19/12/11

bila batang disalahtafsir...

Cuba baca karangan ini;

Nani berjumpa Ali. Nani kata, dia mahu hisap batang aiskrim. Ali hulurkan batang aiskrim miliknya. Sebelum hisap, Nani tanya Ali; sedap tak? Ali kata sedap. Nani rasa hujung lidah. Nani suka. Dia terus hisap tanpa pedulikan Ali. Ali jadi geram. Pejam celik, pejam celik mata Ali dibuatnya. Bila sudah tak tahan, Ali....
















(bawah lagi...)
























.....jerit; Sudahlah! Aiskrim tu saya punya. Kalau awak nak, awak belilah sendiri! lalu merampas batang aiskrim dari Nani.

Agak-agak, bagaimana otak kamu berproses setelah membaca ayat di atas (lebih-lebih lagi selepas perkataan sudah tidak tahan)?

Pernah tak terfikir yang otak kita semua sudah tersedia kuning? Tak perlu menyangkal yang kita sebenarnya sudah terdidik dengan ajaran 'membogelkan' perkataan.

39 comments

19/12/11

masa gua baca gua dah dpt tangkis segala kekuningan..tapi bila sampai kat Ali...terus gua ingtkn Sara Ali...

tak rasa apa2 sbb dah agak N3 ini ada sesuatu disebaliknya. hihi.

kuning dan kita tidak dapat dipisahkan..seperti bersihnya kuning dan perhimpunan jalanannya...

19/12/11

otak aku ada macam2 kaler :-)

19/12/11

terima kasih buat entri ni, baru mama rasa lega dan kurang rasa bersalah dan rasa malu mama... mungkin mama agak 'melatah' malam tadi, sampai tak dapat menangkis komen anonymous tu... tqqqq...

'orang kita' memang mudah berfikiran 'kuning' sedangkan kalau ajar anak sebut se'batang' aiskrim sejak kecil,agak mudah guru mengajar bab penjodoh bilangan di sekolah nanti...

kalau tak takkan batang berjuntai kena tukar bestrai jaya...

19/12/11

hahahaha...sambil baca sambil tersengih ☺☺

@aimaniman

Percayalah...tak ada yg salahnya tentang entri akak. Akak tak perlu delete pun. Akak bukan bercerita aib tentang org lain lalu mengajak org mengata atau mengumpat. Tajuk akak tu pun tak lucah. Apalagi letak gambar anak akak...Sy tak rasa apa pun kak! Serius sy tak rs lucah pun.

Akak tak melatah cuma akak rs mcm bersalah walau hakikat akak tak bersalah langsung. Tapi sy kagum dgn akak sbb akak berani ditunjuk ajar dari menunjuk ajar dan tak mahu diterima ajar.

Chill k kak?

19/12/11

aku pun dah agak entri ni pasal apa. kalau orang lain yang tulis (taip) mungkin sampai sudah kekuningan tu tak tanggal.

Saya x faham kak.. (wat muka inesen)

setuju..........fara....

bila iols baca - iols hanya fikiran - itu karangan budak2 sekolah - tulus dan bersih

tak bleh nk pikir sb masih blur lagi..

19/12/11

saya biasa baca habis untuk kepastian~~tapi buruk sangka masa baca memula tu tetap ada~~keh keh~~

SALAM,
NAK KOMEN MACAM MANA NI (LF GARU KEPALA MACAM NAK BUAT SATU N3 PULAK) ... TAFSIRAN YG BERBEZA NI MEMANG BERLAKU . JADI APA YG LF LAKUKAN, SELARAS DGN PERINGKAT USIA SENJA DIRI INI, LF CUKUP BERHATI2 BILA MENULIS ENTRI ... CUBA ELAKKAN PENGGUNAAN PERKATAAN/AYAT YG BOLEH MEMBAWA TAFSIRAN DOUBLE-MEANING ! APAPUN, YANG PALING UTAMA IALAH NAWAITU KITA ... KALAU KITA IKHLAS DAN KITA JUJUR, KITA TAK PERLU NAK BIMBANG APA2 ... MAHA PENCIPTA AKAN BERSAMA KITA.

otak sy bersih :)


serius..


tp dlm entri nih apa kejadah nk berebut batang aiskrim (means aiskrim dh habis tinggal batang sj kan haha)

saya pelik, ramai ke yg sentap dgn nama Batang Berjuntai sampai perlu ditukar nama??

~ekekekekee

tak rasa apa2 sbb tajuk dia pun dah jelas... tapi klu takda tajuk memang otak dh tukar kaler kot...haha!

19/12/11

x fikir ke lain..
aiskrim kacang yang rege 20sen tu memang besh

19/12/11

orang kita memang pelik pelik.. batang pun nak pelik..ntah apa2..

err..tapi masa baca tu saya dah kind of expect jugak pasal benda kaitan dgn kekuninigan dan kebiruan ni..haha..

19/12/11

ada la sikit-sikit. haha

19/12/11

ERM.. ADA YANG PELIK KE? TAKDE PUN.. CERITA PASAL AIS KRIM KAN.. ADA APA2 YANG SALAH DENGAN AIS KRIM TU??

(PST : HATI SUCI MURNI.. ;)

19/12/11

urut dada lepas baca entry ni...

(dada sendiri, lah..)

haha!

19/12/11

Sebenarnya terpulang pada individu nak tafsirkan dan fikirkan, kesian pada penjodoh bilangan 'batang' sebab dia tak salah apa pun...;P

19/12/11

Sebab ada perkataan aiskrim saya ok jer..tapi memang tak dapat dinafikan kalau ada segelintir yang berfikiran sebaliknya, kadang saya pun cam tu gak..cepat sangat salah sangka dan salah tafsir..

19/12/11

Phiewww! Mujurrr!

19/12/11

haha, biasa la tu

kehkehkeh....

komen LF rasanya amat sesuai...:)

otak lebih kreatif,ada org buat trend dlm penulisan dia spy laris dibaca...risiko nak termuntah pabila baca adalah tanggungan sendiri

19/12/11

Biasa nye n3 scroll ke bwh mcm nih dah boleh agak ending nyer ;-)

20/12/11

yep, saya terfikir macam tu.

makanya otak saya tersedia kuning + biru >___<

20/12/11

saya barangkan aiskerim magnum classic ataupun aiskerim trophy.

Kira mesra jugak Ali dan Nani sebab boleh berkongsi aiskrim.. (",)

MF, dah tau mesti ada tricky d sebalik intro itu. Hmm tuning tu memang sedia ada dalam fikiran...kita cepat jer sentap bila ada menyebut perkataan berkaitan, akak kerja dalam persekitaran cakap lepas bebas, adoii memang menderita telinga setiap hari dengar depa bercakap.

kadang2 manusia suka bergfikiran kuning..tp terpulanglah pada tahap pemikiran mereka..

20/12/11

hahaha ! biase nye skrol bawah terus nak tengok kontroversi ke x..haha

dah tau dah endingya mcm2..hehe

20/12/11

Kesimpulannya :

Jangan cepat berburuk sangka. Baca artikel ni sampai habis. jgn lompat2. Pasti jelas maksudnya :-)

ada jugak blog yg cik ina baca tulis kuning, tapi dah tahu blog fara, memang tak akan tulis kuning, jadi fikiran cik ina tak kuning : )

Catat Ulasan