17/04/12

nasi lemak

Saya gelarkan nasi lemak itu, nasi lemak Aunty Ayu. Mak kalau beli nasi lemak Aunty Ayu, mesti dia peruntukkan 2 bungkus untuk seorang. Alah, apalah sangat kuantiti sebungkus nasi lemak itu? Nasinya sejemput saja. 2, 3 suap, habis. Rasanya sangat sedap. Sambalnya tiada tolok banding. Sangat kena dengan selera saya.

Pernah saya tapau 2 bungkus, buat bekal ke sekolah. Kawan-kawan semua sibuk nak merasa. Sekali suap, mereka kata sedap. Dua kali suap, mereka sudah siap bagi duit suruh beli buat bekal esok hari. Pun mahu 2 bungkus untuk seorang.

Dulu harga sebungkus nasi lemak Aunty Ayu cuma 50 sen. Murah sangat. Kemudian, naik harga sampai 60 sen. Harganya kekal sehinggalah kami sekeluarga berpindah ke BP. Maka, nasi lemak Aunty Ayu pun tinggal kenangan.

Selepas 13 tahun. Nak dijadikan cerita, seperti jejak kasih. Saya bertemu semula dengan nasi lemak Aunty Ayu. Nasi yang tiada perubahan. Apa yang berubah, cuma harganya saja. Sebungkus kini sudah RM1. Tapi orang tetap suka membeli. Kalau beli, bukan setakat sebungkus. Malah, berbungkus-bungkus. Dan minat makan nasi lemak kini turun pada Aydin pula. Kalau boleh, bukan setakat sebungkus. Malah, 2 bungkus pun dia boleh habiskan seorang.

Nasi lemak Aunty Ayu. Kedainya betul-betul berdepan dengan Sekolah Kebangsaan SS19, SJ. Betul-betul dekat dengan rumah kami dulu. Dan kebetulan pula, betul-betul dekat dengan rumah Mama Aydin.

31 comments

17/4/12

MASA KECIK DULU..AKU IGT NASI LEMAK KAK NAH..UMAH DIA ATAS BUKIT..BILA DIA TURUN BUKIT SAMBIL BAWAK BAKUL NASI LEMAK//KAMI DAH BERATUR KAT GERAI YG DIA HANTAR NASI LEMAK TU..SAPA LAMBAT KONFEM TAK DAPAT/REGA 20SEN JE MASA TU//AKU NI PUNYA BAIK..BELI UTK KAWAN2 KAT SKOLAH..TAPI MMG TOLONG BELI JE..TAK AMBIK KOMISEN PUN..BUDAK2 KAN SERONOK TOLONG KENGKAWAN

TPI ITU KISAH 21TAHUN YG LALU..AKU PUN TAK TAHU KAK NAH TU ADA LAGI KE TAK..TP RASA NASI LEMAK DIA AKU IGT SMPI SEKARANG

17/4/12

boleh beli selalu, tapau kepada ofismet yg mengirim

nasib takde gambar kalau tak mau menitik air liur nie!hahahaha..baca pun tertelan air liur kalo ternmpk apatah lagi...

tapau 2...
pergh aydin boleh makan 2 bungkus habis. berapa umur dia?

nasi lemak yang paling sedap mestilah sambal kan? daya penarik, kita sama kalau suka memang kena ambik 2 bungkus sekali puas hati ;p

17/4/12

makin tembam la aydin~he~~

17/4/12

susah nak cari nasik lemak yg sedap skrg ni...

er, masa pegi haji tempohari, saya jumpa 4-5 org yang meniaga nasik lemak je tp dapat gak jejak kaki ke tanah suci...asalkan rezki bersih,kan...

