2/11/12

dah tak tahu nak cerita apa; hey, aydin!

Saya dah lama tak bercerita tentang Aydin. Buat masa ini, dia tak berapa sihat. Batuk dan selesema. Kalau tidur malam, asyik merengek sebab hidung tersumbat. Tak apalah yang itu. Janji, dia masih aktif. Kalau demam, itu yang merunsingkan.

Bulan November ini, umur Aydin sudah 2 tahun 8 bulan. Tak ada apa yang luar biasa. Dia seperti anak-anak kecil yang lain; Bijak, nakal, lasak dan manja. Dia juga sudah pandai berdikari. Kalau nak buang air kecil, dia akan menjerit; Mommy, nak kencing! Kemudian, tergesa-gesa buka seluar dan berlari ke bilik air. Dia akan buang air kecil ke dalam mangkuk tandas dan basuh sendiri. Saya pantau saja dari belakang. Cumanya kalau nak yak, dia menjerit minta lampin; Mommy, sakit perut. Nak pampes!! Adoi!

Aydin sukar teruja dengan toys. Kartun pun kurang layan, melainkan Upin Ipin. Oh, ya, dia sangat gilakan lagu-lagu One Direction. Dia boleh layan klip video berulangkali. Sampai saya dan suami naik muntah; Apa ni Aydin? One Direction? Tak macho langsung!

Perkataan kegemaran Aydin buat masa ini; panas hati. Kalau ada sesuatu perkara yang mengganggu, dia akan gunakan perkataan itu;

Mommy - Sorry Aydin, mommy terkentut. Busuk tak?
Aydin - Eii, busuk! Apalah mommy ni. Panas hati!

Begitulah lebih kurang cara dia mempraktikkan perkataan; panas hati. Hee~

Oh, ya. Baru-baru ini, kami bawa Aydin ke pemeriksaan rutin klinik kerajaan. Aydin dikatakan anak obesiti berdasarkan berat badan yang melebihi dari umur sepatutnya. Berat badan Aydin terkini adalah 23.3kg. Ya, saya tahu. Kamu semua pasti terbulat mata membacanya. Tapi bagi saya, misi-misi patut ambil kira tinggi Aydin. Tinggi Aydin juga melebihi dari umur sepatutnya. Oklah, Aydin memang besar, debab dan mok. Tapi,  perkataan obesiti itu saya rasa macam melampau sangat. Obesiti bukan boleh dibuat main. Obesiti adalah penyakit. Dan sudah tentu, saya sebagai ibu mengalami kerisauan. Bukan sikit-sikit risau tapi maksima. Haih~ Tapi tak apa. Dulu, saya juga mok macam Aydin. Boleh kata, Aydin adalah jelmaan saya ketika kecil. Disahkan oleh makcik-makcik dan pakcik-pakcik saya sendiri. Heee~

Walau apapun yang mereka label pada anak saya; Mommy sayang Aydin, sangat-sangat. Walaupun Aydin mok, debab dan besar. Eh, silap! Aydin bukan mok, bukan besar dan bukan debab tapi tough! Heee~

Apa ni mommy? Cerita pasal saya pulak! Tak macholah macam ni!

44 comments

Kamu sgt comel AYDIN!comel & hensemmmmm :) auntie sukaaaaa!

2/11/12

gambar tu,aydin lupa nak cakap 'panas hati'

oh dia sebaya ngan kenit aku la.lahir bulan Jan 2010.beza bulan jelah

dia mcm anak bujang aku,darjah 1 tp badan macam darjah 3..dia x gemuk sbb dia tinggi so nampak besar

ooo sebaya Naim lah ye Aydin ni.. tapi Naim ni payah benar makannya, kurus je skrg ni..
tengok gambar tu tak nampak obes tu.. mmg diorang ni tak guna perkataan dengan betul..
Si Nazif yang kecik ni pun masa balik kg, ramai yang cakap dia tembam dan hitam, tak macam Naim kurus dan putih....geram tul saya dgn mulut yg macam ni..

