9/04/12

jemu

Sebenarnya saya kebosanan. Saya sudah jemu dengan masuk kerja 9 pagi balik 6 petang. Saya sudah jemu dengan waktu makan 1 tengahari. Saya sudah jemu dengan kostum formal. Saya sudah jemu dengan carta organisasi. Semua pun saya jemu.

Ikutkan hati, saya mahu buat apa yang saya nak buat. Berhenti kerja dan kembali pada apa yang saya minat. Tapi saya tak berani. Saya setakat; Aku terfikir nak buat....Malangnya, saya setakat berfikir. Tak pernah ada keberanian untuk melaksanakan.

Saya fikirkan risiko. Kalau saya berhenti kerja dan buat apa yang saya nak buat, adakah kami mampu untuk membayar sewa rumah? Adakah kami mampu untuk membayar bil utiliti? Adakah kami mampu untuk membeli susu dan lampin pakai buang Aydin secukupnya? Adakah kami mampu untuk mengupah penjaga Aydin? Adakah kami mampu itu? Adakah kami mampu ini? Adakah, adakah dan adakah kami mampu untuk menanggung kesemuanya?

Saya sememangnya makin lama makin jemu dengan rutin ini......

33 comments

9/4/12

normal la tu
nak buat camana kan..bila terfikir semua tu memang nak tak nak kena hadapi jugak kejemuan itu

As salam Fara,

Dulu pun saya mcm tu juga...merasa jemu dgn routine seharian, penat mengadap benda yg sama setiap hari.... Tp apa pilihan yg kita ade... Kalau fikirkan diri sendri dah lama berhenti shj... Tp byk perkara yg lain perlu difikirkan...

Skrg ni lain pula, terasa rindu pula dgn kesibukan & routine yg lalu..ermmm... Adakah saya tidak tahu bersyukur? Ntahlah...

ohh.dH PERNAH RASE!

saya pun jemu!! tapi masih belum mampu nak berenti lagi.. baru memulakan perniagaan dgn berdikit dikit..

9/4/12

aku bosan dengan orang yang jemu ni. hahaa!!!

9/4/12

Kakcik dah lama jemu, tapi kerana memikirkan kemungkinan2, maka kakcik masih di sini. :(

Kakak pun jemu juga Fara... cuma nasib baik semua boss kakak tak duduk M'sia. Tapi rutin kakak sama dari jam 8-5 petang. Balik-balik itu juga... Nasib baik ada blog boleh komen-komen N3 kawan.

Sama. Jemu. Tambah2 jauh dgn suami. Kang kalo terlalu berani ambik risiko, mampu ke nak tanggung hidup nanti bla dh ada anak. Hurm, terpaksalah bersabar.

9/4/12

sy sudah jemu dgn 5S...*HU3.TETIBA..*

itu laa...saya pun pernah tefikir bergitu dan pd akhirnya,akan mula lah keluar semua2 soklan lain spt yg awak senaraikan.

belum ada kekuatan ke arah itu..lagi
pun tidak minat.

awak. jom borak pasal ni sambil kopi dan goreng pisang.

sbb saya pun dah jemu gile dgn rutin mcm ni. tapi kalau berenti kang banyak yang akan turut 'berenti' sama. huuu~

9/4/12

saya jemu nak kerja, saya nak berhenti kerja...

KC pun dah jemu dgn fenomena 9 to 5 ni dan sedang memikirkan sesuatu di kepala. Mungkinkah? Bakalkah seperti Farra?

samalah kita ni fara oii...
bohsan!

betul tu cam ratu dulu sebelum berhenti keje.mcm2 yg terlintas kat kepala.kalau pk pasal kewangan mmg sampai bebila pun kita kena keje kan.apatah lg zaman skang ni duit cam air.tp tu la ratu nekad.bukan kerana husband keje saudi.bulan 6 ni pun dia dah nak balik.belum tau nak keja apa.mcm2 jugak yg ratu pk.tapiiiiiii ratu tawakkal n cari kemahiran dlm diri ratu utk tambah pendapatan mcm skang.walau tak mewah cam wanita2 berkerja yg lain tp ratu puas hati sbb ada kualiti time dengan anak2.tak menyesal pun.lgpun ratu dulu kerani je.kalau kawan2 yg ada jawatan tggi...gaji besar...better jgn berhenti.

salam fara..bila kita fikirkan tu semua..jadilah macam acik nia..bekerja sampai pencen..rasa tak sabar sangat dah nak pencen..tapi memikirkan hutang rumah..teruskan je..

harap membuat pilihan yg tepat...:)

at least awk ada keberanian to think about it,
sya langsung takde kekuatan utk menjangkau fikiran sampai ke sana wlupun rasa bosan melanda...

so baik sya diam2 makan gaji dgn gomen je...huhu, pemalas kan!

klu fara tekad dan dpt support suami, why not?

