgt nk cite pun...hihihi

org kmpung saya ckp what u give u get's back...joke oke..hehe

setuju...

tapi buat jahat tu dah macam habit.. buat baik plak malu nak buat takut orang kata.... lumrah manusia moden yg segan nak buat baik tp x malu buat jahat,...

cik ina pun percaya pada hukum karma, Daalam kehidupan kita kalau boleh jangan sesekali menyakiti hati orang lain atau memusnahkan kehidupan orang lain.

11/4/12

cheqna percaya...mungkin x kena kat kita tapi pd ahli keluarga terdekt kita...adik beradik..ank2...

11/4/12

hukum kurma tak selalu jadi pun.

ada yang buat tahi pada orang, dan terkepas gembira makan choki choki dan dapat nombor satu di sekolah.

11/4/12

sangat setuju, jgnlah menganiaya orang........

Catat Ulasan