13/12/11

kasihan si aydin (kami bukan ibubapa sempurna)

Bila setiap kali Aydin buat perangai, demi mengelak kami dari memukul adalah dengan mengurungnya di dalam bilik. Jarang kami buat begitu. Tapi perangai dia semalam menjadi-jadi. Tanpa memeriksa tombol pintu, suami terus meletakkan Aydin ke dalam bilik. Saya pula leka memasak di dapur. Namun, tangisan nyaringnya kuat kedengaran. Selalunya kami akan biarkan dia terkurung dalam 10 hingga 20 saat. Tak lama sebab kami tak sampai hati mendengar tangisan rayuan Aydin. Tapi semalam meleret sehingga 20 minit. Semuanya gara-gara tombol pintu rosak. Aydin terkunci dalam bilik sendiri. Dia menangis sekuat hati. Dan saya dapat dengar dia menangis sehingga muntah sebanyak 2 kali. Mujur adik saya tinggal serumah. Berpeluh dan jenuh kami mengerjakan tombol pintu. Dari tukul membawa ke alat pemutar skru. Kad-kad memang tak jalan. Pintu bilik terlalu kukuh untuk dikerjakan dengan kad. Saya memujuk diri supaya tidak panik. Kalau saya panik, saya pasti mengundang rasa marah pada suami dan adik saya. Jadi, saya hanya duduk diam di tepi sambil sekali-sekala memujuk Aydin supaya bertahan. Walau dia tak faham tapi setiap kali saya pujuk, saya yakin dia rasa lega di situ. Hampir 20 minit, akhirnya pintu dapat dibuka. Saya terus dapatkan Aydin. Peluknya dan dukung bawa ke bilik air. Dia sudah lencun dengan peluh dan muntahnya sendiri. Selesai mandikan dia, saya terus susukan dan dia terlena masa itu juga! Sedih dan sayu.

Masuk bab petang, seperti biasa saya suapkan Aydin makan malam. Dia makan acuh tak acuh. Tapi Alhamdulillah, habis juga semangkuk. Bila bahagian dia habis, giliran saya pula untuk makan malam. Lauk orang dewasa, semua jenis berketul-ketul. Tak mungkin saya nak gaul halus macam saya gaul nasi Aydin. Tapi entah kelaparan apa gamaknya, Aydin berkeras nak makan nasi saya pula. Jenuh saya asingkan tulang temulang ikan. Tapi kerisauan saya akhirnya benar-benar terjadi. Aydin tercekik tulang ikan! Dia menangis dan muntah tak henti-henti. Selagi tak terkeluar tulang ikan, selagi itulah membuak-buak muntahnya. Lagi buat saya panik, muntahnya bertemankan darah. Sah kerongkongnya terluka juga. Aduh! Lepas satu, satu kejadian malang terjadi. Bila dah banyak muntah, akhirnya tulang terkeluar juga. Saya tak pasti mana satu tulangnya tapi bila melihat Aydin berhenti menangis dan tersenyum, sah tulang sudah tiada. Saya lega. Kebetulan, suami kerja syif petang semalam. Memang tak keruan saya jadinya. Nasib awaklah Aydin!

Dan semalam juga, dari pagi hingga ke petang Aydin mengalami cirit-birit tanpa henti. Sampai melecet ruam di celah kelengkangnya. Dugaan buat anak mommy. Bila sihat, datang pula kejadian yang tak diingini. Walau apapun, syukur! Saya berjaya menanganinya. Dan pengalaman mengajar saya supaya lebih berhati-hati selepas ini. Maafkan mommy ya sayang....