17/4/12

Mesti sedap macam nasi lemak RM1 yang selalu kakcik beli bila hari cuti tu. :)

17/4/12

Selera kita sama. Gua adalah aktivis yg memperjuangkan nasi lemak yg sedap2. Dulu nasi lemak 50sen area lu. tapi area gua 30sen jer. bersamaan nasi lemak harga rm1 serang ciputnya. Nasi lemak dulu ikan bilis ada 30 ekor. Tapi sekarang rm1 ikan bilis ada 6 itupun 3 ekor dibelah dua. Dulu telot rebus sebiji belah 4. la ni belah 12...mcm la ikan bilis tu sekilo rm600

As salam fara,

Pasti sedap sgt tu smp bertahun2 jd pembeli setia... Macam nak try lak, tunjuk2 lah gambarnye..hehehe ;)

Nasi lemak kalau sambal dia sedap memang kick Fara. Hmm... si comel Aydin pun dah pandai makan nasi lemak bersambal ye... boleh tahan juga Aydin nie:)

17/4/12

pagi td ni mesti fara pekena nasi lemak aunty ayu kan? ^_^

teringin plak nk rase...huhu

17/4/12

saya pon kalau balik kpg mesti cari sesuatu makanan yg penah jd memori dulu2...tp sygnya tak dapat pun..terkilan.

17/4/12

dulu saya ke sekolah bawak bekal lamb chop hari-hari... kadang2 'spegeti'...

harap maklom

ditempat acik cari makan masih ada lagi nasi lemak 70 sen..sejemput je..kawan2 kata sedap

emak saya bekalkan saya nasik lemak setiap hari ke office... tak pernah jemu...

boleh aydin geng dengan aqil..pun sukaa sangat nasi lemak..

haihh..membuatkan saya teringat sambal nasi lemak emak..tak pernah lagi jumpa orang lain buat sambal sesedap tu..suami pun puji..anak dia pun tak dapat nak buat lagi sambal macam tu..

17/4/12

walaupun harganya naik tapi consider murah lagi sebab RM 1..dan orang akan sentiasa cari nasi lemak aunty ni sebab kesedapannya..sampai sebungkus pun tak cukup

Aydin dah pandai mkn nasi lemak? Fara tau, anak akak dah 10 tahun pun masih tak mkn sambal, baru2 ni je dia mkn asam pedas.....kurang asam punya anak.
Nasi lemak kalau sedap, sampai bila2 kita ingat, kann...

kalau sudah 13tahun berlalu... silap2 boleh tukar nama.. nasi lemak nenek ayu.. (",)

17/4/12

nasi lemak singgit la sedap...kat kampung pun ada org jual nasi lemak murah, 50 sen jer, tapi sedap sgt2!!

wah bestla aunty ayu dah niaga kat rumah awak..mesti hari-hari fara beli kan hehe

alamak... kat SJ le plak...

kalo nasik lemak comel2 ni
iols suker beli - mostly amat sedap...

kalau akak plak nasi lemak emak jer yg palin sedap sebab sambalnya x pedas tapi manis dan betul2 masak... belum ada sambal yg dapat tandingi air tangan mak... rindu mak akakk...

17/4/12

Nasik lemak size kecik ni yang selalu sedap sebenarnya kan? =P

salam kenal dr kak Nurul dan follow Pok Amai-amai.....

Mesti sedap nasi lemak tu mcm tpt kak Nurul klu lmbt sikit memang habis....

alamak, sya pun teringat kat nasi lemak jiran sya dulu...tpi dia tak baut lagi sbb uzur...mmg sedap gile smpai 2-3 bungkus say ngadap tiap2 hari...huhuuu

fara, dah nasi lemak aunty ayu mestilah sedap, mesti nasi lemak tu ayu.masa cik ina kecik ada gak nasi lemak sedap,cik ina gelar nasi lemak cik ru.mabelas : )

nasi lemak 50 sen dah takde kan..tp area kedah, masih wujud tau...

12/5/12

ada lagi ke nasi lemak aunty ayu ni? nak gi google lah..hehe

Catat Ulasan