10/07/13

pertama kali memasak untuk bersahur

Dulu masa bujang, saya jarang bersahur. Kalau bersahur pun, makan apa yang ada je. Tak adalah saya nak menanak nasi pukul 4 pagi, lepas tu tumis bawang cili untuk satu lauk. Malasnya saya masa tu memang tahap max! 

Dua tahun pertama kahwin pun saya malas gak nak bangun sahur. Nizam pula jenis wajib bersahur. Sahur pula mesti nasi. Tak boleh kalau bukan nasi. Mengigil kepala lutut katanya. Tapi Nizam ni memang best sebab tak cerewet. Kalau saya tak bangun dan temankan dia sahur atau hidangkan dia makanan pun tak apa. Janji nasi dan lauk tu ada. Tinggal nak panas je.

Tapi perangai malas saya tak lama pun. Lama-lama sedar diri. Walaupun Nizam tak kisah tapi perangai tak kisah dialah yang buat saya rasa malu sendiri. Mmmm....tak rasa heaven pun biar laki makan sorang pagi-pagi. Rasa bersalah yang amat, ada le....Masa tulah buat pertama kalinya dalam seumur hidup, saya memasak untuk bersahur. Dan sejak itu hingga sekarang ni, saya tak pernah miss lagi masak lauk baru untuk bersahur. Ya. Saya dah berubah.

Heee~


26 comments

10/7/13

bagus..hehehe..sy lak jenis wajib bgn sahur,suami pun camtu jgk..kalau masa nak sahur tu just masak nasi atau goreng sayur jer..sbb lauk yg berat2 sy masak mlm,masa nak sahur panaskan jelah..

10/7/13

bagus la sempat berubah
hehe..masa bujang aku sahur sebelum tido.sbb balik keje pun dah 2pagi
x tahula sahur tu di terima ke tidak
sbb konsep sahur ialah bangun makan/minum selepas tido.huhu

tahniah :) utk kebaikkan bersama kan :)

Ramadhan buat kita berubah kan? Heee. :)

*Salam Ramadhan. :)

10/7/13

Ajar Nizam supaya menjadi lebih tidak cerewet: Makan apa sahaja sumber karbohidrat di kala sahur, tak semestinya nasi. ~ahahahaha

10/7/13

Pasal Aydin and his asthma tu, this is my personal opinion:

- Mmg q nak tunggu jumpa paediatrician di Govt panjang...so for a busy parents like yours, better gi private paeds...

- But if cost is your main concerned, ada lagi option nya...u boleh bawak Aydin jumpa mana mana general practitioner( GP), doktor di klinik swasta, yg mmg biasa dan faham tentang asthma management ( which all doctors should understand!)...prescribe Aydin dari GP corticosteroid inhaler to be taken on daily basis...review symptoms nya within 3-6 months...Saya biasa review cases macam ni...Yg mana masih tak complicated...Just awak perlu belikan AEROCHAMBER utk aydin if u wanna use jenis evohaler like Flixotide...

Talk to your nearest GP, yg boleh dipercayai, yg awak yakin....Insya Allah, GP like us boleh bantu...in fact mmg kami lah yg selalu pantau asthma cases, and management of asthma mmg tak banyak beza( or langsung tak berbeza) kalau compare jumpa GP vs Paeds...Cuma kena cari GP yg reliable :)

ohhh dulu~~~

ingat skrg! haha

yeay! bagus2,bangun sahur.mkn mkn kecoh kecoh kat dapur tu adalah sgt best kak.hehehe

tahniah utk isteri encik nizam! ^__^

saya pulak thn ni buat perubahan, sblm ni masak lauk baru utk sahur. thn ni ikut plan nak masak terus masa buka. suami pun setuju, nak mudah.

10/7/13

harus dicontohi sbg isteri mistali..., sebenarnya dia ikhlas tak kisah ...dan dari situ membuat anda berubah.

#anguk2 ~ sbb sy pon macam dia baru2 kawin dulu.. nice sharing.

Akak duk bujang..kena la masak sendiri...sesekali balik umah mak rasa heaven la ..huhu...selebihnya...padan muka...

10/7/13

manusia berubah...:)

10/7/13

hehehe... so apa menu pagi tadi? =)

Saya memang bangun sahur. Klo sempat...masak, klo tak...mkn simple sudah. Tapi suami jenis jarang nak bersahur.

selamat berpuasa fara..

saya pun jenis kena makan nasik. hehe..

Tanpa Nama
10/7/13

baguslah kalau sedar diri dan nak berubah demi en suami sendiri hehehe !

10/7/13

tahniah....

sy jgk yg belum berubah...beli lauk yg dah siap je utk sahur...niat di hati nak masak, tp x kesampaian...heehe...

10/7/13

kompem laki ko bangga ngan ko beb. hahaha... tahniah, besar pahala beb... :p

10/7/13

heheh..suami saya pun sahur nak nasik..dia bukan peduli saya malas ke tak..dia nak jugak..hahhah..
memang tetiap pagi la saya masak sahur..lama2 jadi biasa dan kita sendiri pun terikut2 gaya makan dia..nak nasik dan lauk sahur mesti sedap..hahah

tahniah2 dah berjaya masak untuk sahur:)
macam sy plak memang wajib sahur, bukan suami yang ketaq lutut tapi saya!kalau tak sahur alamatnya kul 11 dh lembik hehehe

10/7/13

SAYA PUN JENIS YANG BERSAHUR.. PAGI TADI ORANG RUMAH MASAKKAN.. MACAM LEPAS2 KALAU ORANG RUMAH TERLAJAK, SAYA MAKAN KURMA SAJA PUN DAH CUKUP..

11/7/13

yes, bagus mommy.
hehe

saya ni sempat masak sahur untuk suami berapa kerat hari je selama 2x pose (2 tahun), alhamdulillah mommy, mommy dapat peluang indah tu.

selamat pose, sahur, berbuka. nanti update gambar makanan banyak2 tau. hehe

bagusnya fara.. berubah ke arah lebih solehah ni.. untung suami fara..

benda yang dibuat selalu akan jadi kebiasaan , itu yang dah tak rasa sush nak buat..

manusia boleh berubah...

perubahan ke arah kebaikan takde salahnya.. nah.. sekarang kan dah jadi rutin.. ;)

kak ita pun tak makan sahur...bangun untuk minum air masak..tapi kena masak untuk juadah berbuka puasa...aqil pun makan sikit aje..

Catat Ulasan