2/11/12

lagu one direction yang mana satu tu..? wahwah..

Arghhhh...comelnya aydin. Rasa nak cubit2 pipi dia yg bolat tu. Ayat 'panas hati' yg tak tahan tu ☺☺☺. Wah...aydin dah diaper less, clever boy.

Citer lah bebanyak pasal aydin yg encem nih ^_^.

aydin nie emsem la

nak otograf bleyh? kekekekeke


-panas hati-
word agak sweet kalau budak kecik sebut..haha

Lawak pulak baca..udah le cthnya kentut. Panas hati! ^___^

yelah fara, nk ukur obes ni kena amik kira tinggi & keaktifan sekali.

*cute je aydin senyum gitu!

Tanpa Nama
2/11/12

ye..aydin mmg tough!!

Aydin macam zarif..Infact Zarif sekarang baru 7 tahun lebih tapi berat dah 40+ (memang dah obes la kan..) tapi bukanlah dia asik makan sesaja..dan zarif jugak tinggi..Yang penting dia aktif ~

2/11/12

rupa anak ko sejibik mcm anak sedara aku. umur 3thn dh. anak aku pun. Anak aku spesis degil macam aku jugak. anak aku suka cerita lawan2 kartun yg lawan2..jgn jadi kaki buli sekolah sudah..

dah makin besar dah..sure petah bercakap dan lasak ni..suka tgok dia senyum mcm tu...

2/11/12

Aydin mmg taf!!!

Persetankan misi misi gomen yg kerja macam robot tak baca ketinggian Aydin.

Aydin kuat minum susu formula eh?

aydin.. really miss u.. ;)
bilalah mommy nak jumpakan kita ye.. ;)

2/11/12

elaun gersang mmg aku nk tuntut tapi segan ler nk maklum dlm entri keh keh keh...elaun gersang kena bayar bersamaan 10 isteri dgn supplement kuat 1000 kuasa kuda...

waktu aku pasni byk ngn famili ler. idak tiap mlm tak lekat umh..jenuh buat anak berdozen...

2/11/12

tahniah,.. aydin bakal 3 tahun. Yaya pun mak dan makcik2nya anggap montel tapi pd akak selagi yaya aktif, akak x risau kerana kanak2 aktif takkan obes, lainlah jika Yaya diam jer meleleh air liur sambil makan keropok ringan menonton tv...

biarlah apa org lain kata... yg penting, naluri ibu tahu yg anak kesayangannya sihat walafiat...

Tanpa Nama
2/11/12

he he kejap je dah besar..nmpk len sikit dia tpi mantain comey hehe

2/11/12

almost 24 kg? ye ke fara?. nampak aydin mcm biasa je. ahmad yang baru 18 kg pun rasa mcm nak pengsan kalo mendukungnya waktu dia tido..! hehe..tkpe, janji sihat..comeinya aydin guna ayat panas hati...hehehe..tapi pandainya aydin cakap ye. tak pelat pun. ahmad sangat pelat. pelik sebab kami tak cakap pelat dengan dia...

ehh mana ada mok?? aydin tough lah!! nnti besar encem dak ni...hihihihi


tengs for advice kak fara! :)

Kau kujadikan raja,
di dalam rumah tangga,
kucurahkan semua,
hanya untukmu sayang.....

Aydin kena layan jugak lagu Dato' Daud Kilau niii....hehe

Aydin memang tinggi nak dibandingkan dengan budak sebaya dia. budak tough nih!!

2/11/12

Wah mmg macho la Aydin...pokcik xde ank laki, bole teman pokcik men bola. .. :)

2/11/12

HARAP ANAK-ANAK SIHAT-SIHAT SAHAJA ITU SUDAH CUKUP BAIK..

heheheh comels nya aydin.hmm budak2 mok ni ramai yg suke.heee

3/11/12

stail rambut aydin tu.

