16/02/12

ragam dan kerenah

Bukan senang hendak menjaga hati pelanggan. Dan bukan mudah hendak berdiplomasi dengan pekerja yang kurang ajar. Dilema.

Dulu masa saya tingkatan 4, saya pernah bekerja sebagai barista secara sambilan di salah sebuah kafe di SJ. Walau hanya sebulan tapi kesan pengalaman itu terasa hingga sekarang. Pelbagai ragam dan kerenah yang saya terpaksa harung. Ada pelanggan yang baik hati. Murah rezeki. Ada pelanggan yang berbudi bahasa. Sejuk hati. Ada pelanggan yang banyak songeh. Sakit hati. Ada pelanggan yang sombong. Cis! 

Saya ingat masa itu, pelanggan sangat ramai. Kami tak menang tangan. Tak sempat rehat. Lepas satu, satu pesanan datang. Dalam kesibukan, datang seorang perempuan Cina. Minta air panas. Saya jawab dengan penuh diplomasi; Sorry ma'am. We don't provide plain water (ada gaya lurus-bendul di situ). Tiba-tiba, dia herdik saya dan sinis; I wonder! A popular coffee shop like this does not provide plain water. What if your customers want it? Sudah tentu saya cadangkan dia beli saja air mineral. Tak susahkan? Tapi dia kata kami cekik darah. Mahu duit pelanggan. Siap nak bercakap dengan pengurus kafe. Sudah tentu tak ada masalah bagi saya. Saya terus panggil pengurus kafe. Biar dia selesaikan sendiri. Pelanggan lain dah ramai yang berbaris menunggu. Kawan kerja saya pula dah tak tentu arah. Ke sana sini melayan pesanan pelanggan. Sedang saya pula terpaksa melayan kerenah perempuan Cina tadi. Bila saya balik ke tugas asal, ada pelanggan Melayu memainkan peranan menghangatkan lagi hati saya yang tengah menggelegak panas; Dik, francais kafe *&^% kat France ada sediakan air panas untuk pelanggan. Saya pun pelik kenapa francais kat Malaysia tak ada ye? Saya geram. Saya tak boleh tahan. Marah saya sudah maksima. Silap orang kalau nak menyindir begitu, kan?

Kalau abang nak air panas, apa kata saya cadangkan abang pegi beli tiket flight ke France sekarang. Abang carilah francais kafe &^%$ ni. Insya-Allah, minumlah air kosong banyak-banyak kat sana!

Sambil sengih. Sambil menahan marah. Sambil mengawal nada suara. Kalau ada nada-nada tengking, saya kena. Kalau ada riak-riak kurang ajar, saya kena juga. Jadi kalau nak mengena orang, saya kena berpada-pada. Kena buat-buat sengih. Kena buat-buat muka sengal. Aduh!

Sejak peristiwa itu, cukup sebulan memang saya serik nak bekerja seperti itu lagi. Saya memang langsung tak sesuai nak bekerja menghadap pelanggan. Saya tak percayakan mulut saya. Langsung tak percaya.

Itu perihal saya menghadap pelanggan. Ada juga pengalaman saya sebagai pelanggan kena herdik dengan pekerja kaunter bank. Saya memang ingat peristiwa itu sampai sekarang. Tak boleh lupa. Malah, muka makcik itu pun saya masih ingat.

Masa itu, musim budak-budak lepasan SPM sibuk nak memohon UPU. Saya pun tak ketinggalan. Keadaan dalam bank dah macam tin sardin. Padat. Sesak. Penghawa dingin pun dah tak rasa. Panas. Bila tiba giliran nombor saya, saya ingat saya ada tanya sesuatu pada makcik teller. Tapi saya lupa saya tanya apa. Tiba-tiba dia herdik saya. Dia kata saya lembab. Dah bagi penerangan tapi masih nak tanya lagi. Wah! Berdesing telinga mendengarnya. Sampai kawan sama teller dia menjeling ke arah saya. Mestilah saya rasa aib. Makcik teller itu ingat, muka-muka sengal saya boleh dibodoh-bodohkan sesuka hati? Memang dia silap;

Makcik! Tolong layan saya sebagai customer bank. Bukan layan saya macam saya pembantu rumah makcik. Saya yang bayar gaji makcik. Kalau tak ada orang macam saya yang nak gunakan servis bank ni, silap-silap makcik pun menganggur. Tolong jangan biadap! 

