22/09/11

penuh atau kosong?

Kredit : Google


Adakah kita seperti;

gelas separuh penuh atau;

gelas separuh kosong?

Atau adakah kita di dalam kategori;

bijak berkata-kata atau;

bijak memusing kata?

Fakta itu umpama objek pegun. Macam mana pusing pun kita bercerita, ia tetap ada di kiri, kanan, atas atau bawah. Tak pernah lari. Tak pernah berganjak. Manusia sahaja yang bodoh kerana mengejar sesuatu yang tidak lari ke mana-mana.

47 comments

22/9/11

saya pandang gelas tu kosong.

*sebab isi saya da minum~keh keh~~

22/9/11

saya gelas kosong.

jikalau kita bercakap " ia separuh penuh" lebih manis berbanding "ia separuh kosong' kan....

hakikatnya, manusia suka mendengar yang positif berbanding yang negatif huhuhuhuhhhh

Ada pulak bawa gelas kosong ke hulu-hilir menadah menanti belas ihsan utk seseorg mengisi.

Membuat cerita yg kosong tapi menganggap ianya amat bererti...

22/9/11

Header baru nampak.....

22/9/11

Hari ini Mommy Fara serious berbicara.....


Klasss gitu...

tetiba saya teringat pepatah Melayu, takkan lari gunung dikejar !

Manusia yang bijak berkata-kata biasanya kurang bijak mengatur tindakan. ^_^

22/9/11

susah beb nak bezakan antara tin (atau gelas) kosong, separa kosong atau penuh berisi zaman sekarang ni. sebab masing-masing akan keluarkan bunyi yang sama...

22/9/11

to me, orang yg pandai memusin kata adalah gifted...

cuma diorang end up berpusing pusing in the same circle....

22/9/11

ape yang boleh cheqna khabarkan..pemikiran setiap dari kita ni memang tak sama...

@bujal X

...terima hakikat sbb gelas dah kosong, kan?

@Amalina

Kenapa gelas kosong?

@sahromnasrudin

Hakikatnya;

Manusia lebih suka berfikiran pesimis bila mendengar cerita negatif dari menjadi optimis dan mencari jalan penyelesaian...

@Kakzakie

Memberi lebih baik dari yang menerima....

@WuMing

Heeeeeee~

@WuMing

Saya karang entri tu smbl tersenyum!

@al-lavendari

...tp jgn pula bersikap sambil lewa sbb walaupun takkan lari gunung dikejar tp makin ditarah, makin rata gunung tu jadinya....

@Hana Soffelia

...tp air liur pun boleh bt duit tau!

=D

@SM

Yeke?

Optimis atau pesimis, bunyinya tetap akan sama? Betul ke?

@gedek!

Tapi nak dgr mukadimah tu je dah bosan sbb dah tau klimaks....

@cheqna

Mmg tak sama. Ada negatif, ada positif....

kalau adiela jenis yang penuh atau kosong ek? tak tau pulak..

btw,gelas tu penuh kot..sebab 50% air dan 50% angin..secara kesimpulannya,gelas tu dah penuh..kan? kan? kehkeh.. :P

kata-kata yang mendalam laa

22/9/11

MEMUSING2KAN FAKTA ADALAH TUGAS LAWYER... LOYAR BURUK PUNYA LAWYER... :p

lebih baik berkata gelas ini separuh penuh dari gelas ini separuh kosong..

kata2 separuh penuh nampak lebih positif dari kata-kata separuh kosong..

kata2 "warna itu kelihatan kurang cantik" adalah lebih positif dari kata-kata "warna itu kelihatan hodoh"..

dah macam pakar motivasi gamaknya.. (",)

hebat! seronok untuk difikirkan statement MF ini...

kalau gelas kosong, pasti kita boleh isi apa saja air yang nak diminum...tapi kalau gelas penuh, ntah apa air di dalamnya..ntah@ racun! Kan, macam kes terminum racun semut...ngeri sehhh!

22/9/11

Aku mahu jd diri ku sendiri..bermakna bila berkata...

22/9/11

@Mommy Fara
ya, gelas kosong akan cuba mengembungkan perutnya sepenuh mungkin agar hampir menyamai gelas yang penuh setiap kali dia berbicara. si pesimis yang berpura-pura optimis.

hari ni header mommy sudah tukar.. simple tapi comel.. ;)

saya tengok gelas tu dah kosong sebab saya haus..

@Syahirah Suhaili

Awak cth org yg berfikiran positif dan optimis!

Suka x?

@merahitujambu

Dalam ke? Taklah...telus kot?

@fairus

siapa loyar di antara kita? heheheh!

@fuad ansari

Positif! Awak mmg optimis!

@Lady Windsor

Mmm....ini statement penuh waspada...

Bukan play safe tp berhati-hati, waspada dan berpada-pada....

=D

@Eye_nee

Mcm mane kite nak tau kata-kata kite penuh makna? Tak mungkin utk diri sendiri saja, kan?

@SM

Hah!

Kesimpulan dari komen ko - katakan tidak pada hipokrit.

Masuk akal jugakkan?

eh, template baru lagi...

rajin betul fara..

dan rajin juga menyusun kata penuh mendlaam... uat sya terasa gak...huhu

kata2 yg memberi maksud yg mendalam ni hehe

MF..ya..terlajak perahu boleh undur, terlajak kata, tak dak undur2 dah..telan je lah..

back to the topic..saya kira gelas separuh penuh lebih baik berbanding yang kosong atau penuh-sepenuhnya...kadang2 yang penuh itu belum tentu bermanfaat sepenuhnya dan yang kosong itu sudah tentu kosong sekosongnya...

ada yer yg mengejar benda yg pegun...hmmm...polik den...

* pasal contact lens tu B&L Soflens Toric 66 kan...papa mifz leh bagi rm230 siap postage...

cik ina tak pandai nak cakap pusing pusing ni, sebab tu banyak kawan yang berapa nak serasi kawan ngan cik ina. nasiblah. lagilah kalau yang nak mengadu masalah family , cik ina tak suka nak menyebelah mana-mana pihak, terutama kalau part bergaduh ngan ibu atau ibu mertua, masalah tu kita boleh selesaikan sendiri. Bagi cik ina tak de masalah kita yang orang lain boleh selesaikan, minta pendapat bolehlah.

22/9/11

kerana saya berpuasa.

GOOD THOUGHT.. :)

yup!
when u read a lot and u know the fact
then u know how to twist it!
ahahaahha

Catat Ulasan