17/07/12

pra-ramadhan iii - mengenang kesusahan

Hakikatnya, saya memang tak pernah beli pun kurma berharga mewah macam yang saya cerita semalam. Apa yang saya karangkan semalam sekadar untuk bermuhasabah diri. Insya-Allah, walaupun kurma bersakar gula yang didermakan oleh para dermawan kepada masjid sebagai juadah berbuka, dengan izin-Nya mungkin dapat kita peroleh pahala sunnah nabi.

Saya suka bila ramai blogger berkongsi kempen penghayatan Ramadhan. Poster-poster pesanan yang cantik dan siap ada karikatur memakai tudung dan kopiah. Comel, kan? Insya-Allah, semoga kempen mereka terus masuk ke dalam kepala otak kita.

Saya selalu bertanya pada diri sendiri. Kenapa saya berpuasa (selain ibadah puasa itu wajib?). Saya sendiri gagal menghayati Ramadhan itu sendiri. Memang hati saya tak sabar hendak menunggu bulan Ramadhan. Tapi kenapa saya tak sabar? Mungkin saya tak sabar hendak melipat-gandakan amal ibadah saya yang sebelum ini cukup-cukup makan? Atau mungkin saya tak sabar hendak merasai kemeriahan Ramadhan itu sendiri? Yelah, bila lagi hendak jumpa pasar Ramadhan yang meriah dengan juadah? Bila lagi hendak jumpa uptown Ramadhan 24 jam? Bila lagi hendak melihat Jalan TAR itu lebih sibuk dari kebiasaan? 

Mungkin saya adalah; Belum bulan puasa, 'saya' dah sibuk tempah tiket buffet Ramadhan. Belum bulan puasa, 'saya' dah sibuk nak beli kurma bertangkai atau kurma yang mahal harganya. Yelah, bila lagi nak merasa kalau bukan bulan puasa? Lagipun 'saya' mampu, kan?

Tapi dalam blog, 'saya' sibuk nak tampal gambar nasib umat manusia yang menderita dalam setiap entri. Kalau tak Palestin, saya pilih Somalia. Atau mungkin anak-anak gelandangan di Indonesia dan India. Paling tidak pun, pengemis-pengemis yang bersepah di KL yang rata-rata tak pandai pun cakap Bahasa Melayu itu sendiri. Dengan alasan, kononnya hendak mengajak kawan-kawan semua menghayati Ramadhan itu sendiri. 

Teruk, kan? 

Insya-Allah. Duit yang mewah itu kita sedekah pada yang memerlukan. Walaupun hanya dengan RM1, tak tergambar lebarnya senyuman mereka yang susah. Tak percaya? Cubalah....



20 comments

17/7/12

insyaAllah kita banyakkan amal dan perbaiki amalan kita sepanjang bulan-bulan yg lain..

tahun ni, bila fikir ramadhan, sy cuma terbayangkan buka puasa sorg2 dlm kereta sama spt tahun2 sblumnya..tu pun dgn air mineral @ mentos.

insaf sgat2 !

17/7/12

fara,
takut kalau saya itu adalah diri saya..mujur saya sememangnya bukan tergolong dari kalangan mereka yang berada untuk bermewah mewah dengan makanan begitu..sekurang kurangnya belum lagi..

thanks tuk ingatan tu kak..
moga kita sentiasa bersederhana dan elakkan pembaziran..

17/7/12

Tujuan utama puasa..mencari redha Allah.

Bab kurma, beli awal pun ok..menaikkan semangat Ramadhan. Kat m'sia kurma sinonim dgn ramadhan.

Bab derma..mmg rasa gembira bila dpt memberi. juga ada rasa tenang di hati.

Insya Allah akan dicuba selalu..

@Ujie

Bukan kurma semata. Bukan tiket Ramadhan semata. Just metaphore...

=(

mungkin fara lupa dengan nasib para muslim myanmar juga...

salam ramadhan al mubarak :)

owh ingat akk mmg bli kurma smlm tu.hmm rara pon xtau lah rara really menghayati ramadhan ke x.skrg bru tersedar.

17/7/12

kak, saya suka kurma madu yusof taiyob tu, taklah manis sangat. kadang2 mereka terpikir kenapa nak tolong pengemis, mungkin mereka menipu dan sebagainya, tapi sebenarnya nak mengajar hati kita supaya kongsi juga dengan org lain walaupun RM1, kan

insyaallah kita tingkatkan amalan dibulan ramadhan dan semoga amalan kita diterima.

hidup dalam bersederhana dalam bulan ramadhan...kat jalan tar dan uptown..malas nak gi tempat-tempat yg sesak ne.farah...makan masak aje..kalu beli pun kueh aje..pun jarang sangat....

sama sama lah kita jadikan ramadan kali ni, lebih baik dari ramadan tahun tahun lepas..;)

sempena bulan ramadhan sy jual kurma..cr duit lebih huhu


oh tp bila tiba bulan ramadhan ofkosla dh psg niat nk buat ibadat lebih sikit..insya-allah

17/7/12

Peringatan utk saya juga. Smoga amal ibadah kita utk blm ramadhan tahun ni dpt di pertingkatkan & di terima olehNYA.

17/7/12

INSYAALLAH..muga puasa yang dibuat diterima oleh-Nya

semoga kita dapat sama2 menghayati ramadhan tahun ini sebaiknya.. semoga azam kita untuk melipat gandakan ibadah tercapai.. dan semoga Allah menerima segala amal kebaikan kita.. salam ramadhan buat fara..

insyaallah kita gandakn amalan dan pahala..semoga amaln diterima Allah..ttg penyusuan2 tq bg pndpt..mmg tak berhenti nyusu ibu shingga 2 thun insyaallah tapi tang balik mnyusu tghari2 mybe stoplh.bg susu yg di pump jer

18/7/12

semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari tahun2 sebelumnya...amin...

Catat Ulasan