34 comments

13/12/11

Dugaan membesarkan anak memang macam tiada hentiannya.

cabaran menjadi seorg ibu & ayah didunia ini...

kasihanya aydin fara... banyak betul dugaannya..semoga menjadi anak yg lebih tabah ya aydin...hati-hati ya fara pasal pintu tu...mcm mak kak ita kat kg ,akan letak kunci pendua di luar lah...bila terjadi mcm ne..senang..takut kak ita dengar mcm ne...tak pernah kena lagi lah mcm ne..ok...

tercekik tulang...alamak! itu yg paling takut. kita yg dewasa pun klu tereckik tulang dah panik apatah lagi Aydin. berhati2.

dugaan jadi ibu...sabar ya..pengalaman mendewasakan kita..Aydin pun dah senyum kan...apa kata bawa dia bercuti?

13/12/11

Aduhai Fara... yg Fara dok kurung dia apasal. Kalau kakak jiran Fara dah kakak culik Aydin tu masuk rumah kakak... (itulah kan kadang tujuan kita nak mengajar tpi ujian dtg bertimpa-timpa)...

p/s: cumilllnyaaa Aydin... tersentuh auntie tengok senyuman tu. suka:)

bila part anak ni fara memang tak keruan jadinya..

kesian aydin...
kata orang tua2...petua nak ilangkan tercekik tulang ikan minum air dalam tudung periuk...selawat 3 kali pastu kasi ke dia...

13/12/11

anak lu buat perangai sama macam anak gua. anak gua penah terkunci sendiri dlm bilik..bila gua buka tgk dia tak nangis sebaliknya dia boleh plk pakai seluar pendek gua.. mungkin bagi dia gua bapa dan idola dia keh3

13/12/11

Kesiannya aydin..naper kurung dalam bilik? Nasib ok kan..takpe fara, kita semua bukan ibu bapa yang sempurna, masing2 ada cara sendiri kan..dan kita sentiasa belajar untuk jadi parents yang terbaik..

13/12/11

Kita memang tak sempurna walaupon cuba untuk menjadi sempurna. Sedih plak bila baca kisah aydin nih. Iman pon agak kerap gak kena kurung dlm bilik. Memang sedih bila dgr dia menjerit, menangis sampai saya pon nangis gak. TApi sbb nak mengajar, keraskna hati gak.

Byk betul dugaan utk aydin & mommy dlm sehari.

its okay...kadang2 kita pun buat salah tanpa berfikir panjang...dan kanak2 memang mcm2 ragamnya... sabar jelah...

alahai, siannya Aydin..satu hari je mcm2 yg kena..kesian sangat kes tercekik tulang sampai muntah darah tu.. smoga Aydin jadi anak yang baik dan sihat ye..

13/12/11

seriau saya~~aydin time mommy kerja siapa jaga?

13/12/11

susah kan jadi ibu ayah ni..
kena pandai memujuk..
kena pandai kawal emosi..
kena berhati2..
kena itu..kena ini..
tapi semuanya untuk anak2 la...

huhu baca pasal ni mengajar saya cara2 nak menjadi bakal ibu..bukan senang rupanya..

13/12/11

Frasa Anjakan Usia membolehkan kita mendalami dan mengubah sedikit demi sedikit apa yg telah kita lakukan sebelumnya...Kita akan menjadi dewasa dan bertambah matang dari pengalaman yg lalu...cuma terkadang tersasar dan tidak menjadi dari apa yg kita rancangkan...semoga kejadian ini menjadi iktibar....

13/12/11

@anitadiana

Bilik itu adalah bilik terakhir tombol tidak berfungsi. Rumah sy, tiada lagi tombol yg sempurna. Seme dah jahanam.

13/12/11

kesiannya aidin.. sama la kak.. kdg2x sy pon sama jugak.. tak saba.. mak slalu pesan, jaga anak elok2x. anak sorang pon dah penin nak jga.. hehe

13/12/11

@Lady Windsor

Kak, kena tunggu raye cine. Klu gomen, sure bonus hari ry. Sy lak kena tgu bonus ms raya cine (sbb bos cine). Hiks!

13/12/11

@Kakzakie

Huhuhuhu. Sy nak mengelak dr pukul die. Tp tak leh jugak. Sy serik!