3/11/12

As salam Fara,

Saya suka budak tough mcm Aydin! Gerammm rasa nak cubit2! Abg Iman pun takmo g toilet for yak2 & pee2 lagi! Dah train tapi die yg tak mau! huhuhu... Suruh pakai ware2 pun tak mau gak! Selesa pakai pampers sebab malas nak g toilet! Air tejuk katanya... =='

Badan pulak takmo membesar, kurus je! Saya pun rasa risau juga tapi takpelah as long mereka sihat kan Fara! Takde penyakit yg berat2 dah seribu syukur & rahmat! :)

Peluk2 Aydin utk saya ye! :)

3/11/12

saya suka dan gemar jumpa budak bsaiz Aydin..
saya akan umpan dgn yougurt.
lps tu saya akan soal macam2.. smpai budak tu penat jawab soalan saya.. hahahaha

Nak pampers? Heee Panas hati lah camni! hahahaha sweet nya Aydin pandai cakap!

ehh..rambut aydin dah luruss. Omeyyyyy

wuwuwu!! aydin...besarnya kamu. Anak auntie pula di katakan 'kurang zat makanan' hanya kerana beratnya menghampiri line kuning. Mana lebih macho agaknya kaka fara? 'obesiti' atau 'kurang zat'? -sentap-

4/11/12

sedap ni kalau peluk ..
lagi2 time musim hujan ni...heheh

5/11/12

err..rasanya tak lama lagi saya kalah dengan aydin..arghh!! tak boleh jadi ni..

fara,
actually saya dah stop pegi check up anak2 ke klinik..tapi saya tau graf diorang sangat teruk..mesti kena jumpa paed kalau bawa ke klinik utk pemeriksaan..

lama tak tengok aydin farah..hemsem dah..tembam...lebih kurang aqil lah tu farah..aqil pun obesiti gak..abis nak buat mcm ne..tak pa lah janji sihat kalu deman susut sikit...cerdik lah aydin ne tak pakai pempes dah..kak ita tak ajar lagi arisya...

5/11/12

haha.. so suweett...
selalu tengok gambar dia kat header atas ni kan..
sekali tengok gambar dia kat bawah entri ni..
memang dia membesar dengan jayanya..
takpe.. budak2 bukanke lasak.. nanti sendiri akan susut.. seperti ibunya juga sekarang selim melim apa kan...
kata jelmaan... =)
suka tengok bebudak besar cam ni.. rase nak peluk2 je..
itu maknanya mommynya cukup kasi makan pakai...
cheerss.. =D

terima kasih sudi singgah2 blog kita tika kita tengah duka.. =)

5/11/12

janji sihat kan...cantek la rambut Aydin...:)

Apa2pun Aydin comel banget...

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2012/11/bersama-biduanita-negara-datuk-sharifah.html

6/11/12

panas hati dia maksudkan apa kak? betul2 rasa tak senang hati atau saje dia main2 ke. hihi.

lawa jam, pinjam....

6/11/12

bam bam bam la comel

6/11/12

kenapa aku tgk tak mok pun nok? aku tgk sedap2 je badan dia...aku tak rasa dia obes pun...

yg penting anak ko sgt comel dan hensem!!

haaa bau tgk muka aidin,.taklah mok sangatpun..apalah mmg kalau obesiti dalam buki line merah..bukan obesiti tapi terlebih berat badan..tapikan aydin taklah demok sangat.cubby cket jer

alamak..aydin tengah marah ke tu??comelnya..tak jadi laa nak takut camni..hahaha

Regards,
-Strider-

amboi aydinnn..semangatnya kamu..lg berat dr kakak risya hehe

good boy dh pandai kencing kt toilet :)

Aydin memang 'macho habis'. :)

mesti mommy yang paksa aydin senyum macam tu kan???? heeeee...

sapala yang ajar aydin 'panas hati' ni erk??? heeee...

Hai, hensem! ^___^

Catat Ulasan