Terkedu. Suara dia yang tadinya hebat sangat nak mengherdik, terus jadi selembut Siti Nurhaliza. Apa yang saya tanya, dia jawab dengan baik. Bukan susah pun. Saya tanya sikit saja. Saya tahulah memang ramai orang masa itu. Tapi dah dia bekerja. Nak tak nak, layan sajalah pelanggan yang bermacam kerenah. Bukan main jerit atau herdik macam saya pula anak dia. Mentang-mentang saya masa itu masih budak. Ingat budak-budak saya budak-budak mentah ke? Silap!

Sebenarnya, saya menjawab balik bukan sebab saya nak tunjuk hebat pada mereka. Jauh sekali ada perasaan macam itu. Kalau saya tak bertindak, mereka akan buat benda yang sama pada orang lain. Saya pernah menghadap pekerja restoran makan segera yang sangat kurang ajar. Sampai saya rasa saya tak boleh terima langsung perbuatan mereka. Tapi saya taklah selesaikan sendiri. Silap-silap saya kena hempuk dengan kerusi. Sebaliknya saya terus bercakap dengan pengurus restoran. Buat apa saya nak marah kuli? Marah macam mana pun, saya jadi sama-sama bangang dengan mereka. Lebih baik saya cakap terus dengan pengurus. Dan emel pada pihak pengurusan sebagai tindakan susulan. Bagi saya kalau nak marah, marah pada peringkat lebih tinggi. Biar mereka yang buat tindakan. Dari kita sama naik dengan pekerja restoran yang langsung tak diajar beradab dengan pelanggan. Cakap pun main tengking-tengking. Dulu masa saya kerja di kafe pun, saya tak berani nak tengking pelanggan. Setakat memulang buah paku keras, apalah sangat.

Jadi kesimpulannya di sini, kalau nak provok pun biarlah sampai orang yang nak diprovok itu terkedu. Bukan aku, aku. Engkau, engkau. Sudahnya, salah seorang kena hempuk dengan kerusi. Bukankah naya?

30 comments

16/2/12

betul..pndek citer tak senang nak senangkan hati orang..

part yg bank tu saya pnah kena ngan melayu lak tu .. hmpeh!! nsb le kena ngan saya yg lembut ayu kan..tapi lembut2 ayu saya mmg AKU TERUS NGADU kat pengurus le kan..baru ko tau langit tinggi rendah hahahaha

kdg2 customer pun suka mgarut klu dah kata tak de ko paham2 le mmg tak de "sigh"

kes terbaru nie..saya rasa dua2 sengal..yg sorang nak baran tak btmpat..yg sorang nak kritik tak tgk tmpt..tapi customer always right..:p

saya pnah kena ngan sorang pkerja makanan sgera (yg sama) yg sgt kurang ajar..tak susah..aku tak g sana lagi..pastu aku ngadu kat pgurus hehehe..

16/2/12

Kita bertanggungjawab atas hak kita yang betul.

betul. setuju dgn fara. tapi...
itulah, bukan senang nak kawal perasaan klu dah sampai terbuak2...rasa nk sembur terus je.

16/2/12

hahaha
sama perangai macam cheqna ni =)

errkkss....

16/2/12

saya pun tak sesuai bekerja melayan karenah orang ni..sebab saya punye mulut pun bukan ada insurance.sebab tu saya tak suka marah.takut saya keluarkan ayat yang boleh buat orang sakit hati pedih telinga.

