3/09/14

breastfeeding journey; anak dara mommy


Gambar raya lepas. Tema jubah hitam. Anak dara kecik tu je ber-dress bagai. Err, jangan ditanya dimana Aydin. Anak teruna saya yang sorang tu sekarang ni kemain eksen. Bila ajak ambik gambar, seboleh-boleh tak nak. Ok. Fine! Oh ya! Tengah-tengah tu adalah mem besar, ibu mertuaku. Heheheh! 

Bila cerita pasal breastfeeding, saya mungkin baru. Dulu masa menyusukan Aydin pun, cuma sempat sampai 8 bulan je. Itupun sebab kurang ambil tahu. Tapi sekarang, banyak membaca PENGALAMAN ORANG! Itu yang bagusnya tentang blog. Mereka bercerita, kita membaca. Saya praktik pun, ikut tips dan petua blogger yang pernah bercerita tentang experience diorang. Alhamdulillah, 1st phase saya berjalan dengan lancar. Saya berjaya exclusive bf Khadeeja sampai 6 bulan. Sekarang ni, dia sedang berkenal-kenalan dengan puri buah. Inshaa-Allah masuk 7 bulan nanti, boleh berkenalan dengan cereal pulak.

Saya tak ambil apa-apa suplemen pun. Ada terbaca dekat forum, suplemen boleh memekatkan darah. Advice untuk minum air banyak bila konsum suplemen adalah perkara biasa. Suplemen ok tapi saya stop kejap selama tempoh bf. After 2 years, Inshaa-Allah saya akan pertimbangkan. Hehehe~ Apa yang saya buat sekarang cuma, positif thinking dan makan. Makan dengan banyak. Makan makanan yang kita masak sendiri. Makan protein. Makan karbo. Makan benda yang orang diet takut nak makan. Hahahaha~ Inshaa-Allah. Moga diizinkan Allah. 

Ok. Nak makan jap. Tata~

15 comments

Sama saya...ke tiga-tiga anak x amik supplement pun..alhamdulillah abg Kakak 2 thn menyusu now turn syakirah..harap till 2 thn jugak

Good luck. Smoga tercapai hingga 2 tahun.

Wah..ada gambo fara.. dah lama tak nampak ni.. kurus walaupun makan banyak tu ok la.. masa menyusu ok je kan kita makan banyak.. saya pun masih menyusu Nazif dah 2 tahun sebulan. Tapi rasanya dia sekadar nak menyonyot..susu macam xda banyak pun.. good luck Fara...moga capai 2 tahun yg ekslusif..

Wah... Aydin dah tak mahu bergambar ya?

Dia tak mahu orang tatap kekacakannya. :)

3/9/14

assalamualaikum khadeeja. ohhh... hari ni baru kite kenal awk. comei la dia...

hai fara...besar dah si khadeeja azalea ni hehehe tengok peha dia geram wei..

plan nak bf sampai 2 tahun eh?

tahniahh..perjalanan seterusnya mungkin akan jadi lebih mencabar.. jgn putus asa.. semoga berjaya~!

3/9/14

makan aja karbo protein & fat..
but in a right amount..
in a right calorie count nya..

ramai yg berdiet cara yg salah..
tolak carbo
tolak fat

last2..metabolism jadi low
berat tak menurun...muscle breakdown..

ya, diet the correct way perlukan ilmu :)

Tahniah fara, gitulah kita sampai sekarang pun baby masih lagi bf walaupun dah setahun 3 bulan...Penat tapi puas..Kat rumah memang fully bf plus makan la..So si ibu ni terpaksala makan dengan banyaknya..Bilalah mau diet??

3/9/14

huhuhu...x ckup korum sebab aydin xde...makan fara makan...sebb bf akan jd kan kita menten...hehehe

sama la..saya pun tak de ambik apa2 supplement..saya makan je makanan semula jadi yang boleh tambah susu..Alhamdulillah..beberapa minggu lagi cukup 2 tahun menyusukan Mikhail.

Tahniah. Insyallah boleh.
Sy pun alhamdulillah...now anak ke 4..smua fully bf smpi 2thn...pun x ambik apa2 supplemnt...cuma..mkn...mkn dan mkn..minum air masak...tu je...hehehe..

kita br anak sulung..
x mampu nk full bf sejak dr keluar hospital..
maklumlah anak sulung, bernak pulk sakit teruk sikit..
tp alhamdulillah.. skrng Luth dh 13 bulan.. masih menyusu dada..cmpur2 kalau tinggal pergi kerja dia menyusu formula.
semua dia boleh..

antibodi pun kuat.. setahun ni..br sekali dia deman..
alhamdulillah sgt..

seronoknya,,,lain anak lain ragam kot eh...
ank ecah xmo susu badan start 5 ke 6 bulan.. :(
maybe sebab kerja...pg2 kite dah anta dia ke pengasuh..ptg br dia jumpa kita..sebab tu kot dah rase xnak susu kita..huhu...

akak,akk cantik lah.bukan senang nk tgk pic akk dlm blog,ehehehehe.kak,akk mkn banyak pon x gemok.x mcm saye.mencik ahhh.

Catat Ulasan