18/01/12

cacat lidah

Dulu masa saya sekolah menengah, cikgu pernah suruh saya deklamasikan sajak. Gembira kerana saya sebahagian dari projek pantomim cikgu-cikgu mengajar sastera. Tapi bila saat saya menyebut satu-satu perkataan, cikgu kata sebutan saya kurang jelas. Sudahnya, saya cuma jadi watak tugu saja.

Dulu masa saya mula-mula mengajar murid darjah 4, ada beberapa orang anak murid bertanya; Kenapa suara cikgu macam orang menangis? , Kenapa sebutan cikgu macam orang lidah pendek? , Kenapa cikgu cakap pelat? Adoi! Saya tak tahu nak jawab apa. Malu ada. Bengang ada. Nak tergelak pun ada. Sudahnya, saya alih topik lain. Topik yang boleh buat mereka lupa.

Bila teringat kisah lama, saya dapat merumuskan satu benda. Sebutan saya tak jelas kerana saya cacat r. Tapi perihal cikgu saya itu, saya cuma terfikir satu - Encik Pyanhabib.

Antara satu sebab kenapa saya jelak dengan sikap sesetengah cikgu

39 comments

amboi mulut budak2 tu tak dak insuran langsung naa....berani tanya cikgu cenggitu..

18/1/12

uii..budak2 zaman skrng ni..

takper..anak murid boleh tanya cam gitu? sabar jelah kan..

18/1/12

cikgu kekadang bersifat mencantas tapi ramai yg membina.. kalau kita ada kekuatan diri, x kisahlee apa org kata yg penting sempoi.. budak2 sekarang memang mulut kurang insurans, cikgu ni macam2 nama panggilan ada,..akak buat x kisah, yg penting pengajaran sampai,..dan gaji halal buat akak membesarkan anak2..

Tanpa Nama
18/1/12

eh, kecacatan tu kan satu daripada keunikan.

budak-budak sekarang mmg berani tny apa shj.


meh sy cerita pengalaman ms jd cikgu. ms tu sy baru kawen. seorg murid tanpa muka bersalah tanya sy begini :

"cikgu dah berse**buh?"


bayangkan perasaan sy ms itu. sudahla yg bertanya itu budak lelaki. sy terkesima dgn soalannya.


cacat lidah x bermakna kita kekurangan dr segi bakat bercakap. kenal azrif? dia bersuara sengau tp mampu jd penyanyi.

18/1/12

Salam,
Allah bagi kita kelebihan yg banyak. Ada orang tu, bisu terus ... kita ni alhamdulillah.

@luahfikiran ... mari kita

Sy tak pnh rs rendah diri dgn kekurangan sy yg itu. Tp sy bengang, kenapa cikgu tu tak nak bg ruang kat sy utk bt benda yg sy minat? Adehhh!

18/1/12

leh tahan laser murid tu...hahaha

@SM

Terima kasih. Bukan sng ko nak puji aku.

=D

@Lady Windsor

Baru darjah 4 tu kak...

=p

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

Mak aihhh! Ape ke halnya smpi ke situ? Ishh...

Tanpa Nama
18/1/12

@Pok Amai-Amai
macam biasa, aku puji orang yang layak dan maki orang yang terlebih layak.

18/1/12

anak murid zaman skang..
sabo jela

18/1/12

murid2 sekarang terlalu berterus terang la..kena ajar cara menjaga hati ni..hehehe..

patutlah akak x bleh jadi cikgu..kalau mengajar mesti garang..

Teringat kakcik pada anak kakick si Angah. Sehingga dah masuk sekolah dia masih pelat dan ada masalah lambat boleh membaca. Dia sebut TAKI untuk KAKI, KUDUNG untuk TUDUNG dan banyak lagilah... Alhamdulillah, sekarang dia di semester akhir pengajian peringkat Diploma. Semoga bintangnya akan terus bersinar, InsyaAllah. :)

Bukan cacat fara..itu kelebihan.

18/1/12

budak zaman sekarang sangat advance ye?

