7/05/12

rasional

Saya belajar untuk tidak bercerita buruk tentang orang. Kalau saya menggalakkan keaiban diri orang, saya percaya karma akan datang menyinggah hidup sendiri. Kalau tak terkena pada diri sendiri, mungkin pada anak? Pada suami? Atau adik-beradik yang lain? Semoga dijauhkan.

Bila semakin berusia, saya cuba menjadi lebih rasional dalam berfikiran. Lagipun, apalah sangat hidup di muka bumi ini? Berapa lama sangatlah saya mampu bernafas di sini? Mungkin esok lusa saya berhenti bernyawa? Siapa tahu?

31 comments

baik...saya juga perfikiran begitu..

7/5/12

Kakcik setuju dengan apa yang Fara tuliskan ini. Bila2 masa sahaja, kita mungkin dipanggil kembali.

7/5/12

Samalah..masih berusaha.
Kdg2 dah rancak bual..smpai tercerita buruk org.
Susah nk control mulut bagi diam.

7/5/12

org yg kecil je suka bercerita ttg org... Pada saya tak ada faedahnya bercerita ttg org..tak dapat duit pun kan.. Hahaha

tetapi sekarang ni nampaknya antara dua kem tu, masing2 berlumba2 untuk mendedahkan keaiban kem yg satu lagi.

kekadang kalau buat entry yg bkaitan ape yg bleh, ape tak boleh, sy selalu fikir, 'ini peringatan utk aku spy xbuat, mgkin jgk bleh masuk dlm hati org'

tp bila smpai masa sy 'disuruh' buat apa yg sy tulis tak boleh, sy sedih sgt.

mgkin ke itu karma jgk?


nak menolak berat hati, nak ikut lg berat hati :(

betul.. sama-samalah kita belajar..

kalau Tuhan nak balas, cepat atau lambat je kalau buat macam tu..

Salam Fara,

Dalam hidup yang hanya sementara ni kita kena belajar redha pada keadaan disamping berusaha mencapai yang terbaikkan!!

Belajar memperbaiki apa yg kurang dlm diri...suatu keindahan...

Kakain mmg cukup tkut nk mengata org lebih2...mengutuk ke mencerita keburukan orang ke... Nnt dgn kuasa allah terkene kita semula... Mintak jauhkan ada sifat buruk mcm tuu..

tapi kadang2 sakit hati punya pasal..terluah jugak akhirnya kat blog ;(

bila umur meningkat mmg kena berfikiran begitu.

Berkata kalau utk memberi nasihat tak apa Fara. Terpulang dia nak terima atau tidak tapi sebenarnya itu tangung-jawab kita namun sekarang nie takut pula dikata kepoh...

Kalau tujuan mengaibkan memang minta dijauhkan sebab betul hukum karma banyak yg dah berlaku depan mata..

aydin semakin membesar..
dan ibunya pula semakin matang.. (",)

yup absolutely true..tak perlu bercerita pasal orang lain..cerita pasal kita2 jer cukuplah yang ada kaitan dengan diri kita..:)

Tidak mengapa jika kita tahu di mana masanya harus kita berhenti sejenak...

Bahasa mudahnya, jangan lah kita mengumpat orang. Kan?

semakin meningkat usia semakin kita terfikir apakah sumbangan kita kepada agama, bangsa dan negara..semoga tindakan kita yang kecil ini memberi manfaat kepada semua..insyaAllah

7/5/12

kadang-kala rasional pada kita, tapi tidak pada orang lain.

kadang-kala tak rasional pada kita, tapi mengarut pada orang lain...

nasihat yang baik..semakin tua banyak yang kena pk.tgk diri dulu dr pk hal org..tq krn mengingtkan

hidup nih pinjaman jer kan...

saya pun sama..kalau boleh tak mahu bercerita yg tdk baik tentang orang atau perkara yg mengaibkan org lain tp kdg2 terlepas jugak saya nie...

saya pun sama..kalau boleh tak mahu bercerita yg tdk baik tentang orang atau perkara yg mengaibkan org lain tp kdg2 terlepas jugak saya nie...

As salam Fara,

Marya kan suka bergossip lg2 cerita artis! Astaghfirullah...

Tp artis atau celebriti kite leh ngumapt kan...ngeeee...

Take care dear~

8/5/12

TERINGAT BAIT-BAIT SAJAK YANG SAYA TULIS...

ENTAH ESOK ENTAH LUSA,
HIDUNG BERBAU TANAH.

kak ita setuju apa yg farah kata kan...sekarang ALLAH bayar cash....kak ita lagi suka berblog..daripada sembang takut mengumpat....he..he

8/5/12

sama2 lah kita ingat mengingati...

betul...cuba tuk tidak mengaibkan org lain.. :)

8/5/12

saya pun xnak cakap buruk psl org lain...

kena sentiasa muhasabahkan diri

12/5/12

Makin meningkat usia, makin terbit kesedaran dlm diri seseorang( sepatutnya gitu lah).

Catat Ulasan