Wak... kakcik sukalah dengan sikap Fara ni. Itulah yang dikatakan baru bertemua buku dengan ruas. :)

16/2/12

Siapa lah yg mencipta "Pelanggan Betul" ni kan..la ni dizaman manusia sudah kurang gig nya dlm berbudi dan berbahasa rasa2nya"win-win situation" lagi tepat kut...ko kerek ko tanggung lah..tak kira pelanggan ker customer....

16/2/12

panjang update kali ni? akak takde pengalaman mcm tu cuma biasa tolong emak kat restoran, pun ada mcm2 kerenah.....biasalah...mulut2 kita ni kekadang susah nak kawal berbanding dgn perasaan, kan?

16/2/12

customer is always right kekadang too overly exaggerated la rasanya..

kekadang the company/service & product providers yang know best, jadi sebagai provider ni la yang patut tau ins and outs of what the customers want... huhu

my two cents

wahhh, tegasnya... tu yang saya tak suka bekerja dengan urusan menghadap pelangggan.. kadang2 bikin kita tersentap je kalau dorg nak herdik kesalahan kita... dulu masa saya keja kat reception hotel pun macam tu.. pening kepala menghadap guest yang cerewet.. ya, bukan rezeki saya untuk bekerja berhadapan dgn customer ni.. bole jadi stress.. aha

ah puas hati baca entry ni..dapat ending yang best..hehe macam tengok darama pulak..akak memang buat tindkan yang betul..dia bagi kita, kita bagi dia balik..kalau yana time nak bagi tu kita suara dah terketar2 tahan marah n air mata..haha

16/2/12

OLEH HAL DEMIKIAN, MASING2 KENA JAGA BUDI PEKERTI. JANGAN MAHU TUNJUK SAMSENG DAN EGO. TAK BAWAK KE MANA-MANA PUN..

MENANG JADI ARANG, KALAH JADI ABU..

16/2/12

Jujurnya, saya menyampah dgn org Malaysia yg berlagak konon minum kat Dome/Starbucks tu semua, demand mengalahkan anak raja..perasan dia kaya raya habis lah minum kopi RM10 secawan..padahal dia manusia bodoh yg sanggup bayar that amount for just a cup of coffee. Orang yg benar2 kaya, jarang berlagak poyo, org yang tak berduit lagak kaya, poyo, ramai. :)

Tapi kes budak KFC tu kalau kakak pun macam cerita fara masa bertemu pelanggan cina itu. Usia muda belia - panaslah bila dikata-nista macam-macam... salah siapa? Tak ada rasa hormat bila tengok waiter/waitres ingat mereka tak ada kelulusan ke? Masih ramai yg lulusan U tapi jadikan tempat itu sebagai sandaran seketika ...

16/2/12

sabar je la...

16/2/12

Salam,
LF dapat memahami ... kerana LF pernah mengalami insiden yg lebih kurang sama ...

Umpama menarik rambut dalam tepung...betul bukan mudah melayan manusia seperti mana 'kami' yang hari2 berdepan dgn mereka tetapi bila sudah biasa maka tahu bila mahu pakai pisau dan bila mahu pakai sudu...

Walaumacam mana pun orang Malaysia masih tinggi lagi sifat2 kemanusiaannya kalau mahu dibandingkan dgn ...orang luar terutamanya golongan pertengahan ...eksen macam nak mampos!

16/2/12

@pok amai amai

i didn't know u r a designer! OMG!
mintak tipsss sikit!
hati memang nak buat keje keje mengdesign ni, tapi apa kan daya, mainframe jugak yang i jaga..haha...

heee~

pepatah melayu :
banyak udang banyak garam
ramai orang - banyak ragamnya...

memang payah nak melayan kerenah orang yang pelbagai rupa ni...
kalo tak sabar - memang boleh bertegang urat...

