11/04/11

anak luar nikah

Dengar saja anak luar nikah, ramai nak mengeji. Sampai ada yang masuk Melodi. Terjah sana-sini. Soal-siasat orang itu dan orang ini. Dan orang-orang ini pula mencaci....

Perkara sumbang!
Tak takut dosa ke?
Kasihan anak tu dapat mak bapak yang buruk perangai.
Itulah akibatnya kalau dah bebas sangat.
Jangan kau kawan dengan si polan, dia tu anak luar nikah.
Eh, dia dah ada anak? Bukan ke baru kahwin? Eii, tak senonoh betullah....

Tapi, bila buang anak?

Nak aje aku pijak orang yang buang anak tu.
Patut bunuh aje mak bapak budak yang mati tu...buang anak merata!
Tulah, buat pandai....pastu dapat anak, nak dibuang-buang pula.
Celaka! Sanggup aje buang anak macam tu? Apa nak jadi dengan dunia sekarang?
Dahlah buat dosa zina....tambah pulak dengan dosa membunuh! Tak senanglah kau dunia akhirat!

Kenapa? Oh, lupa. Bukankah ini realiti hidup dalam  kelompok orang kita. Fikiran kolot tak ingat agama. Konon diri sendiri terlalu mulia. Tak sedar menggunung dosa. Tapi ada yang perasan ke?

Sangat mengasihani diri sendiri. Masih terkontang-kanting dengan amalan sendiri. Sedangkan ibu dan ayah anak luar nikah itu sudah jauh meninggalkan kami. Mengulit pahala dan mengikis dosa sendiri.

Malu dan insaf....

19 comments

11/4/11

owhh...citer lam melodi tu ek...ada gak member citer...

jangan sibuk mempertikaikan dosa orang lain..
sehinggakan terlupa akan dosa sendiri..
sentiasa bermuhasabah diri..

bukan hendak mengajar orang lain..
tapi ini untuk peringatan diri sendiri yang banyak dosa juga..
so chill ya :)

melodi ni media hiburan. gossip terutama.



tak patot melayan.

mulut manusia..macam tulah..
tak abih2 nak mengata..

sy respek pd laki yang bertanggungjawab tue...bukan senang dia nak bertanggungjawab..mmg tabek la dgn dia...

cikmOt
cerita apa?

abah dan mak haqq
saya mendoakan diri sendiri supaya sentiasa menghargai org lain (walau mcm ne buruk pun dosa yg diorang lakukan)

Encik Psychopath
...lagi-lagi budak-budak kecik. jagn dilayan sgt...

PUTUBAMBU
tak apa, semoga Allah menyelamatkan kita dari terjebak sama...

sahromnasrudin
saya sgt kenal lelaki tu. saya juga sgt menghormati beliau. dan saya malu dgn diri sendiri.....

11/4/11

Hi mommy,

Mekar pun ada sahabat baik yg berstatus ALK. Wlpun begitu, beliau seorg yg rajin bekerja, happy go lucky dan sangat positif orgnya. Jadi kami xpernah anggap dia kekurangan apa2. Seronok dpt berkawan dgn dia. Tak de apa yg menjengkelkan bersahabat dgn ALK sbb apa2 yg tjadi adalah sejarah dlm hidup family dia.

11/4/11

tak tgk melodi mgg ni..taktau citer..tp tu la kan, anak2 (luar nikah atau halal), dilahirkan umpama sehelai kain putih..tadek dosa apa pun (tak macam org kristian percaya, smp nk kena baptis anak)..

saye pon bru je buat entry cm ni.. tu la kn masyarakat kite..
haih....

mula2 pun tak percaya jugak..haish memang tak percaya laa..papepun semua terpulang kepada empunya diri tampil membersihkan namanya.

melodi mmg ske mempanaskan cite..

11/4/11

salam kenal...

budak tu tak berdosa...orang2 yang 'membuat' dia tu berdosa besor...!

11/4/11

eeee...saya x tgk melodi baru2 ni . Bawak anak g kelas...aa..pe cite:D

pokok pangkalnya kembali ke ajaran agama. semuanya dapat dielakkan, baik yang membuat mahupun yang dibuat.

mekar
anak luar nikah itu, msh kecil...sy spt awak juga, sgt menyayangi anak kecil itu tanpa menghiraukan status dia atau org tuanya....

kinna
sy bersyukur sbb msh ada yg berfikiran terbuka mcm awak....dan jgn memandang hina pd org tuanya juga. sekurang-kurangnye, mereka tak buang anak mereka....

Hanieqha
sy dah baca. ok, sy sgt setuju dgn ape yg awak cube sampaikan....

leyzajamil
bukan hanya bersihkan nama....tp bersihkan dosa!

Krsty Pinky
tp kite tetap suke menonton (termasuk sy)...hehehehhe!

Sham
mmg org yg buat tu berdosa besar tp sy sgt menghormati org yg membuat tu sbb mereka tdk membuang dan membunuh anak sendiri....mereka melahirkan dan memelihara malah kasih sayang antara anak2nya yg sah taraf adalah sama rata! dan mgkn kite pun malu sendiri, org yg membuatnya itu skg sgt warak dan tak pernah tgl solat (tanpa perasaan riak)

juanita
mcm biase, cite panas...heheheh!

afrohead
agama itu pendinding diri tp selalu beringat dgn hasutan padu syaitan!

12/4/11

Sama2lah kita cuba menghindari perkara yg tidak baik ini....

akak, nabila buat something utk akak..
sbg tanda phrgaan.. :)

http://nabilashamsudin.blogspot.com/2011/04/jom-ramai2-tengok.html

12/4/11

mulut org memang bukan mulut tempayan

jom singgah
KOtak idea ku beku bila gambor tak ade :p

13/4/11

betul tu.. semua urusan ni adalh kiraan dengan Yang Satu nanti. Kita ambil pengajaran dan teladan.

Catat Ulasan