23/04/12

minum petang

Minum petang. Budaya yang dibawa Inggeris ke Tanah Melayu. Bagi mereka, minum petang adalah simbol kemewahan. Bermakna, hanya orang kaya yang mampu menikmatinya.

Saya sudah terbiasa dengan minum petang. Kalau tak karipap, mungkin bingka labu. Atau lepat pisang. Paling koman pun kalau tak ada apa sangat, Mak buat cucur lemak manis. Lawan pula dengan teh o panas. Yummeh!

Mungkin betul. Budaya minum petang itu adalah simbol kemewahan. Bukan mewah darjat. Tapi mewah dengan kasih-sayang. Cuba kenang semula. Minum petang dengan Mak Ayah? Minum petang dengan kawan-kawan sekampus? Minum petang dengan kekasih? Minum petang dengan suami? Minum petang dengan anak-anak?

Siapa yang berani buat-buat lupa dengan kenangan indah sebegini?

29 comments

org yg hilang ingatan je yg lupa pada kenangan terindah itu, Farra.

Kiranya kita ni mewah la ye sbb baru Ahad semlm minum petang dgn mama, abah dan adik beradik. Ahhhhh .. indah.

23/4/12

betul ke minum petang tu budaya bawaan british? abis tu orang melayu zaman dulu tak minum petang ke? confuse aku. apa pun, orang kerja gomen suka minum petang tak kira apa jawatan dan posisi pun. hahaa!!!

mana boleh lupa...minum ayaq kopi cicah dgn roti patsegi bergula....dgn mak ayah sambil duduk bawah bangsal. Best ngat time tuh... :D

kadang2 acik tak minum..tapi suami tetap tak boleh tinggal minum petangnya

23/4/12

Mungkin jugak..sbb kat kg mmg jarang ada sesi minum ptg. saya pulak dah biasa ptg ada mkn/minum...

Oh rindu minum petang bersama arwah opah!!

hari ini kakain tak minum ptg dgn kawan2 kt opis ni..sebab t/hari tadi dah kenyangkan makan byk tuu..

mmg pun teringat lagi masa kat kampung kalau berkumpul ramai2 wajib ada minum petang..

23/4/12

saya memang suka minum petang dengan keluarga, seronok sambil minum sambil berbual-bual..

23/4/12

Betul jugak kan penuh dengan kasih sayang. kalau tak ada makan petang macam tidak lengkap pula.

masa kecik2 dulu emak kerja jadi
takde kenangan minum2 petang mcm
orang lain

cuma bila dah ada anak ni kdg2 mood
rajin tu buat gak kuih ..paling malas
pun goreng kentang goreng...harus laku :)

23/4/12

betul...minum ptg sambil sembang2 ngan hubby mmg best...

buat teh tarik pas tu cekodok..mmg layan...


p/s: sambal ikan bilis hitam tu pakai bwg merah byk2, cili padi, belacan & ikan bilis, blend semua sekali pas tu tumis sampai hitam...siap!!

farah kalu kat opis ne..makan biskut dengan air milo aje...kalu tak kekawan ada juga beli goreng pisang..kat kg dulu selalu buat minum petang buat arwah ayah..best sangat....

masa sy kecik dlu...jarang ada minum petang...

cuma kalau ujan, sejuk2 baru la mak buat cekodok ke..pisang goreng ke..cucur kucai ke.. =)

23/4/12

Pagi tadi kakcik makan nasi lemak dan karipap (minum air kosong) - RM2.00. Tengahari kakcik layan mata (tak makan). Petang ini minum air kosong dan waffle gardenia

23/4/12

SUKA MINUM PETANG DENGAN FAMILY.. SAMBIL MAKAN SAMBIL BORAK2..

betul2.kalau CK ada...bkn main demand mintak macam2 utk minum ptg.ni dia takde...rindu sgt2 kat suasana cmtu...

saya minum petang sorang2 ja depan komputer. huhuhu~


*

tapi kenangan indah minum petang...sape boleh lupa kan? :)

best banget dapat minum petang ngan mak dan abah...
dengan anak2 dan suam jugak
tapi hanya weekend aje lah...
weekdays - keja dan semua sibuk...

minum petang kenangan terindah....minum bersama kawan2 atau keluarga...

23/4/12

ila takde istilah minum petang..hehee..tak pernah diamalkan pun sejak dulu..tapi kalau balik umah mertua adalah

Teringat nasi goreng mak, mee hoon goreng mak, cucur udang, cucur jagung dan banyak lagi. Dah lama tak minum petang macam ni... :-(

Dah lama tak minum petang, yang selalu dilakukan ialah minum senja...Dan minum larut malam...boleh tak?

23/4/12

Aww, kalau sempat, Mama akan masak kuih-muih pelbagai jenis selepas kami pulang daripada bekerja. I love the feeling.

mana boleh lupa...

cuma la ni x pernah ada masa nak minum petang bersama, masa habis dalam kereta melayan jem sambil menghirup udara x segar ekzos kereta dan mata melayan pemandangan tak enak anak muda kota... kan kan kan ..

23/4/12

sejak dah berkawin ni wajib ada minum petang..dulu tak de pun.belum petang dah bedal macam2..bila petang tak larat dah nak sumbat.sekarang tak lagi..;)

selalu minum petang beli pisang goreng,keropok likor atu tempe je..lepas ni nk buat sendiri la...

air tgn sendiri tentu lebih bermakna...thanks awak ingatkan saya sesuatu...

24/4/12

time cuti selalulah beli goreng pisang...utk minum petg dgn famili

Omputih panggil Hi-Tea, kita panggil minum petang... mmg best kalau boleh gossip2 gak...ngeee... hehehe :))

Skrg ni kami jarang minum petang... diet...wakakakaka ;p

Catat Ulasan