7/12/11

pelik #1 - makcik dan jamuan makan

Kadang-kadang saya pelik. Jamuan makan masih belum selesai. Adakala tetamu masih belum sempat menikmati makanan. Tapi ada di kalangan makcik-makcik sudah bersiap sedia dengan plastik dan bekas makanan masing-masing untuk dibawa pulang ke rumah. Kenapa macam itu ya?

Tiba-tiba saya jadi segan.

41 comments

pernah kene...dilarang amik satay lebih dari 2 cucuk rupe nyer yg balance dia sorok bwh meja & dia bungkus bwk balik...apekah?

7/12/11

kehkehkeh
itubiasa
hahahahaha

kos makan bukan murah..jd tapau makanan free adalah satu btk penjimatan hehe

byk kes macam ni..terutama bila ada kenduri kendara kat rumah jiran ke sedara ke, sekampung ke... tuan rumah pun macam ni ????? ha!

alasan: utk anak yg tak dtg. padahal dah jemput semua knp tak dtg?

dia tapau utk anaknya..dia lupa masak kot hahahahhaa

7/12/11

Iye..memang betul fara, kat sini pun kadang gitu gak..rasa cam eh apa ni? Kenapa nak buat cam gitu..seganlahh..

7/12/11

Pelik juga melihat orang yang ambil makanan seolah2 orang lain tak perlu makan dan kemudian dibuang begitu sahaja. :(

7/12/11

ala, sedara-mara kira lebih kurang lah.
keh keh keh

7/12/11

diorang tu 'The Untouchable'

7/12/11

no komen~~nak tegur orang tua kan? saya dulu time kenduri kawin majlis belum habis orang da sibuk tapau.sekali petang orang masih tak putus datang mengamuk orang tua saya lauk tak cukup~tak pepasal diorang keluarkan balik~~keh keh~

Tak patut tak patut

7/12/11

Makcik² tu tak masak kot sbb tau ada jamuan...tapau jer lah.

Tapi agak² lah kan, klo nak tapau pon, tunggu lah habis jamuan.

saya pun segan..nak tegur tak terdaya pulak.

tapi kalo ada orang bungkuskan..saya bawak balik juga.. hehe..

7/12/11

Memang biasa situasi ni. Kadang-kadang pelik jugak. Tak malu ke? ek?

kalau yg selalu kita panggil berkat itu, tuan rumah sendiri yg beri sebab memang dia peruntukkan makanan lebih utk diberi sebagai buah tgn, tapi kalau yg sendiri bungkus itu saya juga geleng kepala, tapi anggap saja dia sudah minta izin tuan rumah dan lihat masih banyak makanan berlebih(cuba berbaik sangka ;))

kat kampung kak ita biasa jadi mcm ne..kekadang tu meluat pun ada..bukan tak bagi ambil..tapi org ramai belum makan lagi, dah kalut nak taupau...pelik tau..kekadang tu taupau banyak mcm nak makan seminggu ke apa?....

walau tak terlibat secara langsung tapi kalau itu yang berlaku alangkah malu dan segan rasanya.. tak patutlah buat macam tu.. agaknya takut sangat lauk tu habis kut..

baru malam td my fiancee cerita pasal ni...tetamu ramai lg yg baru smpai tp lauk dah habis dibungkus..smpai terpaksa masak lain..

tuan rumah pun xtau nak kata apa dah

7/12/11

@:: Mrs.Eady ::

Makkk aih!

7/12/11

@kakcik

..hal yg nie sy pasan. Amik byk2, last2 tong sampah yg kenyang. Walhal, majlis belum habis dan tetamu msh berduyun yg dtg.

7/12/11

@eLL

Errk??

7/12/11

@bujal X

Hahahahahahahahaha!
Betul ke Bujal?
Hahahahahahahahaha!
Tak tahan guling2 gelak kat opis nie!

7/12/11

@Fida Ghazi

Org bungkuskan dan pelawa, mmng sy ok je. Tp yg nie....haishh!

7/12/11

@Ladysirna

Mslhnya, tuan rumah geleng kepala tgk lauk diorang tak ckp utk tetamu lain. Mcm ne nak sangka baik tu?

7/12/11

@aizamia3

Yup! Setuju dgn awak.
Takut lauk abis.

7/12/11

@anitadiana

Hahahahahaha!
Kak Ita punya komen mmg kelakar. Sy pun pk, stok utk seminggu kah? Adui!

7/12/11

@Munnafendy

Sy punya pengalaman, kenduri di masjid. Lom pape, dah bukak cedok sebanyak mgkn lelauk msk dlm bekas. Mengeluh jelah. Nak tegur, org2 tua.

kalau k.ayu nak gelak boleh???????????????

kat kampung tak kisah kot,kalau kat bandar.. mmg pelik

Ada yg macam itu ye Fara... kakak belum jumpa lagi di tempat kakak nie...

biasalah kalau dah jadi 'mak orang dan bini orang ni' dalam kepala asyik teringat anak2 dan en somi je kalau makan, sebab tu lee, tembokkan muka, p simpan untuk anak2 dan en somi, sapa juga yg untung?

7/12/11

kat office pun sama....huhuhu

mungkin makcik tu dah penat masak utk jamuan tu, dan tak larat lagi nak masak kat rumah..

so, bila dia nak balik, dia tapau siap2.. (",)

p/s:mmg biasa jadi macam ni.. selalu buat tak tau je.. kalau sy tak dapat makan pun, sy anggap je lah, mmg takde rezeki sy waktu tu.. sy bab makan, mmg paling tak kisah.. (",)

7/12/11

@fuad ansari

Err, yg tukang msk tu jemaah masjid. Makcik2 tu cuma tetamu.

Err...(garu kepala)

Itulah perangai keji makcik makcik malaysia yang mengalahkan org Somalia yang kebuluran 30 hari tak makan. Tapau macam majlis tu majlis dia, tak fikir org belakang.

alamak, terasa plak!

hahaha...

sbb habit buruk sya ngalahkan makcik2 tapau tu tpi still sya tunggu lepas tetamu takde, tu pun klu di rumah yg tuan rumah tu sndiri suh tapau.....huhuuuu


ada gak kes kat Felda, org kampung sibuk tapau padahal pengantin lum sanding pun...iskhhhh

berkunjung sob..salam blogger
salam kenal dan sukses selalu ..:)

mereka hadir untuk makan. bukan untuk meraikan. itu aja.

7/12/11

woh.... sebijik perangai makcik tapau sepejabat dgn saya. sm mcm pengalaman mrs.eady gak, dia marah2 org lain amik satay lebih tp dia dh sorok kt meja siap2. bungkus dlm tupperware sbb nk bwk balik rumah bg anak2 makan (btw anak2 dia adalah anak dara berusia 30an dan 29thn) tak sangka tp ada!

7/12/11

Kalau tuan rumah ofer, kita ambik la. Jgn dok memandai, sampai org belakang tak merasa pula.

7/12/11

itu sbb masa kakak akk dan akk buat majlis kenduri kawin..mak tugaskan ibu saudara yg jaga bahagian lauk pauk...utk mengelakkan perkara mcm dikenduri umah BUJAL tu terjadi...bukan kedekut..tp dahulukanlah tetamu yg dtg..yg nak tapau2 tu kemudiannnn yer...

Catat Ulasan