5/12/12

kurang ajar!

Kadang-kadang saya berat hati hendak berurusan dengan anak-anak muda. Adakala, pemikiran mereka tidak sehebat gaya. Tidak matang dan terlalu mengikut perasaan. Macam tadi, saya cuma menegur dia beredar dari petak reserved bay milik bos saya. Tegur dengan muka kernyih. Bukan muka sombong. Itupun jadi mangsa sindir sinis. Sindir kalau suara perlahan, tak apa. Ini tidak, menjerit nyaring sengaja menarik perhatian. Menggelegak juga hati dibuatnya. Dalam hati, bersabar sajalah. Disebabkan saya adalah manusia MATANG, jadi takkan saya nak libatkan diri dalam situasi tak matang. Kan?

Pernah dulu, saya halau budak penghantar surat keluar dari pejabat kerana tiada adab dan kurang ajar. Hal yang itu, saya memang sudah hilang sabar. Sukar kompromi dengan orang yang tunjuk lagak dan menengking saya tak tentu arah hanya kerana dia terpaksa menunggu lama. Seperti dia pula majikan saya. Walhal, kamilah pelanggan bos mereka. 

Aduhai, sabarlah hati!


32 comments

Setuju..anak muda sekarang ramai yg kurang ajar..kenapa ya..orang Melayu terkenal dgn adab dan sopan..kata2 yg dah macam tinggal sejarah.

5/12/12

kesabaran kamu ditahap yang sgt bagus!

5/12/12

sabar ye.. banyak mudi mudi sekarang tk hormat mereka yg lebuh tua

5/12/12

grr kan.. sabar ya..

kadang2 pelik kan..knp zaman kita dulu kita mmg elok dididik ngan kesopanan dan tatatertib..tp zaman sekarang anak2 muda bukan x belajar..ada cikgu ajar..tp mcm x di praktikkan...say sorry pun payah...

5/12/12

nak salahkan siap?
ibubapanya?
rasanya takde ibubapa ajar anak jd begitu..kdg2 persekitaran juga boleh jd punca :(

5/12/12

susah kan.

jangan dilayan kak. biar je mereka dengan kebodohan mereka, kalau kita layan dorang, nanti kita masuk grup dorang plak...

budak2 muda skg mmg ramai yg belagak mcm bagus padahal zero

sabar aje lah farah..nak buat mcm ne...

skrg saya bersabar dgn org yg tak reti nak bayar hutang

Usah kata yg muda yg tua pun ada Fara. Depan kakak driver taxi menengking-nengking penumpangnya. Kalau kakak tak mahu naik taxinya...

pelik ngan masyarakat kite ni...
salah tp masih xnak ngaku..
lagi nak hamun org..huhu

5/12/12

Anak2 muda skang memang tak der adab. Klo tak tegur, melampau sgt. Klo di tegur, kita balik di herdiknya. Sabo jer lah.

a'ah btl-btl.anak muda skrg kurang hormat sikit lah..tk tau mana silapnya

budak budak sekarang memang dah lupa bahasa adab sopan...

5/12/12

betul fara, kalau dah melampau rasanya kita pun brtanggungjwb untuk tegur juga..

kat sekolah pun cukup ramai budak yg biadap n kurang ajar...kita sama-sama banyak sbar aje lah, fara.. setakat boleh tegur dan sesuai tegur, kita tegur la..

5/12/12

sbb kita matang, bo layan kan je org gini. mesti dia sakit ati tengok kita super cool!

5/12/12

TARIK NAFAS DALAM-DALAM.. BANYAKKAN BERSABAR.. :)

lagi sakit hati kalau orang yg terang2 matang siap beruban yg bersikap mcm tu kan?

5/12/12

saya pun dah lama perasan benda ni..budak2 muda sekarang memang tak pandai nak jaga hati..kalau mood tak de boleh sesuka hati menjeling kita.bercakap pun tak de tapis2.mungkin mereka terdidik dengan cara berani meluahkan rasa sampai kadang2 ada hati yang terluka.

err.. aku pun anak muda ehehe. Tapi ada je budak yg lagi muda dari aku kurang ajar dengan aku.. hee. Kalau ikut rasa nk je jerit." WOI, aku senior la, cuba hormat la!".. hahaha

Ramai dah generasi sekarang yang kurang beradap. Sebab itu banyak kempen adap sopan yang kuar kat tv skang ni.

Pedulikan jer, banyak lagi perkara penting dari melayan mereka yang berperangai mcm tuh ;-)

ahahah...selalu gak hadapi situasi ni...sakit hati...tp x boleh nak ckp apa..mentaliti diorg da mmg camtu...

cobaan & dugaan yg buatkan kita lebih matang..

6/12/12

tuhan utuskan budak2 tu untuk uji kesabaran. berjaya...

org sekarang ni budi bahasa kurang...baik tua ke muda ke sama je...

sabar sis...sy pon sedang mengalami darah muda...org muda ni mmg otak singkat skit..sabar k sis.. :)

Aduh. penyabarnya fara. hana kepala angin.

27/12/12

remaja dan budak sekarang (bukan semua) macam dah hilang adap dan sopan.. tak boleh langsung ditegur, malah diejeknya kita semula..

Catat Ulasan