20/03/13

aydin sembelit!

Pfffttt!

Hujung minggu yang stress dan hectic! Walau apapun, syukur! Segala yang susah, dipermudahkan Allah SWT. 

Saya perasan satu. Setiap kali kami cuba meraikan harijadi budak debab, budak debab mesti sakit. Hahahaha! Kalau tahun lepas, budak debab kena serang asma. Tahun ini, budak debab kena sembelit! Jangan tanya saya, kenapa dia boleh kena sembelit. Saya pun tak tahu nak jawab apa. Walhal hari terakhir sebelum kena sembelit, dia yak lawas! Heheheheh! Dan masuk hari ini, dah 5 hari yak tak lawas. Sikit-sikit keluar, macam taik kambing. Aduhai!

Saya dah sumbat dengan enema, tapi tak berkesan sebab najis Aydin di 'hujung-hujung dunia'. Huuuuuu! Ada apa-apa petua yang tak memudaratkan tak? Macam mana dengan tepung kanji? Ada petua, suruh campur tepung sagu dengan susu. Esoknya, najis senang keluar sebab sifat tepung sagu yang berlendir. Ok ke?

25 comments

assalam fara..masa anak kecik dulu..kalau sembelit..bawak pi jumpa doktor dia suru tukar susu..ok pulak

20/3/13

bg mkn buah limau/oren. tp, jgn sekali bnyk. sket tp, kerap.

hurm...dia suka makan buah buahan tak...kasi lawas skit...
tapi jangan ditanya saya camner...bila saya hadapi dengan situasi cam gini, saya pun blur, buntu...

rasa mau sodok jari sndiri masuk ikut bontot kecil tu...korek2 apa yang terkandung...tapi mak tak sampai hati...
mak takut...ngeri...hehehe...

pepun, HAPPY BIRTHDAY AYDIN SAYAM...heartz deep deep...

20/3/13

Yg tepung tu saya tak tau.

Masa sekolah dulu pernah jumpa doc sbb masalah ni, doc suruh makan prune byk2. Saya makan abis sebungkus terus, lepas tu mmg ada kesan.

Tapi kalau aydin, mau ke dia makan prune byk2..budak kan..

20/3/13

makan pisang
anak aku yg kecit tu suka minum air masak dan suka buah//dia jarang kena smbelit tak mcm mak dia.huhu

Tak ngape fara.

Itu tandanya aydin nak bertambah debab.....kontrol, kontrol!!!!

20/3/13

alahai sian aydin..nak tolong pun tak reti
harap2 aydin kembali ok

Saya selalu bg anak makan lactul... ada dijual kat farmasi..cubalah

makan oren & limau byk2 ... sian dier !

20/3/13

minum air banyak..mkn buah betik, pisang ..insya allah.

Alamak saya pun tak tau nak advice ek sebab anak2 saya so far semua pun ok, kalau susah nak berak pun saya suh makan pisang je..huhu..

Siannya aydin. Qhalif aritu pon kena sembelit. Nangis² masa nak yak. Skang dah ok.

Fara, saya jumpa info ni utk anak sembelit:

cuba buat jus dari buah epal + karot + tomato + gula sikit je wat rasa2 di balander jadi jus n tapis .. berikan kalo still dlm botol beri kan dlm botol... sambil2 berdoa Insyallah cuba lah berikan pagi sekali malam sekali.. saya dh cuba buat setiap hari tuk anak saya Alhamdulilah berjaya senang buag air besar tanpa bantuan ubat2an dan bahan2 kimia lain... Insyallah.. cubalah dari seorang Ayah...

20/3/13

ahmad dan sembelit adalah mcm irama dan lagu...hehe..selalunya kalo x lawas mesti demam. aritu siap kena bg 'bantuan' lagi..hehe..kalo x tak keluar lagiiii la azab. so skrng bg ubat lawas dlm susu je. kalau dia x membuang secara natural dlm masa 2 hari baru letak ubat tu. dr kata tak de efek apa. ahmad kuat minum air tapi kalau byk air manis bergula tu yg buat dia sembelit. tapi kami tak pernah cuba tepung sagu tu.

bertabahlah wahai fara...

makanan berserat penting utk kanak-kanak...

mungkin boleh cuba lebihkan sayur dalam makanan aydin, kalu dia tak boleh suka, mungkin boleh blend dan makan dengan bubur.

lebihkan juga buah; boleh makan raw atau buat jus. apple. orange. betik juga ok. pisang pun ok.

20/3/13

Taik kambing macam mana ghopenya? Ya! Uncle 'city boy'...

ala kesiannya aydin..mesti dok merengek je kan..sy pun xtau la petua nk lawaskan yak ni.paling senang sy telan je ubat beli kat farmasi.memang mujarab

20/3/13

Che Mid tak tau la bab bab ni.. kalau orang dewasa boleh gak suruh makan pisang ke.. betik ke..

20/3/13

cuba bagi buah prun..selalu kalau anak saya sembelit saya bagi makan buah prun..insyaallah boleh membuang dengan jayanya..cuba la..

hmm...pernah juga terjadi kat Mifz...cuba tanya doc Ziyyad sure dia tau ubat apa yg sesuai...:)

20/3/13

SAYA LAMMMMAAAAAAA SANGAT TAK KENA SEMBELIT.. ALHAMDULILLAH, LAWAS SAJA..

SEMOGA ANAKNYA CEPAT PULIH SEPERTI SEDIA KALA..

kena tanya pada yg pakar ni.....

dah ok ke anak ari ni !

21/3/13

sian aydin...

aku tak tau petua apa, tapi baca komen, semuanya nampak membantu...

harap aydin cepat baik...

21/3/13

yang saya tau sumbat ubat bontot je la..maisara pun sembelit dari kecik sampai sekarang..dia memang tak boleh mAkan coklat lebih2,.kalau makan jugak saya suruh minum air suam banyak2..kalau tak merasa la pakai ubat bontot..heheh

24/3/13

bagi vitagen ke yakult ke nutrigen ke.. ok kut..

nur dari ALL IN ONE

Catat Ulasan