20/12/11

siapa yang tak bersyukur?

  • Bila lelaki pasangannya perempuan, tapi lelaki lebih suka 'punggung'.
  • Bila perempuan mengidamkan dada leper dan lelaki pula mengidamkan buah dada mengkal.
  • Bila lepasan sekolah sudah berkira-kira untuk berhutang dengan PTPTN, tapi ada yang mensia-siakan biasiswa (Petronas pula!)
  • Bila pelajar universiti berhempas-pulas capai sasaran CGPA 3 ke atas, tapi ada yang sibuk bercinta sampai tersangkut dua tiga subjek .
  • Bila umat Islam menadah syukur kerana dirinya dilahirkan Islam, tapi ada umat Islam yang tak takut Allah.
  • Bila kita yang mengagungkan agama Islam (dapat pahala), tapi ada di kalangan kita yang mengata, mengutuk dan mengeji 'si dia' di Ireland sana (pahala hilang sia-sia).
Manusia bila susah, baru nak ingat Allah. Apa guna saya pandai menyebut, syukur Alhamdulillah tapi solat 5 waktu pun saya rasa susah (nak kerjakan)?

Saya sedang muhasabah diri dengan peribahasa; barang yang lepas jangan dikenang dan yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Bukan sebab gelojoh tapi sebab kelalaian diri sendiri.

30 comments

20/12/11

ada juga orang bila susah pun tak ingat Allah...

:(

saya sedang belajar untuk memperbaiki diri atas kelalaian sendiri...:)

20/12/11

..semakin ramai orang dewasa yang hilang pedoman mereka sebagai seorang dewasa... Mungkin dah terbanyak makan makanan segera atau fast food kot, maka akal pun semakin kurang bertimbang rasa utk mengingat kebesaranNYA.....nak tambah sikit lagi, bila dah terhantuk baru terngadah..

20/12/11

Perbuatan kita sering tidak seiring dengan kata2. Satu kelemahan yang bukan tidak boleh diperbaikkan.

manusia kdg-kdg lupa nikmat yg diberikan oleh Allah..sy juga kdg-kdg lupa..

baik lah...tq for this peringatan.. :)

20/12/11

lebih mudah mengeji dari membetulkan..masyarakat kita dah terdidik macam tu..

bila nampak orang mengandung tak ada suami, keji..tak tau pucuk pangkal terus hina..bukan nak selamatkan nyawa yg dalam perut tu.. dibiarkan je..bila dah jadi mayat baru kata perempuan kejam dan sebagainya..tapi lupa..diorang pun dapat saham jugak tak banyak sikit mmg ada..

kes di ireland tu macam2 jugak saya dengar..tak berani nak komen @ kutuk @ kata..macam2 info dapat.. pada saya hinaan/kejian tak buatkan kita lebih baik dari dia..malah takkan buat dia jadi lebih baik lagi..so lebih baik fikirkan kaedah yang lebih berkesan dari tu..

20/12/11

Assalamualaikum Fara

manusia tidak pernah bersyukur...

Wassalam

20/12/11

syukur tak bijak dan tak dapat biasiswa ke luar negara sambung belajar. syukur.

mela
20/12/11

barang yang lepas ada juga kebaikan untuk dikenang buat pengajaran
dan jangan kejar sambil mengendong

bila ada umat Islam beria2 nak sambut Christmas lebih2 dari mereka yang sepatutnya

i harap si 'dia' kat ireland tu silalah insaf, bertaubat dan kembali ke pangkal jalan sebelum terlambat...

20/12/11

Macamana nak bersyukur.

1- Syukur dengan hati.Menyedari sepenuhnya nikmat datangnya daripada Allah walau sekecil mana pun nikmat itu.

2. Syukur dengan Lisan. Seperti mengucapkan "Alhamdulillah"

3. Syukur dengan perbuatan. Umpamanya seorang guru yang ikhlas mendidik ke jalan Allah, maka kita panjangkan kebaikan dengan menyebarkannya agar sama-sama dapat manafaat.

Sama-sama kita perbaiki diri k.

entry yang baik untuk sama2 fikirkan.. sedang bermuhasabah diri juga utk jadi yg lebih baik..

20/12/11

terbaik laa entry nie
like!
manusia kannn

hurmmm

20/12/11

itu namanya syukur kat mulut je beb!

20/12/11

so , ptt nye kite kne ingt Allah mase ssh n sng kan... xbole laa time sng jee :)

Mari kita doakan 'si dia' di sana tu kembali ke pangkal jalan dan gunakan punggung hanya utk berak...Jgn kutuk dan hina kerana kita pun x sempurna..
Betul tak?


Arsenal nk pokes UEFA Champions League jer musim nih...EPL tu dapat top 4 dah cukup...hehehe

fara ..kak ita baca blog fieda ada tentang budak lelaki ne..lepas tu tv3 ada berita tentang dia..tapi yg paling kasihan mak ayah.malu dah tentu..tak pasal2 kena bayar duit utang,bukan sikit tu...harap kembali kepangkal jalan dan bertaubat...

20/12/11

NenetPenne (NP) ..
saya dah jumpa orang gitu..
yang beriya2 nak sambut krismas..
siapa ada pokok krismas dalam rumah..
urut dada saya tengok..

manusia memang tak pernah puas.manusia jugak tak sempurna..jadi bersyukur apa yg ada

bab bersyukur tanpa 5 waktu mmg ramai yg amalkan sekarang...hehe!

lumrah manusia yang sering
lalai dan leka..

begitu juga dgn kita :)

salam kenal dari maya pula!

20/12/11

ha ni budak tajaan petronas tu eh? moga dia dpt hidayah..

masyaallah mmg mcm2 skangnie..semoga yang tak baik tuh cepat dapat hidayah dr allah n kita yang adanie pelihara iman sebaik2nya.ameen

20/12/11

kasihan pada ibubapa dia..
moga dia dapat hidayah..

20/12/11

satu jari tunding kat orang, manakala 4 lagi kena kat diri sendiri

20/12/11

sentiasa muhasabah diri, bagus entry ni..berlapik tapi mengena!

saya pun sedang bermuhasabah diri utk jadi yg lebih baik

semoga tegur menegur sesama kita dpt memperbaiki kekurangan diri...Amin

21/12/11

Terima kasih atas en3 ini

..peringatan utk diri sendiri yg selalu lalai dan lupa dgn segala perintah dan laranganNYA..

memang Muslimin dan Muslimat perlu "busy body" pd semua muslimin dan muslimat yg lain kerana kita ini umpama satu badan dan akan dipertanggungjawabkan dgn segala yg kita buat...Allahua`lam.

hampir2 manusia sebegitu yang langsung tak bersyukur,

benar kata para ulama' , bumi ini makin dekat akan hari kiamat...

Astagfirullah halazimm..

Catat Ulasan