26/06/13

tak nak mommy!

Saya sangat jarang pukul Aydin. Makin dia besar, makin saya kurang rasa marah sebab saya tengok bila umurnya masuk 3 tahun ni, dia macam makin gebu dan comel. Hahahahah~ 

Tapi semalam, tiba-tiba rasa macam mak tiri pulak. Sedas untuk Aydin sebab berkaki ayam dalam restoran. Lantai restoran kalau bersih macam lantai rumah, tak apa. Kotor! Siap ada  puntung rokok merata. Kalau Aydin comot sebab makan, saya memang sangat-sangat tak kisah. Tapi kalau dia kotor sebab benda lain, saya memang mudah jadi Hulk! Malangnya, ada pula yang tersaksi 'kejadian mak tiri' kami. Orang tu pandang Aydin, Aydin pun pandang dia. Sahlah Aydin malu, kan? Saya tahu tu sebab saya pun termalu sendiri sebab meroyan kejap. Aydin tak respon tapi masih 'eksen' dengan saya sebab dia ada papa. Dah kena sedas pun, nak eksen lagi dengan mommy ya? Siap cakap; Tak nak mommy. Ok.

Dalam Harimau Kumbang, saya berleter. Leter saya tak sampai 10 patah perkataan. Tapi dia punya melalak, satu Sunway boleh dengar gamaknya. Saya suruh dia senyap, dia ikut. Tapi sedih sorang sebab saya buat tak tahu dengan dia. Dia rasa macam saya dah tak sayang dia lagi. Sampai rumah, saya berus kaki dia. Dia melalak lagi. Katanya, sakit. Sakit ke kaki bila kena berus dengan berus sabut? Nampak sangat drama king, kan? Semuanya sebab nak mintak simpati. Lepas tu sedih sorang atas katil.

Saya datang dekat dia, depang tangan. Cepat-cepat dia datang dekat, peluk saya ketat-ketat. Masa tulah saya say sorry sebab marah dia tadi. Dia pun menangis syahdu. Sedih bebenor. Tapi at the same time, saya bebel jugak, 'no' sana 'no' sini. Dia cuma angguk. 

Saya cuma pukul sikit. Rasa bersalahnya terasa sampai sekarang. Tapi saya tak tahulah jiwa apa yang merasuk pada mak bapak yang mendera anak sendiri. Kalau bukan anak sendiri pun dan kau cuma bergelar bapak/mak tiri, lagilah kau tak layak nak pukul budak tu walau secuit pun. Mungkin kau sakit jiwa tapi kalau sakit jiwa pun, tolong seksa diri sendiri. Sampai mati pun tak apa sebab masyarakat Malaysia memang nak kau mati pun!!!!

Aduhai.

25 comments

alahai, sian aydin...janganlah marahkan mommy ye..mommy nak aydin selamat je..

saya pun sama fara, penah juga menyesal bila tiba tiba hilang kawalan dan pukul Naim. Usia macam diorang ni memang nak cuba macam macam, tak reti lagi stop bila dilarang. sudahnya, saya gosok badan naim sambil bacakan ayat ayat pelembut hati bila dia tidur malam, diiringi rasa bersalah tu..

besar tggungjawab jadi mak ni...

26/6/13

ye,aku pun penah marah dan pukul anak
tp bukan tahap nak cederakan..pukul sbb nak ajar dan nak dia tahu apa yg dia buat tu salah.tapi..........bila diorang tido,aku nyesal siap cakap dan berazam x nak buat lagi.mgkin aku kurang sabar :(

Teringat dulu...mak kalau pukul saya main acah je. Amik hanger besi tu pukul kanan kiri badan..tapi tak kena, cuma takut la jugak. Tu la akibat dah sekolah tapi malas solat.

*aydin tu pemaaf jugak ya, idak le rajuk panjang. Mesti dia syg mommy sgt2 tu. :)

Mati pada perangai buruk...okla, jangan mati trus nanti kurang satu undi....rugi!!!

Semakin anak meningkat remaja dan seiring dengan usia yang makin tua, kakcik sering marah diri sendiri bila berjauh hati dengan anak2...

