19/10/11

keputusan perlawanan bolasepak Piala Malaysia (amaran! tajuk tiada kaitan dengan isi cerita)

Saya seperti berlari-lari dari KL ke PJ. Dari PJ berlari ke BP. Dari BP berlari ke Melaka. Dari Melaka berlari ke JB. Dari JB saya berpatah balik ke KL.

Saya tidak faham apa itu semangat kenegerian? Memandangkan ayah berasal dari Johor dan Mak pula datangnya dari Terengganu. Malah, saya masih ada atok di Setiu sana. Suami saya pula asalnya Negeri Sembilan dan kampungnya masih ada di Melaka (walau atok nenek sudah tiada)

Konklusinya, saya langsung tidak ada semangat kenegerian. Sementelah saya bukan anak jati mana-mana negeri. Saya hanya jati anak Malaysia. Jadi, saya tidak perlu susahkan diri melakukan provokasi andai pasukan negeri kesayangan saya menang dalam sesuatu pertandingan lebih-lebih lagi bolasepak. Bila Selangor kalah, saya masih tidak kisah andai Terengganu menang. Bila Negeri Sembilan menang, saya tidak kisah andai T-Team kalah. Mana-mana negeri yang menang atau kalah, saya tetap sokong. Siapa lagi nak sokong bolasepak Malaysia kalau bukan kita, kan?

56 comments

saya juga sokong mane-mane pasukan yg bermain walaupun saya anak kl

19/10/11

cheqna lahir di kelantan dan ic memang 03 r..tapi dah hampir 27 tahun menetap di terengganu..
jadi bila kelantan lawan trg of coz cheqna sokong mana yang menang hahahahaha

setuju.

itu bukan semangat kenegerian tu semangat terikut-ikut ngan nak menarik perhatian.

habis tu kalau semuanya semangat negeri, semangat negaranya mana?

19/10/11

semangat kenegerian: sentimen pembawaan keturunaan. maksudnya, fahaman ni diturunkan daripada abang kepada adik, daripada atuk kepada cucu, atau dari ketua kampung kepada anak buah. cuba sejak bayi tu lahir je kita bawa lari keluar dari negeri asalnya, memang sah dia tak kisah tentang negeri ni asalkan orang yang asuh tu pun takde semangat kenegerian (tapi punya semangat kenegaraan yang kuat, tu yang penting kan?).

19/10/11

walau saya suka Selangor tapi bukan sebagai penyokong fanatik.. masih mampu boleh senyum tak kisah.. alah.. masih dalam Malaysia lagi kan.. ;)

19/10/11

Kakak kalau tengok bola masa final aje Fara. Masa itu baru hati kakak akan pilih siapa yg kakak rasa suka. Kalau belum final jarang kakak tonton.

19/10/11

saya tak sokong maner2 negeri

tapi saya sokong malaysia

kalau m'sia lawan dgn negara lain sy sokong m'sia..tapi kalau negeri dlm m'sia yang lawan langsung x sokong mana2

saya pun xde semangat kenegerian..tp suami ada. hahahaha. dia tu semua semangat..

Sama. Bila org tanya Hana, "mesti u sokong gla2 red warrior kan mlm ni?"

"Apakah? i xminat"

Selamba cakap i Kelantan murtad.

Seriously, xminat dgn bola, lbh2 lg yg terlalu taksub dgn kenegerian. Sepatutnya sukan utk menyihatkan badan tp bla ramai penyokong macam sakit mental je, macam mana tu???

Ye betul. same la kite yer....

letih juga berlari jauh-jaun tu .. masuk marathon tentu boleh menang.

19/10/11

SAYA LAGI DAHSYAT... BAPA MELAKA... MAK MELAKA.. SAYA PON MELAKA JUGAK... TAPI BOLSEPAK MELAKA MACAM APENTAH... PASAL TU SAYA JADI PENYOKONG MANCHESTER UNITED WALAUPUN SAYA TAK DILAHIRKAN DI SANA.. :p

kalau xde semangat kenegerian, camne nak ada semangat kekitaan?.. semangat utk bersaing secara sihat?..

nanti semua x kisah.
semangat pun hilang..

erk..

sukan juga terkadang2 menyebabkan manusia berpecah belah dan bergaduh kerananya..

caranya mudah, kalau pasukan pilihan anda menang, bergembiralah..
kalau kalah, terimalah dengan hati terbuka.. (",)

19/10/11

kisahhhh
patut laa takde smgt katenye hehe
tp bgus jugak kaann mcm nie
mane2 punn boleyh !

pape punn hidup bola sepak Malaysia ! hehe

19/10/11

sokong yang menang sahaja dan boo mana2 yg kalah...yg penting enjoy de game..hehe

19/10/11

kita sokong yang menang je....! Haha


(Tapi kamu ada semangan negarawan yang kuat... kompom)

19/10/11

sepatutnya sukan memupuk semangat setiakawan..
tapi bila tengok kejadian yg lalu...
bila kalah bergasak bergaduh pulak...
tu blom masuk bab bakr bas bagai...

taksub sangat depa ni dengan bola yang hanya sekadar games - permaian...

19/10/11

dulu penah juga ada semangat negeri ni bila cakap soal bolasepak. tapi lately liga malaysia main macam harumjaduh terus gua buat status negeri. gua anak malaysia tapi gua juga bohsan ngn team negara malaysia...harimjadih

19/10/11

SAya pon tak kisah sapa menang sapa kalah. Tak fanatik bola sgt pon ☺☺

Fara, saya hantar anak kat nursery area rumah ni gak (bangi).

