12/08/11

sayang anak tangan-tangankan?


Cintailah anak-anak dan kasihanilah mereka. Jika kalian berjanji kepada mereka maka penuhilah janji kalian, sebab mereka tidak berfikir (melihat) kecuali bahawa kalian akan memberi rezeki kepada mereka

Hadith Riwayat Tahawi

Alhamdulillah. Janji Allah itu pasti.

48 comments

sedih tgk kes2 buang bayi skrang..

Astaghfirullah,terkejut tgk gmbr ke2 =(

12/8/11

mana la ilangnya akal org yg buang anak ni kan

EMM penuh maksud tersirat,sepatutnya banner2 sebegitu dgn hadis patut dibesar2kan dr sepanduk2,atau patung yg berupa memuja pemimpin dsb...yg mkin jelas,org skrg mkin ramai sakit jiwa..mcm2 jenayah...nyawa manusia ibarat nyamuk...

12/8/11

Hensem...rambut pacak ☺☺

Sedihnya tgk gambar no 2 tu...huhuhu...

12/8/11

gambar 1: aydin yg hensem..manis senyuman, patut la mommy syg!
gambar 2: sian..sedih tgk anak yg tak berdosa ni..

12/8/11

tangan2 kan untuk mengajar.. bukan menyiksa...
kan???

iols syahdu dan sebak sangat2 tengok gambo yg ke2 tu...
aduhai... kejamnya manusia!

senang dapat baby
senang pulak diaorang campak yer
i ni dah berusaha 8 tahun still susah nak dapat...
haii nampak gaya kena cari donor baru nih...

elehhh budak kat atas mcm muka cina tu comelnya....

12/8/11

mommy~nak tanya ble? apa maksud aydin? cadangnya kalau dapat anak lelaki nanti saya nak letak nama idris aydin.sedap tak?

gambar kedua tu; sayangkan diri sendiri, tinggal-tinggalkan...

bukan semua ingat kepada janji2 itu ...hanya segelintir cuma...

@.: iEyLa :.

Isu LAME tp sentiasa terjadi...

@atoyis

Hilang pertimbangan. Jgn salahkan pelaku semata-mata. Tapi mentaliti masyarakat juga harus berubah.

@Maya Mayana

Betul. Nyawa manusia spt membunuh semut. Selamba.

@kinna

Mata sepet. Tu yg mhl!

Tak apa. Dia akan dijanjikan syurga oleh Allah SWT.

@miloais

Membunuh. Mendera.

Entah!

@NenekPenne

Yang mengharap, kecewa. Yang diberi rezeki, dipersiakan...

@bujal X

Aydin maksud;

Dari segi bahasa, minal ‘aidin bererti -

(Semoga kita) Termasuk orang-orang yang kembali.

Kembali di sini adalah kembali kepada fitrah, yakni “asal kejadian”, atau “kesucian”, atau “agama yang benar”.

Idris Aydin? Nama yang cantik. Cool! Suka nama Idris tu.

12/8/11

ok~~maksud pun baik~~doa2 la saya dapat boy~he~~

@SynicalMind

Bodoh - Lelaki
Bodoh - Perempuan
Bodoh lebih bangang - Ibubapa buang anak tanpa membela dan mengajak ke pangkal jalan.
Lagi bodoh bertambah bangang dan sombong pula - Masyarakat yang suka mengata keji caci maki sumpah seranah tapi kosong.

@bujal X

Semoga rezeki Bujal kali nie dpt anak lelaki, ye? Insya-Allah!

nak tambah yang ketiga tu; macamana ibu bapa yang seakan membiarkan perilaku perzinaan anak2, seolah-olah tak ambil pusing langsung. tapi bila dah berlaku macam ni, mereka membantu `menyembunyikan dosa' pulak. nak kategorikan bodoh yang macamana?

@SynicalMind

Selalu ibubapa kategori yg tu awal2 dah bagi petua kat anak mcm ne nak avoid mengandung luar nikah. Serius! Ini experience zaman muda-muda dulu. Bukan pd diri sendiri. Jgn salah faham. Tapi antara kawan-kawan...

Yg buang anak nie selalunya dtg dari ibubapa yg mementingkan maruah keluarga, MALU dgn org kampung, takut jdk bahan kata orang (bukan tkot pd ALLAH). Si anak, disebabkan takot dgn MAK BAPAK buang dia dari keluarga, maka mengandung secara persembunyian terjadi...dan tak dpt nak pk ape bila yg jantannya jugak bahalol, tak kena tgl, bagi lak solution suh buang anak....nak bt illegal abortion, tak de duit. Maka, buang jelah anak yg lahir ckp 9 bulan tu....

Bg sy, penyebab utama terjadi kes mcm nie adalah MENTALITI MASYARAKAT itu sendiri. Lebih suka mengata hina dari bersama mengajak si terlanjur kembali ke pangkal jln.

