3/05/12

petua rambut bersinar

Dulu masa free-hair, saya sangat ketagih meluruskan rambut. Maksud saya, meluruskan rambut bukan dengan teknik rebonding atau meluruskan rambut menggunakan bahan kimia (malah, tak pernah pun). Tapi DIY sendiri di rumah. Selagi rambut tak lurus, selagi itu saya tak nak keluar rumah. Pernah suatu pagi sebelum pergi kerja, tiba-tiba iron straightener rosak. Dan-dan itu juga saya emergency leave. Reka alasan entah apa-apa. Dan pagi itu juga ajak suami keluar cari iron baru.

Ada masa, saya kehabisan perapi. Pernah saya guna tips dari majalah Cleo. Merapikan rambut dengan Sprite atau 7-Up. Sebenarnya, air gula berkarbonat memberi efek sinar pada rambut. Tapi bila dah habis melaram, cepat-cepatlah cuci rambut kalau tak nak dihurung semut.

Kawan-kawan yang masih free-hair, agak-agak kalau kehabisan perapi boleh cuba petua ini. Orang kata, produk bebas kimia. Jauh dari risiko kanser. Tapi apa-apa pun yang lebih elok adalah memakai tudung. Tak payah runsing tentang bad hair day. Selain dapat pahala, rambut pun taklah asyik terseksa dengan produk penuh dengan bahan kimia, kan?

Sekadar mengajak saja. Selebihnya, tepuk dada tanya iman. 

29 comments

saya kini meluruskan rambut kerana suami..heehehe...diluar saya bertudung la :)

3/5/12

maintenance mahal kalo free hair

3/5/12

dulu saya (wlupun btudung) asyik nk kaler rmbut..tapi tak berani nk kaler jenis nmpk tapi suka kaler gelap2 cam dark blue bla..bla...tapi dah tahu hukum sebenar mmg tak de le buat pun hahahaha..tapi kaler sndiri ek bukan kat kedai..biasalah dulu salah paham ttg pwarna rmbut HALAL ingat HALAL untuk mewarna :(

p/s : sila jgn ikut anak2/adik2 ek hehehehehe

Letak 7 up? Huhu, memang tak pernah cuba pun, maklumlah rambut pendek..tak pernah cuba berambut panjang..

rmbut nurul mmg curly abes..dulu2 mmg rebondinglah kejanya..tp lanie mcm cpt roasak jerk n pkai 2dung so mls nk lurus2 dah

3/5/12

Salute sebab berani..

Rambut kakcik semulajadi adalah fesyen David Arumugam. Sekarang warna perak dah lebih banyak dari warna arang. Sebab bertudung, kakcik tak payah nak susah2 hati memikirkannya. :)

guna sprite or seven-up ye???
baru iols tau!

3/5/12

yup..bertudungla cara yg terbaik...
hiks..sanggup EL sbb rmbut tak straight..kelakar la akk ni..hihi

Sibbaek ko x kata petua kepala bersinar.......huh!, freekan aje hair tu...huuu....gurau je!

kalau air berkarbonat lain jadi tak eh..dulu saya pernah gunakan mayonis..tapi sayang..mayonis mahal..haha..

saya pun tengah berusaha nak meluruskan rambut..ada org berjanji nak belikan iron rambut.. :P

Sampai EL sbb iron straightener rosak,...memang besar pengaruh rambut dlm kehidupan seharian ya.

3/5/12

pakai sprite/7 up? biar betul ni...

oo gune itu ke..tp sekarang ni dh bertutup dan rambut pun tak berapa panjang senang..kakain letak baby oil jer jgn dia kering sgt..

3/5/12

ahahahaha...tepek Sprite kat rambot? Serious?

Memang betul2 obses dgn rambot lurus kalau sanggup ambik EL semata mata rambot tak lurus kalau ke opis! :P

hihi...likeee tepuk dada tanya iman =D

sy dlu xgila rebonding wpun pernah buat, tp lg suka rmbut curl =)

first time tau pasal petua tu.. akak pun dulu masa free hair selalu rasa mcm taknak pergi kenduri bila rambut tak menjadi.. dah pakai tudung ni, hilang semua masalah tu..

percaya tak ayu bertudung dr usia 8 tahun hingga kini tak pernah buka?

3/5/12

MASA MUDA REMAJA SAYA PERNAH LURUSKAN RAMBUT, PERNAH WARNAKAN RAMBUT MENJADI PERANG.. ISK.. ISK.. SEKARANG TIDAK LAGI... :)

Baru kakak tahu air carbonate boleh juga digunakan. Ini kalau anak kecik kakak tahu mahu habis air stock buat luruskan rambut dia...

haha terima kasih atas petua ini..

masa saya free hair dulu tak pernah amalkan apa2 petua..guna syampo je.

Oo..baru tau yg sprite/7up tu..

saya mmg rajin buat hair treatment walau bertudung dari kecik. tapu buat sendiri la. ada masa lumur air teh sejuk kat kepala bagi rambut lebat dan kuat. tak pun tenyeh limau nipis utk kurangkan minyak kat kulit kepala. kelemumur pun kurang. tak pun buat hot oil treatment. minyak apa pun saya bedal je - tolak minyak gamat dgn minyak angin la. huhu~

hasilnya kita rasa kompiden rambut cantik walau bertudung kan? *penah dgr tak mitos org cakap yg bertudung ni rambutnye tak terjaga? palsu kan?

dulu masa belajar dok rumah sewa pakat wat kerja sengal iron rambut sambil baring..memang lawa jadi rambut..tapi tahan 3,4 hari jerla..hehe..iron yang betul2 iron bukan iron straightener..:p

kak ita pun dulu free hair juga,semua buat luruskan rambut,warnakan rambut ,selalu...bila rambut baru keluar ikal..cepat2 luruskan..bila keja pakai tudung...jalan tak..semenjak kahwin..hubby ckap kan bagus pakai tudung,lelama tu ok lah...sekarang ne pakai...

mungkin dah tiba masanya saya pon nak pakai tudung...

Sekarang dah banyak produk perapi kat pasaran . Seingat cik ina zaman cik ina free hair belum ada lagi produk perapi tanpa bilasan : )

12/5/12

Muda2 dulu zaman rebonding. sya pun terjebak walupun pakai tudung. Skrg tak kuasa nk lurus2 lagi asalkan rambut xde kelemumur dan keguguran.

Catat Ulasan