18/12/13

saya sudah 29 minggu!

Cukup minggu ni, kandungan saya genap 29 minggu. Bermakna, saya sudah melewati 3rd trimester. Perut makin membesar. Dan saya mula menggelabah sebab baju-baju biasa dah mula tak sesuai untuk dipakai. Mujur saya ada beli 3 helai Poplook dress yang praktikal untuk apa jua keadaan; sama ada membuyung atau tak. Dan nampaknya saya kena sacrifice duit poket untuk tambah koleksi baju maternity. Takkan nak belasah 3 helai dress tu je semata.

Inshaa-Allah, Jumaat ni baru terhegeh-hegeh nak scan perut. Kalau dulu masa membuyungkan Aydin, saya dapat free scan. Alhamdulillah, rezeki anak pertama. Tapi kali ni kena guna duit sendiri. 3D scan murah, somewhere in KJ. Itupun saya book sebulan awal sebab schedule para sonographer yang penuh. Sobs...sobs....

Dan untuk kali kedua juga, saya decide bersalin kat HKL. Itu je yang paling dekat. Lain-lain, hampeh. Nak harap dapat kemudahan hospital baru yang dekat macam Shah Alam nun? Mmmm....Tahulah peel gomen Malaysia, kan? Nak siapkan sebiji hospital baru pun, banyak kerenah. Lagi-lagi bila hospital tu dalam negeri pembangkang. Kalau tak, mungkin saya merasa bersalin kat hospital serba baru; Hospital Shah Alam yang sekian lama terbengkalai. Dan saya tak kuasa nak menabung untuk bersalin kat hospital swasta. Sedangkan duit emergency bulanan pun saya gagal allocate. Melainkan kalau company cover tapi dah bukan rezeki kami, kan?

Bila dah masuk 3rd trimester, dah tiba masa untuk shopping barang anak. Tapi nak shopping apa? Baju Aydin masih elok. Lusuh sikit-sikit, tak apalah. Baby car seat? Recycle Aydin punya, kira halal-lah. Kain napkin? Kain barut? Tilam? Semua pun boleh guna Aydin punya. Saya cheapskate? Mungkinlah. Hahaha~ Tapi saya dah buat list, barang apa yang nak kena beli. Mitten; entah mana mitten lama Aydin ya?. Stroller; saya dah tak berkenan dengan stroller gabak Aydin yang heavyweight tu. Botol susu; tak mungkin nak guna hakmilik Aydin, kan? Itu jelah kot. Lain-lain, kena plan dulu sebab banyak duit dah di-allocate untuk pindah rumah SJ nanti. Sobs...sobs...

Apalagi perkembangan terbaru tentang saya dan baby dalam perut? Mmmm...tak ada apa-apa yang menarik pun melainkan mak buyung yang rupanya dah macam belon. Gedempol. Muka berjerawat, lagi-lagi tang dagu. Entah pembawakan apa ni? Hahahahah~ Lain-lain, macam biasa. Badan makin berat. Makin mengah bila naik turun tangga. Makin malas. Tapi rajin makan. Macam mana tu?

15 comments

Mesti fara sekarang ibu mengandung yang nampak berseri2.. bulat r gemuk tu bukan jadi hal..nanti leh kurus.. ada benda mengidam nak makan tak? Kaau saya dia musim bulat tu memang tgk apa pun teringin

18/12/13

tapi rajinnn masak...kagumm kagumm

beli lah sikit..sian anak no 2 dpt recycle je..hheeee

Tersenyum membaca sambil membyg mama buyung bahagia dgn keadaan skrg ni!

Semoga kamu & anak sihat-sihat belaka dan semoga dipermudahkan semuanya :)

Take care fara!

Assalamualaikum...nk share jgk la...sy dah 24mggu..perut kemain jgk besar...muka pun dh xmenentu...tu xcmpur lagi kulit yg gatal2 mcm alergic tu...berat plk makin turun walaupun makan smpai ke malam xberhenti...

18/12/13

Alhamdulillah rajin makan fara.kalau tak lagi haru kan

tahniah...!!!!! heeee

Rasa mcm kejap je la fara...mcm best je. Fara doakan saya tau.

Pindah rumah sebelum bersalin la ya? Saya baru amik kunci smlm. Tapi ada hal2 yg tak best. Hopefully dpt pindah cpt sbb takmo byr rumah sewa.

Diam x diam ye tak....dah makin hampir dah tu...
Sy pun...besalin si kcik ni dulu...x bnyk pun brangnya...baju pun ada la skit...baby kan cpt besr...jimat tu yg pnting ye tak...bukannya kedekut...mana yg bole pakai...kita pakai...kan kan...:-)

19/12/13

Ya Allah.akk dh 29week.cepat nya sy rasa.cm baru je akk up entry akk preggy.tgk2 dh 29w.moga semua selamat sampai akk bersalin ye kak.kalau baby girl.nt sy bagi headband comels comels k! hehehe.

Saya pula sudah 38minggu! Huwaa nebes mak. Doakan saya ye..

19/12/13

cepatnya masa berlalu bagi saya.. kalau bagi fara tentu rasa lambat kemain.. hehehe..

fara, saya sampai anak no 3 pun masih recycle baju aqil yang mana elok lagi.. memang saya cheapskate.. stroller mostly tak pakai.. dah anak 3.. mana nak pimpin.. mana nak dukung.. kawan saya pinjamkan pakai ring sling dia..so tangan tak lenguh mendukung.. sikit lenguh kat bahu la bila jalan lama..

ada jugak niat nak beli soft structure carrier.. tapi harganya terbeliak biji mata.. tak terkumpul duit lagi.. lagi pun kawan saya insist suruh pakai dia punya sbb dia ada banyak..

19/12/13

SEMOGA AWAK DAN BAYI DALAM KANDUNGAN SIHAT-SIHAT SAHAJA..

Sebaiknya mana yg boleh guna tu gunalah. Tapi sehelai-dua yg baru kenalah beli juga sebagai merai baby baru kan. Kakak dulu macam tu lagi pulak kakak semua perempuan senang.. pakai mana yg masih elok sebeb baby sekejap aje dah besar. Mitten lagilah masuk 3-4 bulan dah tak pakai pun..

Bab gedempol tu biasalah dah kata mengandung..

20/12/13

Tak pe.. rajin mkn rajin masak.. seiringan hihi. Thn depan ye tambah ahli keluarga baru. Mudah mudahan sejahtera beby dan mommy nya

Catat Ulasan