Nauzubillah....

situasi yang kedua tu berlaku pada kawan aku sendiri (lelaki), di mana dia akhirnya kami pinggirkan. langsung kami tak pedulikan. walhal, bila aku pikirkan balik sekarang, dia cuma mengulangi kebodohan yang sama seperti dia berzina dulu dengan membuat illegal abortion. kami cuma berdiam diri ketika itu, memencilkan dia tanpa membantu apa2 (maksud aku bukan bantu gugurkan!). rasa menyesal tak tolong orang yang begitu terdesak macam tu. yela, at least kami sama-sama bimbing dia kan?

12/8/11

alahai gambo 1 tu...senyum ..mcm baru lepas nangis je..genang air matanya. ni baru ditgn-tgnkan ke...:)

gambo 2:
kita ni nak dpt susah..bila dah dpt senang aje dibuang2...haiwan pun sygkn anaknya.

12/8/11

Dear MF,
tapi kan..
Kalau bukan keluarga sendiri yg sokong mereka.. Siapa lagi?..
Cuma dengan cara buang bayi tu adalah tidak bertamadun..

Betul tu nenek.. Yg mengharap susah dpt..

Betul! Saling tegur menegur. Aku pun patut bertindak macam tu. Ambil kisah! Tapi aku sendiri tak ambil pusing dan ambil kisah!

Masing-masing ada dosa sendiri, ada kesilapan sendiri...

Nak tebus balik kesilapan lama...semoga Allah mengampuni dosa-dosa lampau kita....

=(

@zue

Tak nangis pun. Saya pun baru pasan mata dia mcm bergenang. Heheheh!

12/8/11

rambut up to date!

PACAK!

comel anak. mcm maknye.

Fit pn xfhm mentaliti org yg pndai buat tp pendek akal bila jd cmni. Bayi tu tak berdosa. Bila difikirkn Allah tu maha kuasa. Org yg buat tanpa ikatan Allah uji dgn memberi mereka sng mendpt zuriat. Bg kita yg membina hubungan dgn lafaz akad dan wali..ujian lbh hebat diberikan Allah bila sukar mendapatkn ank. Subhanallah

hargai pemberian Allah

encem nye bujang kecik tu, pandai bergambar...

tapi hancur luluh tgok baby tu...
ya allah, tunjuk la kebesaran mu pd yg tak mensyukuri nikmat itu ;(

13/8/11

Memang sedih sangat bila tahu ada orang yang sangat kejam sekarang nii...

Binatang pun tahu sayangkan anak dia..

@nur

Keluarga menyokong si pelaku. Masyarakat menyokong keluarga si pelaku agar menasihati supaya mengajak anak kembali ke pangkal jalan. Itu kan lebih baik dari mengeji?

@gedek!

Rmbt die mmg jenis keras. Tak turun2. Mcm berus sabut.

@Encik Psychopath

Muka anak mst ikut muka mak, kan Aydin?

@Fitri Senin

Nafsu sentiasa mengatasi akal fikiran. Pendidikan itu yg utama. Bukan sekadar pendidikan Islam saja malah perlu diterapkan pendidikan seks dan moral.....

@delarocha

Mereka takut hukuman dunia dari akhirat sana...

@mamaNoriz

Si kenit tu mmg skg dah pandai melara dpn kamera....

@WuMing

Manusia lagi hodoh perangai dari haiwan...

kalau nak rasa dekat ngan anak , kita kena masuk dalan dunia mereka, jadi kawan mereka.

Jadi ibubapa kita kena dengar masalah anak jangan kita tahu nak melarang dan menghukum je.Anak kita macam kita masa kecik gak.

Hye aydin comel senyuman menawan.

Beranak dan membesarkan anak adalah saat-saat paling indah seorang ibu. Kalau dah pandai beranak, tapi tak tahu nak sayang anak lebih baik berhenti jadi manusia.

Sebagai ibubapa kita jangan hanya pandai menghukum dan marah bila anak buat salah. kenapa kita tak masuk dalaum dunia anak?kita malu atau ego sebab kita rasa kita ketua keluarga, dah tiba masanya ibubapa kat luar sana buang pesepsi tu.Cuba jadi ibubapa yang lebih memahami anak dari kawan memahami mereka.

Maaf ye fara, cite pasal anak , cik ina cepat tension, benci otang yang tak sayang anak.

hye aydin comel senyuman manis menawan.

15/8/11

Ada org dah bertahun kawin tapi belum ada rezeki anak. Sedangkan mereka yg zalim ni senang2 jer buang anak di merata2 tempat.

pst: kes buang anak ni dah terlalu berleluasa di negara ini.

gambar pertama:
dak hensem dengan rambut cacak2nya itu.. senyuman yang menawan.. ;)


gambar kedua:
kalau berani buat kenapa tak berani tanggung sampai sanggup buang anak itu.. kesian pada anak yang tidak bersalah itu..

20/9/11

Mana hilang perasaan sayang...pelik...kecian nyawa yang xberdosa kan....sedih tgk gmbr tu...

Catat Ulasan