17/11/11

relevankah gaya itu?

Saya pernah cuba membiasakan diri memakai beg tangan. Ke tempat kerja, membeli-belah atau ke mana saja. Tapi lama kelamaan saya tak nampak apa yang relevannya beg tangan itu pada diri saya. Melainkan pengalaman melihat penyangak meragut beg tangan seorang mangsa yang sudah tentu perempuan seperti saya. Apa yang bagusnya beg tangan selain menjadi minat penyangak untuk mengambil kesempatan? Mungkin boleh menayang jenama hebat beg tangan pada kawan-kawan? Mungkin. Saya sendiri tak tahu.

Saya pernah terbiasa mengamalkan keluar rumah dengan bersolek. Maskara, pemerah pipi, gincu dan celak mata adalah wajib sebelum keluar rumah. Namun lama-kelamaan, saya tertanya-tanya pada diri sendiri. Untuk apa saya bersolek hebat seperti ini kerana bila tiba waktu solat, saya menjadi malas untuk menunaikan kewajipan yang akhirnya amalan yang wajib itu tersadai begitu saja. Kenapa saya malas? Setiap kali hendak mengambil wuduk, saya terpaksa membersihkan muka. Dan usai solat, terpaksa mencalit semula alat solek di muka. Jadi, di mana relevannya? Memang benar ada alat solek yang boleh dibawa solat tapi yakinkah kita? Yakinkah wuduk kita telus dari warna-warna indah itu? Saya sendiri tak tahu.

Saya malah hingga kini masih melaram dengan kasut tumit tinggi. Tujuan hanya untuk ke tempat kerja. Tapi apa relevannya bila sampai saja di pejabat, saya lantas mencampak kasut tumit tinggi jauh-jauh dan selipar Jepun cabuk juga yang saya konsum, baik dari tingkat bawah membawa ke tingkat paling tinggi.

Saya adakala teringin untuk berfesyen mengikut peredaran zaman. Tapi apa relevannya kalau saya berpakaian seperti tidak berpakaian. Saya berhijab seperti tidak berhijab. Saya muslimah tetapi seperti bukan muslimah.

Jadi, apa relevannya gaya untuk saya? Tatapan umum atau kepuasan hati sendiri? Puaskah hati bila bergaya sendirian tanpa tatapan dan pujian orang? Tidak bukan? Jadi, di mana relevannya?

30 comments

kalau semua tak relevan, abis cemana tuh??

relevan tu adalah subjektif kot... mungkin

bagi peniaga kosmetik cantik bergaya adalah sangat relevant begitu juga dgn corporate man... mesti hebat, mesti penuh dgn gaya.

17/11/11

untuk bina keyakinan diri katanya~~he~

17/11/11

susah jugak persoalan berkaitan kerelevenan ni..

mak saya selalu tegur sebab saya tak bermekap katanya nampak pucat je..sekurang kurangnya calit lah sikit gincu..

kalau saya pakai selipar saja dikata tak pandai bergaya.. saya selesa dengan baju apa yg ada sbb saya mmg bukan kaki shopping tapi org kata saya macam org sengkek tak cukup duit..dan tak pandai jaga penampilan diri..

sudahnya dikata suami control duit belanja..

tapi susah kalau asyik dengar kata org..saya malas nak peduli..cuma sedikit demi sedikit saya cuba ubah penampilan diri..sekurang kurangnya janganlah sampai org mengata suami yg bukan bukan..

relevan ke tidak..saya pun tak tau..

oh ho......kenyataan yg tepat sekali di hati & di minda kepala ku ini..

apa releven menayang handbeg berharga beribu-ribu utk sekadar menyimpan wallet & handphone?

17/11/11

pada kita tak relevan
namun bagi sesetengah orang
- itu adalah relevan dengan laluan hidupnya...

17/11/11

Saya lagi best fara, tiada secalit mekap kat muka even nak gi keja atau pon nak keluar berjalan². Natural beauty gitu...hahahaha...

Handbag apatah lagi, setakat bawak nak gi keja saja. Keluar berjalan hanya bawak diaper bag anak², duit & ic letak dalam poket. Wallet pon nan hado...malas nak kepit² ☺☺☺

17/11/11

tepuk dada tanya selera....

