1/12/11

aman damai

Beranikah kita keluar rumah berseorangan pada tengah malam atau mungkin seawal 6 pagi?

Saya tidak. Seawal 7 pagi juga, ada di kalangan kita yang mengalami peperangan di jiwa nekad menyamun duit orang dengan hanya bersenjatakan kayu pemukul hoki.

Dan setiap pagi bila kita menghadap nasi lemak dan kopi sambil menyelak akhbar yang rata-rata isu di dalamnya adalah;
  • samun
  • rogol
  • pecah rumah
  • mat rempit
  • rompak
  • bunuh
....semakin beranikah kita?

17 comments

jangankan keluar tengah2 malam.. atau awal2 pagi.. dah kat dalam rumah pun..takut2 lagi..tu gate dah kunci.. grill dah boh padlock..pintu dah kunci siap selak.. ada setengah tu siap security system lagik.. tetapppp rasa tak selamat.
zaman sekarang.. hantu tak takut sangat..tapi lagi takut kat orang!

manusia makin hilang pertimbangan..itulah dunia akhir zaman..

1/12/11

semakin pedulikah kita?
ya.
kita semakin pedulikan diri sendiri.
orang lain boleh pergi mati.

1/12/11

Saya tak berani.

1/12/11

@SM

Hehehehehe...sbb tak amik pedulilah makan diri. Ms tu, nak ckp padan muka pun tak sampai ati. Abih, muka dah tak berseri. Asik nak menangis mengenang diri.

Ceh!

1/12/11

enam pagi? nak kena berteman lah...
iols memang ngeri nak jalan sorang2 masa gelap2 gitu...

makin hari - rasanya makin tak selamat dah... setiap hari ada saja kes2 yg tak sedap di baca keluar kat paper...

tapi 'orang atas' nun kata - malaysia negara yg aman damai... camne tu???

kalau dulu mmg berani..tapi skrg ni tidak lagi!

1/12/11

TIDAK BERANI.....
manusia semakin hilang kewarasan diri....mahu teruskan hidup tapi dgn hasil yg paling mudah sekali...

kak ita tak berani gak..walaupun badan besar..semua tu pun ada..fara tambah lagi satu simbah asid...semua ngeri...tapi kalu dah takdir allah...redha aje...kalu terkena...minta-minta di jauhi...

sekarang pergi kerja keluar rumah sebelum pukul 6.30 sebab rumah jauh (nak kena hantar anak2 ke rumah pengasuh di PJ dulu)..

lewat malam? tak pernah lagi sejak tinggal ditempat baru ni.. lebih senang berehat di rumah.. ;)

setakat ni syukur Alhamdulillah tiada kejadian buruk lagi dan biarlah selamat semuanya..

1/12/11

tak sanggup nak tinggal sorang kat rumah.
errr, boleh pasang bodigad tak.

alhamdulillah..saya duk kampong..

kejadian yg awk sebutkan di entri ini tidak berlaku di kawasan kejiranan sy...

sy masih boleh hidupkan enjin kereta 5 minit di luar dengan pagar rumah sudah terbuka...

kalau di kl, sudah pasti kereta saya hanyut huhuhuhh....

dulu..

masa kerja kat tengah2 kota raya..

kat klcc..


demi tugas.. kena beranikan juga..

1/12/11

@Fara
umpamakan orang yang terdengar rumah jiran kena pecah masuk tengah-tengah malam.

"ah, bukan rumah aku. janji rumah aku selamat..."

selamat? ha, sekejap lagi rumah kau pulak...

huhu dari dulu cari tempat nak komen. ingat tak boleh komen. haha

akak terpaksa kuar rumah jam 6, setiap hari..tawakkal sentiasa! balik pulak kalau tak pukul 9pm, tak sah..pun tawakkal juga!

yuppp dunia mesia sekarang semakin x selamat, apa taknya jurang kekayaan tu makin melebar,.. yg miskin tentulah jeles dgn yg kaya,.. kalau dulu2 semua org lebih kurang sama, nak jeles kat sapa pun, semua salah sapa?

Catat Ulasan