9/4/12

fara..
aku pun jemu jugak tapi kerana tak berani tanggung risiko spt yg ko seburu tu maka aku masih disini..

sekali sekala pergilah kursus di tempat yg jauh mahupun suruh jabatan anjurkan family day.. moga lebih ada ransangan utk bekerja dgn lebih baik.. (",)

apa jugak keputusan, kita harus yakin dengan rezeki dari Allah swt.. insyaAllah, sy yakin fara sekeluarga tak mati kebuluran.. (",)

9/4/12

Salam kenal Fara. sesekali bila jadi jemu dgn rutin, eloklah ambil cuti, rehatkan minda dan rehatkan badan. saya pun pernah alami perkara yg sama.

x pa.. ubah persepsi kita pd kerja.. Ubah rutin keja cuba yg beebeza..tp keja kna tetap keja sbb kita ada komitmen teeutama pd anak2.. lg pun rugi kjaan jika kehilangn tenaga profesional sblm masanya...

kak ita kalu duduk rumah lagi jemu..bosan...kejap aje kerja rumah dah siap..masa dalam pantang..dulu 2 bulan..bosan gila..bila nak start keja entah..setakat ne tak pernah rasa nak berhenti lg lah fara..alhamdulilah...

mohon tukar tempat kerja pun okey kan

9/4/12

SABAR.. JANGAN JEMU2 DALAM HIDUP.. CUBALAH BAWAK2 MUSAHABAH DIRI.. JADIKAN HIDUP INI LEBIH BERMAKNA.. KITA ADA KELUARGA, RAKAN DAN TAULAN.. JADIKAN MEREKA SEBAGAI SUMBER INSPIRASI..

macam tu la kak fara...bila kerja bosan dgn rutin kerja, bila jadi suri rumah bosan memerap kat rumah..

ermm..stkt ni sy xpernah lg bosan kerja melukis sbb mmg hobi sy melukis..

mgkin kak fara bleh fikirkan sumber pndapatan @ kerja berdasarkan hobi kak fara..suggest je =)

samalah , at least fara masih muda boleh buat benda yang fara suka atau mencari pekerjaan yg bersesuaian ngan jiwa fara.

saya pun jemu,dh tukar tempat keje baru pun jemu...

meniaga la awak...dlm islam pun 90% rezeki dr meniaga..meniaga yg awak minat sambil jaga aydin..upah mengasuh dh tk perlu...aydin pun kalau awak dh jd housewife blh belajor tk pakai diapers...awak pndai bab graphic kan? apakata bisnes buat kad kahwin ke? buat t-shirt prniting ke?

saya pun ada berangan nk bisnes...tp sekadar berangan...

akak pun pernah rasa jemu macam tu.. rutin yang sama dengan penat yang sama setiap hari.. 15 tahun akak bertahan sbb takut dgn klu itu dan klu ini.. smpkan cakap dgn en.asben akak nak berhenti dan buat kerja yg senang2 dan akak suka.. Alhamdulillah.. akak happy sekarang wp jawatan dah gaji yg jauh lebih rendah..

pernah ada rasa mcm ni sampai sekarang....

saya nak jadi penjual pizza! sbb saya suka makan pizza...

sekali sekala rungutan ttg duit ttp ada.kalau ibu2 bekerja mcm kita rungutan nak jadi housewife ttp ada.tak dimulut di hati tapi perasaan dikawal oleh logik akal bila kita berhenti kerja.apa natijahnya apa kesannya.huhu sungguh ku pun bosann=)

fara..rutin harian mmg menjemukan. sy yg surirumah ni dok buat rutin surirumah bosan juga. cuma mcm sy, sy tukar-tukar perjalanan harian sy spy x sama hari-hari..mcm harini sy kemas rumah esok sy x kemas HAHA


fara, kalau awak ada fikir psl nk berenti keja elok awak mulakan bisnes part time (of kos buat benda yg awak suka mcm design..awak suka design kan)..bila bisnes tu dah mantap awak dah boleh berenti


mcm sy dah berenti dulu br bisnes hikhik..tp oklah sbb suami sy sanggup buat 2 kerja masa sy jd surirumah sepenuh masa tu..mmg kami x mewah tp bolehla hidup normal mcm org lain..kdg-kdg sangkut ansuran keta dan rumah tu normalla


do what u love and love what u do
(err english sy agak teruk ya hikhik)

12/4/12

Sabar ya fara. Dulu masa saya kerja pun pernah mgalami sindrom jemu yg keterlaluan. Alhamdulilah kini keadaan itu tak membelenggu sya lagi sbb dh jadi surirumah. Sya tak terikat dgn orang dan bebas bergerak bersama mr suami.

pst : Fara, sesekali keluarlah bercuti utk hilangkan rasa "jemu" tu.

Catat Ulasan