20/12/12

saya pengguna syampu anti-kelemumur rejoice

Kalau diikutkan keturunan, rambut kami antara yang lebat. Kalau cuci, kena basahkan rambut betul-betul. Kalau pergi salun, amoi cuci rambut mesti kena ambil masa panjang untuk cuci sampai bersih. Ada sedikit kesukaran dalam menjaga. Lebih-lebih lagi kalau berambut panjang. Saya pernah bela rambut hingga ke paras dada. Aab membela, hanya saya seorang yang tahu. Heee~

Seingat saya masa berumur 11 tahun, saya diserang kerabat kutu. Kepala saya sudah seperti satu planet, yang dihuni rakyat jelata kutu. Ada sultan, ada perdana menteri, ada menteri besar, ada kerajaan dan parti pembangkang. Tapi seperti biasa, manusia jugalah yang bertanggungjawab menghapus-pupus rakyat jelata kutu-kutu sekalian. Jenuh Mak menyisir rambut saya dengan sikat buluh. Tapi kutu-kutu tetap berdegil. Sudahnya, rambut saya terpaksa digunting pendek. Bila dah pendek, kutu-kutu dah naik menyampah nak beranak-pinak atas rambut saya. Masing-masing terbang pergi, cari planet lain. Sejak itu, saya bebas kutu.

Bila kutu pergi, kelemumur pula datang. Berkerak-kerak. Berkuping-kuping. Kalau dikikis dengan kuku, kelemumur berterbangan macam emping salji. Kelemumur melekat sampai ke sempadan kulit kepala dan dahi. Adoi! Hodoh! Saya tak suka! Benci!

Dalam menyelamatkan kulit kepala sendiri, saya minta Mak belikan syampu anti-kelemumur. Mak belikan saya syampu jenama $%#@. Syampu $%#@  memang berkesan tapi bersifat kering. Rambut saya jadi kejung dan frizzy. Dah macam nenek lampir. Kembang semacam. Buruk. Hodoh. Tak suka. Benci. Sudahnya, saya beli perapi. Konon nak kembalikan rambut lama. Tapi malangnya, saya budak kelemumur. Budak kelemumur mana boleh pakai perapi. Kalau pakai perapi, kulit kepala saya dah macam kerak salji

Dilema saya berterusan sampai saya bekerja sendiri. Saya dah tak nak setia lagi dengan syampu $%#@. Saya cuba beralih pada syampu anti-kelemumur Rejoice. Mula-mula, cuba 1 botol. Reaksi saya; Eh, baguslah syampu ni! Tak ada kelemumur. Rambut wangi. Paling penting, murah! Ya! Murah! Menyelamatkan poket saya. Memenuhkan botol tabung saya. Cukup tahun, boleh beli mesin roti jenama Kenwood yang hebat itu! Heee~

Kesimpulannya, sampai ke hari ini saya memang pengguna tegar syampu anti-kelemumur jenama Rejoice. Kebetulan, saya dapat BE Rejoice. Macam berjodoh pula, kan?; Eh? Entri saya dah macam entri iklan pula, kan?

Kawan-kawan? Ada sejarah kutu dan kelemumur? Marilah cerita sama!

30 comments

20/12/12

rambut saya tak ada banyak masalah dari kecik dulu..selain dari syampu pantene ok je..tapi bila kahwin suami pulak ada masalah kelemumur.. dia tukar2 pakai syampu.. malas nak beli 2-3 jenama, saya ikut je.. bila dia pakai jenama clear, kulit kepala saya rosak dan terus jadi kelemumur teruk..lepas tu macam2 saya cuba, tak jugak berjaya..

sudahnya saya pakai jenama satinique. baru la ok sampai sekarang..alhamdulillah..

Saya pon pakai syampoo rejoice gak. Kutu plak berjangkit dgn anak. Biasalah , bebudak dok nursery. Tapi skang ni dah bebas kutu ☺☺

Tanpa Nama
20/12/12

berbahagialah mereka yang botak licin (macam aku) kerana tidak pernah memiliki masalah rambut...

okey nak try walaupun ku takde masalah kelemumur! :D

Saya tak ada sejarah kutu dan kelemumur tapi saya ada sejarah jadi part time promoter syampoo di hypermarket...

Tanya saja pasal syampoo, perapi dan jenis rambut, saya boleh jelaskan...

saya tak ingat lagi jenama apa yang saya jual tu, tapi perapi dia sgt bagus sbb bole buat lotion jugak, serap pada kulit.

hehehe...

20/12/12

cerita bab kutu ni., y rabbi hazabnya rasa gatak dia. ingat lagi, masa tu sekolah rendah, saya jumpa kutu lekat kat tudung saya!geli gila, saya potong rmbut sendiri!gunting depan cermin. puas hati! haha..walaupun rambut rongak sana sini, lega rasanyaaa..kelemumur? ya rabbi, ni lagi satuu..sy pengguna clear. hnya syampu clear yg boleh musnahkan kelemumur saya. serius.

Ada...masa sekolah rendah la...maklumla..ber campur gaul x kira bangsa even org asli pun ada...Dania pun masa tadika ada..la ni pakai sunsilk..alhamdulillah xde kelemumur dari muda..tp banyak Uban....huwaaaaaaaaaaaa

20/12/12

kalau saya kena ade 2 syampu kt toilet..
klu kelemumur gune head & shoulder..
dah ilang gune blk syampu pantene.. :)

sama lah farah kak ita pun guna jenama yang sama....malas nak tukar..

