22/01/12

berubah

Saya bermuhasabah dengan kata-kata ini; Saya tak boleh mengubah orang. Tapi saya boleh mengubah diri sendiri.

Seteruk mana perangai saya dulu tapi sekurang-kurangnya, saya berusaha untuk berubah menjadi lebih baik. Boleh diterimakah?

19 comments

acik biasa dengar ayat ni..bos acik selalu cakap..kita tak boleh mengubah orang..jadi kita ubah diri kita sendiri..

sama-samalah kita menerima perubahan orang lain kerana kita sendiri sedang berubah kearah yg lebih baik :)

Memang sudah begitu kita dengar kalau org itu x boleh ubah perangainya, biar kita yg berubah...Dan apabila kita dah ubah, perangai mereka itu gitu2 juga...pedulikan farah..org macam tu adalah kelak bila buku bertemu ruas...barulah mereka tahu...

22/1/12

boleh...
sebab nak ubah orang bukan mudah..tapi kita boleh berusaha mengubah diri kita sendiri
insyaallah

22/1/12

boleh sangat sangat kalau ada kesungguhanya.

boleh diterima sangat2..:)
lagipun sebelum nak ajak orang berubah kita kena berubah dulu kan..
saya pun nak curi ayat kak fara..teehee..:)

boleh. jgn risau. Kalau nak berubah secara serta merta tu x akan menjadi punyer...

yup...tapi demi kebaikan, aku pun sanggup berubah kearah kebaikkan walau dahulunya aku teruk. pelan2 ubahkan diri ke arah kebaikkan, InsyaAllah pasti boleh.

Salam Pok Amai-amai,

Betul tu Pok Amai-amai, tapi kita boleh mengubah org lain melalui sikap positive yg kite tunjuk kan... :))

Soalan awak tu, hb sy yg kerja di sini, sy ikut je... amik unpaid leave :) Insya'Allah, nnt sy cite bbyk lg ye...jgn bosan pulak ;)

22/1/12

saya ada banyak perangai terok...

80% darinya tak boleh di ubahhhh....

~hehe...

permulaan yang baik utk diri sendiri...

cepat atau lambat, yg penting berubah

22/1/12

Salam.

Nak tegur org pun mesti dgn cara yg berhikmah. Bukan secara sembrono je, buleh buat org sakit hati.
Apa2 pun cermin diri kita dulu sebelum nak perbetulkan org lain(pesan utk diri sendiri).

22/1/12

saya setuju..

Salam,
Betul tu ....Kita ada tanggungjawab terhadap persekitaran. Tetapi kita juga ada tanggungjawab yang lebih utama iaitu terhadap diri sendiri

hidup ini sebuah perjalanan.. dan yang paling penting, bagaimana di akhir perjalanan itu kita berjaya menamatkannya dengan cemerlang kalaupun di awalnya kita pernah tersungkur... (peringatan utk diri sendiri jugak.. takut juga kalau2 tersungkur pada akhirnya..)

ya Fara.. semoga kita komitmen utk terus berusaha ke arah perubahan diri yang lebih +

23/1/12

tapi kadang-kadang kau punya sikap tu yang buat orang berubah.

sangat baik jika berubah untuk diri sndiri, dan mana tahu dengan sedikit pengalam boleh merubah orang pula, siapa tahu ?


insyaallah boleh kalau diizinkan Allah :)

Catat Ulasan