(:

........tinggalkan jejak kejap.nanti dtg balik eh

hampeh punye budak.hehehe.akk cikgu eh?

Aku pelat S ala-ala Sheila Majid. Popular je dia. Gareth Gates pulak stutter. Tapi berjaya jugak jadi penyanyi. Sometimes our imperfection tu la yang menjadikan kita perfect. Gituh le ceritanya.

18/1/12

ayu pelat r sejak kecil hingga 7 tahun,..
sebenarnya mmg kami 4 beradik.

jadi., mak ayu asah kami adik beradik bertutur r dan setiap pagi amalkan asah lidah dengan embun guna rumput bersih..
hehehe

syukur.. kami boleh bertutur dgn baik

pasti ada hikmahnya... (",)..

18/1/12

SAMPAI KE BESAR KE MASIH PELAT R?

Allah menciptakan satu satu manusia mempunyai kelebihan dan kelemahan masing2....semua manusia tidak sempurna....

kadang agak unik dan lucu juga apabila seseorang itu tidak boleh menyebut satu satu huruf dengan betul.

tak mengapa, janji hidup kita bahagia...yedakk ?

@SM

aku sokong kata SM

MF: jgn rasa malu dan rasa segan, aku faham aku pun pernah rasa down mcm tu...oleh sebab kawan2 mmg malu lah. tapi aku terima apa yg Allah beri pada aku, rasa mcm 1 anugerah.

siap pesan kat member yg kutuk aku tu satu jawapan yg padu tuk dia terdiam buat selama2nya

19/1/12

Semua orang ada kelemahan masing-masing...

Kecacatan fizikal memang tak dapat di ubah..(sekarang mungkin dengan Plastic Surgery)...
Tapi kecacatan pada sikap atau perangai itu boleh di ubah atau di perbaiki..Jika kita mahukannya..

Saya mana ada raya CNY... Saja tumpang... syok-syok...

dulu ada jugak kawan semacam lidah pendek.. mungkin sebab lidah macam tu, masa dia speaking english, lancar dan ada 'slang' orang putih.. bila cakap melayu, pelat r.. kami semua ingat dia lahir kat oversea.. (",)

p/s:cantik betul comment box blog ni.. nak wat lagu mana, tak tau..

ada ke cacat lidah? tak pernah dgr..tp slalu dgr org yg takleh sebut 'R', 'S' etc..

cacat lidah tak termasuk kategori OKU :) byk kelebihan len yang Allah beri kat awak

haha budak2 memang berterus terang=)nak buat mcm mana dah allah punya kerja kita terimalah..banyak istemewanya org mcmnie=)hikhik

so cikgu2 sila komen!

cacat r bukan cacat pun kak..setiap kita ada kelebihan dan kekurangan..
cikgu tu tak patut buat macam tu..tengok lisa ok jer siap jadi artis lagi..

oh anak murid itu memang lancang kuning punya budak..haha

19/1/12

takpa fara...kamu masih punya kelebihan lain iaitu pandai menulis!

19/1/12

lisa surihani pun xleh sebut R..

rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :)

bila cikgu tak bagi peluang pada anak muridnya sendiri itu boleh menjadikan semangat budak itu down.. sekurang-kurangnya cikgu tu kenalah bagi peluang walau tau ada kekurangan kepada anak muridnya.. jangan jadikan alasan kekurangan itu untuk tidak menerima.. tak adil.

budak-budak sekarang cepat belajar yang adakalanya buat kita terkedu dengan soalan @ jawapan yang diberikan.

saya pernah bergambar dengan pyan...

(bangga)

ye..betul tu Fara..

kengkadang..sikap cikgu2 ni yg menjatuhkan murid2 tu sendiri..

tapi tulah kan...
cikgu pun manusia biasa gak.. ada salah-silapnya sama macam kita juga

kak ita biasa dengar mcm fara ne.....mula-mula tu tergelak juga ...lama-lama tu baru tahu....lepas tu biasa aje lah...

Catat Ulasan