30/10/12

cerita tentang kaum

Pertama kali dia datang sini, dia beramah mesra dengan saya. Tapi bukan bercerita hal yang senang. Malah, saya langsung tak senang. Apalagi bila cerita itu berbaur perkauman; Kakak jangan marah sama saya. Orang Melayu memang ini macam. Pemalas. Orang kita, mabuk-mabuk pun tapi kutip sampah cari duit jugak. Orang Melayu, tadak ini macam. Mau pakai smart-smart tapi banyak hutang.

Entahlah. Tak ada apa pun yang perlu saya renung tentang apa yang dia cakapkan. Dia umpama; Ketam mengajar anak berjalan lurus. Tapi diri sendiri pun, kiok!

Kadang-kadang apa yang mereka labelkan pada bangsa saya, saya tak ambil kira. Kenapa perlu? Dalam setiap orang pun, ada sifat pemalas. Tapi saya percaya, yang malas ini hanya segelintir bilang. Betul tak? Saya masih percaya yang itu. Walau ramai di antara kita kata, kepercayaan mereka telah lama hilang. Entah. Tepuk dahi, tanya kepala otak sendiri.

Eh, peribahasa saya salah ke?

Saya terkejut bila ada BE datang bertandang ke akaun Nuffnang saya. Patutlah iklan HP Printer asyik berulang-tayang dalam Pok Amai-Amai. Terima kasih daun keladi!




32 comments

betul tu...umpama ketam mengajar anaknya berjalan dengan betul...
sendiri pun jalan ngiring...haiya...

30/10/12

kadang2 sangat geram bila dengar dorang cakap macam ni.. tapi tu la realitinya

Rezeki ada di mana2, walau dengan berblog cuma - tapi tetap juga kena ada usaha. :)

30/10/12

dia pikir bangsa dia dah maju..tapi masih lagi terlolong2 minta bantuan kerajaan.. erm.. sama saja..

malas dimasa malas je....

Tapi dari pemerhatian saya( based on record MC), bangsa Melayu & India ialah bangsa yg paling ramai pemalas, berbanding Cina.

wah tahniah dpt Be yek

ala, nasib baik Malaysia kasi kerja, kalau tak, xde keje la dorang tuh...

30/10/12

bukan semua macam gitu
cheqna lama doh dok tengok nuffnang..ade ke dop x tau...=)

30/10/12

Tagline pemalas, pembelit dan penipu ada pada tiga majoriti bangsa negara kita. Tapi hakikatnya semua sifat ini juga ada pada semua bangsa. Kena ubah diri sendiri...

30/10/12

Bukan bangsa kita jer yg pemalas, bagsa lain pon ada yg pemalas gak.

Tahniah...dapat BE ☺☺

30/10/12

bangsa kita nampak sgt malas sbb kita majoriti. bangsa lain minoriti, bila sikit tak berapa perasan apa2 silap.

kesimpulannya, bangsa bukanlah faktor penentu seseorang itu malas.

*mood happy la fara ni, dpt BE! :)

30/10/12

wow dapat BE...

malasnye nak g kerja hari ni... tapi kena pg jugak.

hahahaha

diam dan fikir. Ain pun malas nak pikir ttg penyakit 'm' nih..nmpak tak permainan dia? m ada kat mana2..subjektif kot.jgn mgata dulang paku serpih..haih!

errrrmmmmmmmmm.....

30/10/12

wah..masyuk la BE masuk...

30/10/12

bangsa apa pun ada yang malas ada yang rajin.dalam setandan pisang tak semua nya masak elok..ada jugak yang busuk..

bab ni semua kaum kat msia mmg tahu label kaum cam gitu.. tapi kita tak nak ubah, yg cina dh tahu dia gitu pun tak nak ubah juga..ape nak buat lagi?

30/10/12

aku like komen fairus...

30/10/12

sifat malas ni bukan pandang pada bangsa...tp pandang pada diri..

tahniah dpt BE

dia masih di bawah tempurung...

ada betulnya juga....tapi itu dari 1 pandangan sahaja....
alah kalau cerita bab ni kompom ramai yg tersinggung nanti

booo layan. ^_^

isyk..tak semuanya pemalas tahap dewa..huhu apalah yang dia marahkan.sbb nila setitik rosak susu sebelanga...tak semua org melayu tak maju.skang tgk semai=kin ramai doctor org melayu..tak semuanya pemalas

memang geram juga fara..tapi mcm betul juga kenyataan tu...kutip sampah tu banyak kaum kita juga..

mummy..sekali BE dah mai sok lusa dia datang lagi tau..alhamdulillah rezeki tu..

sama je..tak payah nak banding2.. memang ada kelemahan dan kelebihan setiap kaum..

ada betul ada tak ada jugak tersirat dan tersurat...tepuk dahi tanya diri sendiri..adeh...

31/10/12

hanya disebabkan segelintir, semua kena tempiasnya.. dan bukan semua bangsa dia tu rajin.. alah.. pi mai pi mai tang tu gak..

31/10/12

8 tahun PM kerja di kelilingi bangsa Cina majoriti...dorang ada jer yang pemalas...

1/11/12

Daddy ziyyad siap ada rekod...

ambik engko!

suka entry ni.

Catat Ulasan