17/11/11

oh entry yang best, saya peminat beg tangan tapi sudahnya asik membeli, tapi pakainya cuma 1 beg saja..Saya jugak suka heels, beli banyak tapi tersadai lebih, banyak sarung kasut scholl sampai lusuh jadiknya..bab mekap paling tepat, saya secretary tapi paling malas mekap..pakai lipstik je sebab nak solat..kesimpulannya apa yang ditulis saya sokong..hehe

17/11/11

make up boleh, cuma jgn keterlaluan.

gini la..meh sini ustajah nak citer (sambil betolkan jilbab)

Kecantikan itu subjektif noks!!
Ko rasa ko cantik kah berbluser, berlecu, beraisedow? sedangkan nanti nak berwuduk, ko nak kena padam semua, calit semula?

contoh, pagi pagi ko bangun kol 5, mandi, mekap tebal tebal, sampai opis nak solat sunat dhuha, kena padam..

pastu calit balik,
pastu zohor, padam, calit balik

pastu, masuk asar, kena padam balik calit balik. Sebab ada setengah orang kata nak solat asar kat rumah, ada yang jenis terperangkap ngan jem, sampai umah dah maghrib, kena la solat kat opis gitu la kekdahnya..

Ok, komen saya adalah,

saya sama macam awak, bezanya kasut tumit tinggi saya tinggal kat opis dari rumah saya pakai croc oreng

17/11/11

Tidak relevan pd kita belum tentu tidak relevan pd org lain...baik begtangan ker...alat solek ker..kasut tumit tinggi ker...feyen berfeyen ker....beli dan gunakanlah dgn kadar yg relavan...nafsu dan keperluan..kdg sukar membezakan relavanya...

17/11/11

Ikutkan gaya, semua tu masih relevan. Ikutkan kesesuaian, ia adalah subjective. Terpulang.

17/11/11

GAYA UNTUK TATAPAN UMUM. JADINYA KITA BERGAYA UNTUK ORANG BUKAN UNTUK DIRI KITA SENDIRI. FIKIR2KANLAH...

ikut kepada siapa dan mengapa itu sahaja...

uncle pun tak suak pakai beg tangan .. hehe

yg lebih sakit hati agaknya, kalau berhias dan melaram sakan, tapi tak ada orang puji.

cik ina make up time pegi keja je, pakai eyeliner, calit lip gloss ngan bedak make over.nipis je.kalau keluar lagi ringkas. tapikan fara cik ina buat semua tuk tatapan sendiri, sebab rasa pucat kalau tak pakai bedak. cik ina gi keja pakai wedges je. , tak pernah lagi pakai kasut tumit tinggi.

17/11/11

jgn jdkan sebab perkara wajib ditinggalkan...selagi dpt disempurnakan dgn baik releven lah ia, bersiap ala kadar cukupla jgn lebih2...jdkan Islam itu mudah dan bukannya menyusahkan penganutnya untuk beramal.

18/11/11

em islam kan mudah.kdg2 kite yg buat dia jd susah :) ikut kesesuaian...pucuk pangkal hati sndiri.yg pntg kite bahagia dan tidak tersasar dr landasan...

some of us berpenampilan begitu (bermekap, high heels, branded handbad) mungkin untuk keperluan kerja..atau mungkin juga relevan dengan status dan environment kerja mereka...

pasti cantik menurut saya. pantas bila agama menjelaskannya pantas. slam kenal from indonesia. ditunggu kunjugan baliknya

mangsa semuanya.sakit itu cantikkah?

ada kebenaraannya...beg tangan gi opis aje pakai...jejalan x bawa..bersolek jarang sekali...kasut tak bertumit...sakit kaki...ikut keselesaan diri sendiri..tak perlu ikut gaya terkini....bagi kak ita lah ya...

untuk imej katanya...

klu gi bank, tak pakai smart2 org bank tak caya plk huhuhuhhhh

Kita kalau nak menyolek lelawa tetebal bagai bila time piyed jek.. :P

18/11/11

setiap individu ado pandangan masing2...relevan atau tidak terpulang pado empunya diri...

18/11/11

relevan vs tak relevan..

pakai ikut keselesaan je..
tak selesa..berhenti pakai

18/11/11

untuk kepuasan mungkin? entah sebab aku tak pernah pakai high heel atau menggayakan gucci. hahahaa...!

sedang dgr mak saya mengkomplen "pakaian org2 zaman sekarang"

21/11/11

http://wanwidget.com
memang x relevan, hehe

27/11/11

Masa zaman saya kerja dulu(yakni anak dara), sya memang mementingkan semua perkara yg disebut fara ini. Tapi bila dh jadi surirumah ni penampilan seadanya saje

Catat Ulasan