19/10/11

Lahir di Selangor..membesar di selangor...bekerja diselangor...suami dari selangor...anak2 di lahirkan diselangor...Penyokong Pasukan Selangor..tidak Fanatik...hangin bila pasukan kalah...tp tidak pernah beralih arah....

19/10/11

alamak, sya terasa sbb sya ada ciri2 kenegerian...

mana tak nye...

lahir, sekolah, membesar, belajar, kawin, keje semua di johor!

hahaha...

tpi bola sepak johor mengecewakan skang..huhu

sy penuh semanghat kenegerian..sgt sedih bila selangor kalah huhuhhhh

cik ina dah follow twitter ko. hari tu masa ko bagi gmail cik ina blur tak tahu plak faraherda tu ko.

19/10/11

Tanam saja pokok jati...

komen ini juga tiada kaitan dengan entri ini..

He..he..heee...

Memang laa... sekarang ini sistem pengangjutan dah mudah..orang pula selalu ke sana-ke sini..itu sebab banyak yang kahwin jauh-jauh...

19/10/11

menyokong sesebuah negeri tidak beerti seseorang itu bersemangat kenegerian. Dalam sukan mesti ada penyokong. klu semua buat tak kisah. stadium kosong.

Tak salah ada semangat kenegerian tapi biarlah ke arah yang membina...
Saya langsung x tengok bolasepak sebab bosan gila bila tengok penyokong negeri masing-masing gaduh sakan...bodo je..
Sekarang saya guna falsafah di mana langit dipijak di situ langit dijunjung.

20/10/11

@:: Mrs.Eady ::

Samalah kita. Yg penting, semangat kesukanan tu ada!

20/10/11

@cheqna

Tak apa. Yg penting tetap sokong.

20/10/11

@Cik Ina Do Do Cheng

Betul, Cik Ina!

20/10/11

@SM

Aku tgk, org yg bersemangat kenegerian nie lebih suka bergaul dgn org senegerinya aje.

Bagus ke mcm tu?

20/10/11

@aizamia3

Hahahah! Betul! Itulah maksud sy!

20/10/11

@Kakzakie

Sy sejak ada anak kecil, susah kak nak tgk walau final.

20/10/11

@NM02

Yeah! Malaysia boleh!

20/10/11

@merahitujambu

Hiks~ Sy sokong. Tapi seme negeri sy sokong!

20/10/11

@Hana Soffelia

Betul tu! Heheheheh...

20/10/11

@Fitri Senin

Tak apa. Biarlah dia bersemangat. Jgn over sudah!

20/10/11

@al-lavendari

Tapi stamina sy tak kuat la Pakcik!

20/10/11

@fairus

X salah sokong Man.Utd sbb sy pun suke!

20/10/11

@NUR (http://nurhafiz2009.blogspot.com)

Ada orang, terlampau bersemangat bila bercerita tentang negeri sendiri. Sampaikan provok pada orang yang negerinya berlainan. Sudahnya, jadi pergaduhan. Saya dah selalu tgk mcm nie.

Ada kelompok satu negeri, hanya satu negeri saja. Tidak mahu bercampur dgn kelompok berlainan negeri. Pun sy pnh tgk gak situasi yg mcm tu.

Jd, sy tak kisah hal kenegerian. Sukan, kalah atau menang...sy tetap sokong. Siapa kata saya tak pnh turun padang tgk bolasepak? Walau sy tidaklah menyokong pd satu2 negeri. Tapi sy sokong kedua-duanya!

Jgn salah anggap dgn cerita sy di atas ye?

=D

20/10/11

@fuad ansari

Betul! Penyampaian sy sekurang-kurangnya difahami....

20/10/11

@nurkaloi

Sy tak de semangat negeri. Saya ada semangat semua negeri dlm Msia. Hiks!

Hidup sukan!

20/10/11

@Bigdaddyz

En.Daddy, sy tak boo. Sy bg semangat g ada. Tp sokong - YG PENTING, ENJOY!

20/10/11

@gedek!

Pandai pun abg gedek!

20/10/11

@miloais

hah! Tuh la maksud sy! Gaduh2, musuh2....semangat negeri terus hilang.

20/10/11

@Waqheh

Ko tak bek mengharomjadadudih kan team Msia tau. Aku syg team Msia walau.....

20/10/11

@fiza

Tak fanatik takpe tp sokong sukan negara, k?

20/10/11

@Eye_nee

Semangat mcm nie okeh. Tak keterlaluan. Hangin tp kejap je. Jgn membenci sudah.

20/10/11

@mamaNoriz

Jgn kecewa...rezeki takde g la tu...

=D

20/10/11

@sahromnasrudin

Tak apa sedih. Tp jgn benci k?

20/10/11

@Wuming

WuMing klu komen, mst lari tajuk. Hahahaha!

20/10/11

@delarocha

Siapa kata sy tak sokong mereka? Bukan ke org Msia yg suka memulaukan sukan Msia klu ada silap sket?

Hiks~ Sy masih sokong mrk walau sy tak ada semangat kenegerian. Namun, semangat negara saya sgt waja! Sy sgp lupakan Man.Utd klu die dtg sini lawan team kita. Sy sgp je pki jersi Msia, lupakan jersi Man.U!

=D

Saya sokong mamat kacak dalam buaian tu tau..!! <3

kak ita pun sama dengan fara tak kesah pun negeri mana menang..tapi hubby ada paksukan kegemaranya...NS dan kedah kot..bila ada perlawanan bola sepak mesti hubby kaki bola comform tengok..dan kak ita akan sokong pasukan yg berlawanan dengan pilihan hubby.....suka gaduh dengan hubby ..he..he..baru meriah...

Catat Ulasan