20/12/12

Masalah kelemumur teruk yg dihadapi, kadangkala sebenarnya bukan kelemumur...Tapi mmg jangkitan fungus pada kulit kepala yg kita panggil seborrhoeic dermatitis of the scalp, yg perlu buat rawatan khusus..

Pernah try shampoo Vidal Sassoon?

Pernah dulu masa kecik2 kena kutu... Dah tua2 ni xdelah hihihi...
Saya guna Head & Shoulders :D

awak cerita pasal kutu ni pun akak dah terasa merenyam-renyam kepala ni dik... sensitif betul walaupun bebas dari kutu.

dulu masa sekolah rendah, selalu jangkit dari budak lain... mak beli ubat kutu terus bersih.

20/12/12

Sarah pnh kena..sdihnya...tpi nsb ibu sekor jek..
Saya belum jmpa yg sesuai..pki pantene jek now huhu..rejoice dulu mcm x sesuai..tpi x taulh now hihi

20/12/12

kelemumur masalah utama yer..mcm2 dh cube..akhirnya pkai syampu yg organik+natural bru ade kesan..tp tu pun kne slalu syampu..huuuu

20/12/12

WAH.. PROMOTE REJOICE PULAK.. TAHULAH DAPAT B.E REJOICE.. :D

20/12/12

anak buah ada lah yang kena kutu...hehe

sama seperti kamu, dijelajah oleh para askar kutu2 sewaktu umur 8 tahun, memula hanya meninggalkan telur, kendian tak sangka jadi penghuni PATI kat rambut..haih...

last2, mak suruh guna syampoo anti kutu...

dah bebas kutu, klemumur pulakk..
nak2 yg cepat berpeluh ni...

nana kalau rasa panas akan berpeluh, so bila berpeluh, habis basah la rambut...jadi bila dah cuci rambut dan kering, akan keluar klemumur...

guna syampoo jenama r@#$%^&, tpi x berkesan lah...tetap sama ja..

nana beralih pada head&shoulder..Alhamdulillah, berkesan smpai skg :)

Tanpa Nama
20/12/12

mmg susah nk cari shampoo yg sesuia dgn rambut kita kan

20/12/12

zaman sek mmg senang melekat kutu. suka cari sendiri siap lapik kain puteh lagi. bila menetas, meleleh air liur. geram! hehehe

tapi rambut saya nipis, kutu nak singgah lama pun tak selesa mesti dia cepat rasa sejuk. hahaha

20/12/12

saya juga begitu. kepala umpama pusat pengumpulan kelemumur. dari dulu sampai sekarang, banyak syampu dah saya cuba. tiada satu pun syampu syampu berjenama mainstream yang berjaya menghindar kelemumur kelemumur di kepala saya ni. in the end saya pakai syampu berjenama Selsun Blue saja. syampu dengan bahan kimia yang kuat dan agak berbau. tapi boleh la tahan sampai seminggu.

blerghhh

follow me back
http://yusrasuperstar.blogspot.com

20/12/12

masa sekolah dulu ada kawan yang banyak betul kutu..ada 2,3 orang jugak la..'selalu nampak kutu berlan2 makan angin sampai ke pipi diaorang..balik umah saya cerita kat mak sedara..tak pasal2 petang tu kepala saya dibeleknya sampaimengantuk ..hahah..rupanya kepala saya pun 2x5 dngan kawan2 sekolah tu..hahah

##tolong update bloglist dengan url baru saya boleh tak???

www.dianarashid.my

21/12/12

ok. tanya pada pakar masalah rambut. me..!haha. saya xde mslh kutu, kelemumur pun suam2 kuku jer, xbyk tp mslh rmbut kering. smua shampoo yg iklan kat tv saya penah cuba, ade bekesan, ade yg xde efek pape. skrg sy try cri shampoo yg xde iklan kat tv..akhirnya now i'm in love with schwarzkopf..! cuba lah..! ^^

sama macam akak. kelemumur. teruk sangat. then now akak pakat selsun..memang mujarab. seminggu tak basuh rambut pun still ok..

Masalah kutu masa kecik2, pakai ubat kutu beberapa kali..okla lps tu.

Tp masalah yg blm selesai..rambut gugur. Mcm2 syampu guna, sama je. Mmgla tak sampai botak, tp mengganggu la jugak.

jelesnya saya dengan orang yang rambutnya lebat dan tebal ni... kalau saya mesti pakai dove je, baru rambut kurang gugur dan tak gatal kulit kepala..
mcm2 kan...lain org lain caranya..

Rozie pun ade masalah kelimumur ari2 kene cuci. Kalau miss 1 ari kompem rambut jd berminyak. Memang tak suka betul la.....

25/12/12

he..masa kecik2 dulu ada gak kutu. Skrg ni ada kelemumur jer.. tak tau nak pakai syampoo apa. buntu.. asyik bertukar masih tak jumpa penyelesaian.

rambut nurulpun jenis lebat..lagi teruk sbb ianya bergelombang mcm megi..bila panjang susahnya nak sikat..kelimumur jangan cakaplah yang sangat banyak..

pernak beberapa kali nyangkit kutu..masa sekolah jangkit ngan kengkawan..

la nie jangkit ngan anak2 yangdijangkiti kawan2 di nursery..mmg tak sukalah bila kepala gatai..rimas yang amat..

tapi buat masa sekarang saya bebas kutu dan kelimumur..betul saya juga sukakan rejoice=)

27/12/12

sejak dak Nuha pandai bermain air liur makin banyak rambut ai gugur.. :(

rambut panjang nak cecah pinggang.. sayang pulak nak potong..

Catat Ulasan