6/06/12

metafora syukur

Kalau kita sudah ada Camry, kenapa kita hendak cemburu pada orang yang ada Lexus? Cemburu hingga bersedih kerana diri sendiri hanya mampu ada Camry saja. Kadang-kadang saya pelik dengan sesetengah manusia. Menadah tangan berdoa semoga diri dipermudahkan untuk sama taraf dengan mereka yang ada Lexus.

Cubalah fikirkan mereka yang hanya mampu ada Viva saja.

41 comments

hmmm rara selalu bersyukur dan sayu bila tgk org yg naik motor je bawak anak2.

saya nak vellfire~~boleh ke? keh keh~

6/6/12

ntah kan.. tu lah..
fikirkan orang macam saya ni! ;p
kecil je ketanya..
tapi kena doa juga.. semoga dimurahkan rezeki dapat beli yang besar sikit .. untuk memberi kemudahan untuk ahli keluarga..dan moga setiap apa yang ada ini mencukupi adanya.. Amin.. amin..

6/6/12

Kakcik langsung tak ada apa-apa. Kereta pun suami yang punya. :)

Kalau cemburu tanpa usaha tak ke mana cemburu tu.. bersyukurlah masih ada kereta berbanding mereka yang takde kereta kan.. ;)

6/6/12

kalau cemburu sampai bersedih tu saya rasa berlebihan lah pulak..

kalau cemburu tu di translate kan dalam bentuk usaha supaya dapat beli lexus ok la kan.

ya memang syukur kurang2 ada jugak kereta..lebih baik dari mereka yang cuma ada motor..pada saya bukan nak mengejar kewangan semata mata..kita hidup di dunia hanya sementara..so live life to the fullest..kita kena cuba capai segala apa yang kita boleh capai..

Adakalanya...semakin diberi banyak, semakin rasa tidak cukup...



Sedikit, tetapi berkat, itu lebih baik :)

kita ada kancil je..

sy pakai kancil.
kancil maroon yg kuat meragam.
ehhee :p

6/6/12

kan? aku ni pun pakai kereta lama je...cat pun nak tertanggal dah...

tapi tetap bersyukur...janji aku ngan family hepi...hehe...

jangan selalu memandang ke atas...
tapi cuba slalu memandang ke bawah.. :)

PR pakai wira ajer. Tak kisah pun org lain ade 7 siri pun. yg penting dah x de utang....

saya sekali sekala naik bas...

:(

6/6/12

aku suka viva..jimat minyak dan senang parking.walaupun aku ada gen2.hehe tapi masih lagi keta buatan mesia.aku bersyukur sbb masih ada keta ;)

kita pakai proton buruk je fara..

bila tgk org lain turun naik bas ngan anak2 yg ramai kerana tak mempunyai kenderaan sendiri..., rasa insaf dan bersyukur pun ada...

kita kita susah..ada org lain lagi susah dari kita tau..

6/6/12

kalo dok memikir benda gitu je bila la kita nak hidup gembira..selalu2 la kena pndang ke bawah kan fara

Mana ada manusia berasa puas hati apa yg ada Fara. Kakak pun kadang dijentik perasaan begitu cuma taklah bersedih tapi berusaha...

itulah manusia bila sifat tamak menguasai diri. tidak pernah berpuas dengan apa yang ada.. sentiasa cemburu dengan kejayaan orang lain.. sifat dengki mendengki menghasut untuk menjatuhkan sesama..

Bila hal keduniaan menjadi pegangan utama, lama2 kelamaan nilai2 kemanusiaan akan terhakis...

Moga kita d jauhkan dengan sifat tamak sebegini (",)

6/6/12

tak bersyukur...
sebab tu kita jangan asyik pandang atas je..
kalau kita pandang bawah sama,
mesti kita akan lebih kerap rasa bersyukur..

6/6/12

lagi parah saya ada kereta tapi penakut nak drive. selesa lagi naik bas dan LRT

biasa la manusia tak pernah rasa puas dan cukup apa yg ada...

6/6/12

Waalaikumusalam Fara

seorang yg nomal...
nak yg lebih drp yg sedia ada

kena sentiasa melihat rumput di bumi....:)

emm..kak ati cemburu dgn org
pakai exora...

dapat yg itu pun jadik ler
anak dah besar tak muat naik keta..huhu

pernah tunggang kancil & burung kenari...

manusia mmg sukar berasa puas dengan kehidupan dunia..

andaikata ada manusia yg memiliki satu dunia ni sekalipun, itupun masih belum berasa puas jika diri tidak tahu eri syukur...

dah ada lexus, cemburu pulak kat org yg drive Bugati! aahaha

dahulu semsa aku tiada kenderaan...aku selalu berasa cemburu pada org yg sudah memilikinya...

tapi skrg tidak..selalu berasa kesian pada org yg belum mampu memilikinya lagi.
itu pun setelah diberi nasihat oleh rakan (di JB dahulu) berpesan...bro ramai lagi org susah dari lu

6/6/12

sbb tu manusia cpt stress sntiasa tgk org yg lebih dari dia..cer tgk yg kurang dari dia..mesti syukur :)

6/6/12

hahaaa..manusia tak kenal erti syukur...bagi segenggam nak secupak..bagi penyepak nak penendang...

6/6/12

akhirnya, bersyukur melampau-lampau boleh menjadikan kita malas untuk berusaha lebih sedikit.

syukur? stereotaip!

papa mifz pakai persona jer...mama mifz lak pakai kelisa...dah bersyukur sgt dah...alhamdulillah...:)

Bersyukurlah apa yg ada.....

6/6/12

KEKADANG TERASA NAK PAKAI ALPHARD.. BOLEH KE?

Kene berhenti compare dgn org lain...

bersyukur apa adanya walau saya tiada ada apa2 lagi kenderaan :P

tu lah kan? cuba fikir yg bawak motor je ni...hehe


kadang2 macm tu lah manusia ni..


sedangkan tk bersyukur tu lama2 boleh membawa kepada kufur..dan ucapan syukur sentiasa tu membawa kepada sihat minda dan jiwa :)

Saya bersyukur dapat naik monorail and LRT, bas and teksi....heeeeee

I who have nothing.. and Im free to be heppi....alamdulillah

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2012/06/jom-mandi-kolam-mandi-pantai-pd.html

As salam Fara,

Marya dulu pun ada berperasaan mcm tu... Dpt kereta besar nak besar lg... :(

At the end hati tak tenang, jiwa tak tenteram... Kejar dunia mmg tiada penghujungnya... Setuju dgn Fuad, kita kena belajar erti bersyukur! Sebab itu ramai org kita hidup dlm stress... Terlalu mengejar dunia... :(

Orang yg tak tau bersyukur, macam tu la Fara. Boleh kalau kita angankan sesuatu, usahakan tanpa menjeleskan diri dgn kepunyaan org.
Akak ada hubby dan anak je, alhamdulillah.

13/6/12

Bab kereta, sya kurang sikit perasaan cemburu nya.Skrg pun masih pakai yg lama (zaman kerja2 dulu). Tapi kalu bab rumah, sya pastinya cemburu tgk rumah org yg besar dan halaman yg luas.

Catat Ulasan