Tanpa Nama
16/2/12

...kes kedua. mungkin makcik tu telah dimarah dan dimaki beberapa kali sepanjang hari oleh pelanggan. tu yang buat dia hilang kawalan sebentar. dia juga manusia. sedangkan vendor machine pun akan merajuk kalau selalu diterajang. inikan pulak makcik yang mungkin ada banyak masalah di dalam dan luar rumah. memang tak patut sangat dia jawab macam tu, tapi tak patut jugak bagi orang yang cuba nak sama-sama lawan `siapa lebih biadap'. sekadar pandangan.

fuh..
berani fara menjawab..!

tapi berani kerana benar ape salahnya kan...

dulu2 kita pernah keje kat kFC masa tunggu result SPM.. dekat 3 bulan gak le..

macam2 ragam org kita jumpa.. yg kurang hajar mmg bykkkkkkk sangat..
ingat kita ni cam kuli/bibik mereka pulak..

keje2 di bidang ni kena byk sabar..sabar..dan sabar!

tapi saya tak boleh.. pasal saya cepatttttt sangat marahhhhhh..!

tu pasal le 3 bulan jek.. ! kehkeh

kak ita pun tak suka nak melayan ragam org ne..biar keja berat macam mana pun ok,jangan hati sakit ,geram pelbagai..sampai esok pun tak ilang..he..he

@SM

Oh, tidak! Dia tak kena mrh dgn sesiapa pun. Dia senior teller kat situ. Dan ms tu rata2 yg dtg adalah budak2. Bukan aku sorang je yg kene. Tp die dah menengking ramai lagi budak2 len. Telinga aku dgr je. Mata aku memerhati je. Tetiba boleh pulak turn aku kat kaunter die. Aku mmg tunggu time je. Sekali, hamik ko. Mmg betul2 aku pulak yg kena. Dia mrh bukan sbb die kene mrh. Tp die mrh sbb org ramai sgt. Keje die tak putus2. Pas tu die fed up bile tiap kali bdk yg dtg kat die, ade je mslh tak tulis tu, tak isi nie...So, dia fed up. Pastu aku lak ley nak tny tu tny nie...Hah! Ape lagi...mendapatlah aku! Hahahaha!

Tp klu sblm nie bdk2 len cume terima je, thts y die rs die ley mrh2 bdk suke2 hati.....bile msk aku, sorry!

16/2/12

aku penah keje kat kaunter
tapi 'penumpang selalu betul'
hari2 balik keje stress.
7 tahun aku pekakkan telinga skrg aku aman keje ngan kertas..tak perlu mengadap penumpang lagi ;)

16/2/12

awesome fara!

sya pun takde kekuatan dan kesabaran nak nagdap customer...huhuuu

sebab tu arwah mak pesan kat cik ina jangan keja ngan kedai makan, mungkin dia ada pengalaman cam fara kot, sebab dulu dia keja kat sebuah kedai makan.hilang sabar kadang-kadang bila berurusan ngan pelanggan cam tu : (

Tanpa Nama
17/2/12

@Pok Amai-Amai
ha, macam tu baru la jelas. kau ada tertinggal sedikit perincian dalam cerita kedua kau tu. kalau betul makcik tu macam apa yang aku gambarkan, tak pasal-pasal ramai blogger dapat dosa percuma sebab kutuk makcik tu.

melawan tak semestinya kurang ajar, sekadar mempertahan. tak salah tindakan Farra tu pada KC. Asalkan tak tinggi suara, tak hempuk kerusi dan meja, OK la tu.

KC pun rasanya belum tentu boleh keja kat restoran dik.

17/2/12

Kalu kita sebagai pekerja, kita banyak bengang dgn sikap customer. Begitu juga Kalau kita dipihak customer, kalu ada pekerja yg melayan kita tak setimpal segalanya, mula la kita xpuas hati juga.


Kesimpulan : dua2 manusia biasa yg ada hati perasaan. Berbudi bahasalah di mana kita berada

Catat Ulasan