15/08/11

cucur udang dan generasi pembenci

Saya bukan di antara kategori insan terpilih yang bila memasak, pasti menjadi. Saya tidak bercerita tentang memasak lauk-pauk. Tetapi kuih-muih. Malah, sehingga kini saya masih gagal membentuk cucur udang yang sedap, menarik, ringan, bulat, rangup dan paling penting, sedap! Ada masa, cucur udang saya naik cantik. Tapi bila makan, padat berat. Saya tak suka. Ada masa, cucur udang saya sedap rangup tapi bentuknya leper hodoh. Saya tak suka. Ada masa, cucur udang saya keras mencucuk lelangit. Saya tak suka. Adakala saya menyampah. Adakala saya bengang. Adakala saya marah. Adakala saya kecewa. Tapi peliknya, saya tak pernah putus asa. Maka petang ini, doakan kejayaan saya dalam menjayakan misi mencucur kuih udang ye?

Berhenti menerangkan sesuatu perkara yang tak akan habis sampai bila-bila. Berhenti bercerita tentang perjuangan Islam jika tindakan tidak nampak apa-apa. Berhenti taksub kepada sesiapa atau apa-apa kerana kita semua akan kembali kepada-Nya. Apa yang jelas dan nyata, saya dah muak mendengar dan membaca. Jawapan kamu saya sudah jangka. Sudah tahu. Dan isu kamu sangat lapuk untuk dibincangkan lagi.

44 comments

hahaha..!!
mmg payah nak buat betul2 cucur udang yg sedap seperti diidamkan..

samalah ngan putu..

tapi aku belasah jek..janji boleh makan

try and error org kata... all the best ye!

Kakak tak kira MF sedap ke, tidak ke, cantik ke tidak yang pasti kalau cucur udang rumah kakak semuanya suka...

Tapi masalah kakak satu malas nak buat kalau hari bekerja berbanding MF yg gigih. Dah 15 hari puasa cepat kan...:)

baik..saya doakan cucur udang tu jadi ptg nnti .. :)

huhu..yg jadi memang best!!

sangat sedih mendengar bila kamu kerap kali gagal dalam misi cucur udang kamu.... tidak mengapa tanpa mengenal erti jemu pasti akan berjaya suatu hari nanti...hehe

tulisan kaler merah ....wow!

i pun sama..nak kena masak byk kali baru menjadi..

bagi i yang penting amalkan apa suruhan Allah dengan sedaya upaya...

insyaAllah akan jadi...

sya pun lemau gak bab masak2 ni...huhu

15/8/11

Smoga cucur udang mommy fara menjadilah ptg ni yer ☺☺☺

15/8/11

Asal saja cucur udang tidak jadi cucur badak saya sudah cukup gembira bila dapat membuatnya...

jgn putus asa mami!!!
gua yakin lu mesti bajaya kali ni..
tp kl bentuk xcntik pun, kl sedap, ok pe..

15/8/11

cucur udang kali ni mesti menjadi MF..jgn lupa mkn kn skali..:)

15/8/11

cheqna tak kisah..janji sedap =)

moga berjaya cucur udangnya nanti..

15/8/11

Ha..ha..ha.. sabar..sabar... lama-lama jadi laa tuu..

Jangan jadi macam biskut yaya dalam Boboboi sudah laa..

Gurau saja...

sedapnya cucur udang..kak ita pun dah lama tak buat..kak ita pernah makan kat satu makcik ne..tapi tahun ne tak berniaga atau sudah meninggal dunia..org dulu2 masak memang sedap..org jual kueh 5jenis-rm2.tapi makcik ne rm1.masih 3 ketul...harap2 makcik tu masih sihat...

sy pon dlm kategori fail bila bab buat kuih..:(

15/8/11

iols sokmo fail hoccay buat cucur...
dan selalunya - bab cucur ni my hb yg terer masak...
iols hanya terer makan...

apa2 pun... good luck! moga berjaya ye...

dimana ada kemahuan disitu ada jalan, hari minggu cik ina kecewa dekat nak satu mangkuk adunan samperit rosak tu sebab terlebih tepung kastard. tengah kecewa lagi, tak tahu bila semangat nak buat biskut tu datang lagi,

cik ina harap ko berjaya ye.

betul tu fara dah boring ngan nak pikir semua benda yang kita tak daya nak buat apa-apa.

15/8/11

cucur adabi.... lagi senang!

saya pun sama.
tapi bila husben kata sedap je cucur tu saya ok je la...

yang penting masak dengan ikhlas.
kalau tak berapa nak ikhlas memang tak jadik. itu kata husben saya la...

16/8/11

so, menjadi tak?

16/8/11

kalau nak ranggup... ambil sedikit minyak panas yang digunakan untuk goreng cucur tu... letak dalam tepung cucur udang sebelum digoreng...

petua org dulu2...

@PUTUBAMBU

Cucur udang kuih remeh. Tapi sedap.

@Kakzakie

Alhamdulillah.

15 hari dah berlalu. Tapi saya sedih sbb ia makin berlalu.

@:: Mrs.Eady ::

Oh, terima kasih!

@.: iEyLa :.

Yg cantik, yg gebu, yg rangup, yg bersarang cantik...wah!

@Bigdaddyz

Saya akan terus cuba w'pun ptg smlm masih tak menjadi!

@mamaNoriz

Nak2 kuih tradisional kan? Mmg pndi la mak-mak kite...

@fiza

Terima kasih. Tapi tak menjadi.

@Eye_nee

Hahahah! Kata-kata serupa spt suami saya!

@[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ

Terima kasih dik. Semalam tak jdk la...

@zue

Tak jadi. Tapi dah makankan sekali. Hiks!

@cheqna

Smlm punye cucur tawar...

@aizamia3

x jdk. Tapi takpe...dah abis...

@WuMing

Biskut kertas pasir tu?

@anitadiana

Semoga makcik tu dalam keadaan yg baik...=(

@miloais

Alangkah untungnya dirimu bila suamimu yg pndi masak!

@Cik Ina Do do Cheng

Cik Ina...sy tak berjaya pun. Tp x pe. Cuba di lain hari...

Err, sy nak ucapkan takziah pd Cik Ina sbb semperit Cik Ina x dpt dilahirkan dgn sempurna. Jgn sedih2 k? Pasti ada hikmah di sebaliknya...=p

@gedek!

Klu gune cucur adabi, skill sy tak dpt dipertajamkanlah....

@anisalya

Smlm msk ikhlas....tp x jdk gak. Uwaaa!

@NM02

Tak! Uwaaa!

@dwaty

Oooo! Boleh try next time!

19/8/11

Apa2 masakan pun kena selalu praktis. mula2 buat xjadi jgn terus putus asa. cuba dan terus cuba.
Sya pun mggu ni dok buat cucur udang sbb nk habiskan udang. Ada hari kejadiannya gebu, ada hari jadi leper. entah ler..

Catat Ulasan