13/12/11

@♥cikmOt♥

TQ sharing info. Tp Aydin suh minum pun tak nak.

=(

13/12/11

@bujal X

Hantar bbysitter. Syukur, Aydin mmg kesayangan bbysitter. Jaga molek je. Cuma, kawasan umah byk nyamuk.

13/12/11

alaa siannya aydin.. akak bab kurung mengurung x la, tp akak beli pagar pintu nak elak anak2 p dapur, so akak pastikan pintu depan terkunci, susu botol ada, dan tv cerita kartun terpasang.. akak kunci pagar baru akak p dapur masak, sambil2 tu akak jengah2 ke depan pastikan mereka selamat... anak2 ooi harta akak yg x ternilai...

kesian aydin..


kita ibu bapa mmg ada cara masing² utk didik anak..


sy pon bukan ibu yg sempurna..sesekali naik juga tangan..tertinggi juga suara..


tp sy x pastilah mengurung itu kaedah yg baik utk didik anak atau tidak..risau pulak timbul fobia lain dlm diri dia


mujur tulang ikan tu dpt keluar juga kan fara..aish budak² mmg macam-macam..

ooo.. ini kisahnye ye.. hiks..

Muhammad ada satu tabiat yang mengerikan bila marah iaitu hantuk kepala kepada objek keras macam lantai, dinding atau almari.. huks.. jadi kurung dlm bilik sebagai mengajar adalah bukan pilihan untuk Muhammad.

huks.. saya pun sedang belajar untuk menjadi ibu agar dapat mendidik & membesarkan anak dengan baik..

13/12/11

anak no2 saya dulu..semasa umur 1-5 tahun mmg sgt mencabar.dia penah melalak hanya sebab remeh sampai 2jam non stop..saya biarkan je..tapi tak terfikir nak kunci dalam bilik.sian dia smpi muntah2.
bukan senang jadi ibubapa

aduhai aydin..kesiannyer dier..mesti sakit tuh tercekik tulang ikan..mmg kalau nurulpun takut sangat bab2 nak kasi makan ikan..moga Allah lindungi kamuu yer aydin yang kuat=)

bab kunci kat bilik2 nurulpun buat gak tapi bape saat jerk..kesian.hehe

ye lah.. budak2 kalau menangis beriya sgt, sampai muntah2.. kesian tgk..

ada anak, byk mengajar erti sabar.. (",)

13/12/11

kasihan aydin, dan terima kasih atas kisah ini sebab ia sebenarnya mengingatkan kita yg tiada ibubapa sempurna dlm dunia ni. kadang tantrum atau kerenah anak buat kita rimas tapi tanpa sedar allah mahu duga kita sejauh mana kita mampu berhdapan dgn amanhnya itu.

13/12/11

sedih ai bila baca entry ni.. pengajaran pada kita dan juga Aydin.. mesti lepas ni dia akan ingat.. dan kita akan lebih berjaga-jaga..

13/12/11

kesian aydin..

dugaan..dugaan!

fara kita kena relax,budak ni kadang-kadang cepat faham perasaan kita, cuba belajar bertenang ye ngan budak sekecik aydin, segalanya beres. cuba ye : )

dugaan weih..dugaan...

dulu masa anak aku kecik, masih berbuai, aku duduk rumah sewa (flat), aku turun bawah pegi hantar kunci keta kat laki kat bawah, anak tinggal kejap daalm buai, dan pintu depan buat hal..bayangkan jarang tingkat 1 ngan bawah je..

menjerit jerit aku panggil jiran mintak tolong..Kad kad pun tak jalan..sepak terajang pn tak jalan..
derhaka punya pintu..akhirnya aku pakai lesung batu jiran rosakkan pintu tu...

dan aku menyesal..sebagai tanda aku menyesal, aku isap rokok 3 batang sekali gus tanpa henti selepas anak aku henti menangis..

sekian

Catat Ulasan