19/07/11

manusia apati

Hanya satu niat dalam hati bila kita mengadakan kenduri. Sedekah. Semoga kita dimurahkan rezeki dengan lebih lagi. Habis kenduri jika tidak dari tuan rumah, mungkin empunya diri yang menerima buah tangan lebihan makanan dan lauk-pauk kenduri akan melakukan ini?




Kita tak ambil peduli kerana anak kita seperti;

 Dan bukan seperti;

Kita membaca. Kita melihat. Kita mengarang. Tapi kita tetap manusia yang apati. Tidak ambil peduli. Dan masih melakukan.

Kita sentiasa tersalah mengundang tetamu untuk dijamu.

Firman Allah SWT dalam surah Luqman ayat 20:

Tidakkah kamu memperhatikan bahawa Allah telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan telah melimpahkan kepada kamu nikmat-Nya yang zahir dan yang batin? Dalam pada itu, ada di antara manusia orang yang membantah mengenai (sifat-sifat) Allah dengan tidak sebarang pengetahuan atau petunjuk; dan tidak berdasarkan Kitab Allah yang menerangi kebenaran. 

29 comments

19/7/11

makanan pun kekadang jahat~nampak menarik tapi rasa macam taik~tu yang tak abis tu~haha~~

*botol da dapat da?

tumbs up!!

kita sesekali tidak pernah belajar dari kesilapan :-)

19/7/11

mm... betul kata bujal. kalu dah tak sedap, tak leh nak telan, nak di apekan...





sudahnya... buang aje la.. huhuhu

lain kali kalau amik makanan, jangan amik byk terus, amik sikit dulu, rasa... dah rasa kalau sedap baru amik bykkk...

supaya kita tak jadi pentamak..

@bujal X

Sebelum kita dpt tau rs die mcm taik, ape kate kite amik sket, rasa dan jamah dulu....

@sahromnasrudin

tak akan sbb kite masih mewah....

@NM02

kdg2 nafsu merajai segala-galanya....

@NenekPenne

the best comment!

19/7/11

insaff kanns..

semakin suka dengan blog mommy fara,..

untuk persahabatan istimewa ini..
sila ambil award ya..
di blog ayu

Kita suka nak puaskan hati orang lain dari diri kita sendiri. Adakala kita pentingkan adat hingga terlupa perbuatan kita haram di sisi agama. Sampai sekarang cik ina tak paham.

19/7/11

terima kasih kerana selalu mengigatkan saya..:)

kufur nikmat

bujal X...tak sudah2 dgn..."botol dah dapat da?"....keh3


pembaziran ialah idea si setan...

20/7/11

kufur nikmat dengan manusia, macam kawan baik

@en_me

agak-agak?

@Citarasa Rinduan

ouh! saya terharu....

@Cik Ina Do do Cheng

Cik Ina,
Susah nak puaskan hati org. Susah nak menasihati org. Susah nak mengajar org. Sudahlah bodoh tak habis. Tapi berlagak pandai. Sebab tu susah ilmu nak masuk dlm kepala otak. Err..betul tak?

@Amalina

mengingatkan org muda lbh sng dr mengingatkan org tua....

@delarocha

tapi org tak sedar....

@RepublicAku

setan sentiasa menghasut jahat ke telinga keturunan adam...

@perawan

kenapa dgn kwn baik?

kalau mknn x habis sy mmg selalu rs kesal dan teringat mrk yg kebuluran..

Saya dah ketinggalan bas...

dah gitu fitrah manusia...memandang hanya dengan mata, fikir hanya mengikut otak - tidak melalui hati.

20/7/11

Tunggu la bulan puasa ni....

banyak buang dari makan!

22/7/11

Kejadian2 spti gambar di atas memang sentiasa berlaku dlm kehidupan kita. Kesedaran itu perlu dlm mdidik diri supaya tidak membazir, tamak dan lupa diri.

23/7/11

sifat kufur nikmat tu sahabat baik manusia :)

Catat Ulasan