Aduhai...saya pon rasa sedih bila baca ni fara. Memang mcm tu perasaan lepas rotan anak...rasa serba salah.

Tanpa Nama
26/6/13

masuk bab psikologi dengan budak2 ni, memang pening sikit...

26/6/13

salam..tetiba teringat masa kecik2 dulu kaki kena berus dgn berus sabut...uwaaa sakit wooo betull uwaaa

26/6/13

Tekstur kaki kanak kanak seusia Aydin masih lembut...maka logiklah dia berasa sakit tatkala kaki nya di berus dgn berus sabut..wakakakakaka...berbeda dgn tekstur kaki ibu bapanya, yang dah tua dan berkematu!

Pukul sayang itu perlu :)

26/6/13

SAYA KALAU MARAH ANAK, LEPAS TU SEGERA SAYA PUJUK DIA SEMULA.. TAK SAMPAI HATI..

26/6/13

kadang2 gua juga hilang sabar naik hangin pukul anak tak dengar kata. tapi nyesal lps tu..pukul sekadar mengajar tidak masalah..

26/6/13

kesian kan tengok budak kena dera tu. sampai macam tu keadaannya...

syaitan dah merasuk jiwa, manusia hilang pertimbangan.

Wah awak berus kaki dia guna berus sabut? Bukan sakit ke? Hehe.. Tapi mmg pun kalau bukan mak bapak sendiri sy rasa mereka tak layak pukul anak itu.. Kesian mereka yg didera tu.. Dahlah tu ada dadah lak tu.. Sapa2 nak kawin baru silalah nengok dan semak latarbelakang pasangan..

Pukulan mcm tu hanya utk memberi ajaran kan fara...mmg semua ibu akan rasa benda yg sama..but kita kena pandai pujuk dan bg tau knp kita marah or pukul dia..terangkan kebenaran sebab tu..dia akan terima...

lepas tu time dia tidur.. sayu je hati tengok dia kan.. :(

26/6/13

betul tu..sy bila dah pukul anak mesti rasa bersalah dan nak nangis..

uhhh terasa dgn entry nie...sejak-sejak berbdn dua ni kesabaran agak tipis tapi tidak lah sampai memukul...cuma lebih garang dari biase..uhukss..

Tanpa Nama
26/6/13

samalah kita fara, marahnyer sikit tapi sayangnyer yang banyak sebenarnyer pada anak2 kan

ala manjanya aydin..tetap nak mommy walaupun kena marah:)

Saya pun sama..kdg2 kalau marah anak terpukul pastu rasa menyesal x sudah..uhuhuhu

Kalau budak perempuan lagi fara tak payah pukul, cuba ambil rotan pukul dinding atau meja - bunyi rotan tu pun mereka dah takut.

Tapi yg kakak hairan tu Fara in the first place kenapalah mak dia boleh pilih lelaki macam tu utk ganti suami yg telah tiada. Patah tangan isteri dia pun dijangakakan angkara si suami juga.

27/6/13

samalah dengan PM, jika termarah or terpukul lepas tuh sure menyesal gila walaupun pukul manja2 jer...huhu


* nak minta jasa baik tolong remove dan masukkan balik link URL blog PM dalam bloglist tuh yer...tq...:)

kasihan aydin ...sama lah farah arisya pun..selalu menguji kesabaran kak ita..kalu papa ok...memang selalu steras dengannya..

27/6/13

ala cian aydin..next time mesti aydin tak wat lagi kan..?.. pukul untuk ajaran insyaAllah ada kesan positif..pukul tapi kena beritahu apa sebab dan kenapa dipukul.my bad selalu marah ahmad espcly bila dia menjerit pd opah. i don't like it. selalunya memang automatik refleks saya marah dn minta dia 'say sorry opah'. kadang pun trpukul dia bila dia 'terbuat' adik dia. tp takdela nak kena pukul smp kena hayun kayu segala kan. pukul untuk mendidik lain daripada pukul untuk melepaskan emosi marah..

lahaiii,sedih pulak masa part hug tu.huaaaa.mcm mana lah kalau princess dh besar nt.

Catat Ulasan