26/07/11

saya bukan menghina

Ada segelintir manusia menggelarkan diri mereka anti-perkauman. Adakala bila bercakap, ada sedikit berbaur politik. Siapa kata saya suka politik? Dari dulu saya dah beritahu, politik itu hanya dalam hati. Benci atau suka, itu hak saya seorang.

Klik ini untuk pemahaman
Saya tidak pernah menghina bangsa lain melainkan bangsa lain menghina bangsa dan agama saya sendiri secara terang-terangan. Dan soalan bertubi-tubi mereka ajukan pada saya perihal kesahihan dan ke arah mana logiknya agama saya bila terpaksa membuang waktu untuk solat 5 waktu? Itu belum lagi masuk hal remeh temeh seperti hijab dan sebagainya.

Fikirkan mentaliti bangsa sendiri dalam menangani perkara di atas. Sudah tentu mereka apati kerana Malaysia masih negara yang selamat untuk diduduki. Jadi, untuk apa mereka hendak peningkan diri sendiri memikirkan perkara yang pada hemat mereka tak ada apa-apa? Melainkan jika nasib Melayu itu seperti;
  • Israel memijak Arab Palestin?
  • Han membunuh Uyghur?
  • Bangkok menyisih Narathiwat?
  • Manila menganaktiri Wilayah Mindanao?
  • Russia memerangi Chechen?
  • Dunia mengenepi Somalia?
Bila kita mati, kita akan disoal agama apa. Dan bukan bangsa apa. Tetapi oleh kerana kita kebanyakannya golongan apati maka kita lupa bahawa bangsa Melayu itu sejak lahirnya sudah Islam. Seperti Arab Palestin, Uyghur, Melayu Thai, Filipino Muslim, Chechen, Somali dan lain-lain bangsa yang beragama Islam. Dan nasib majoriti bangsa yang lahirnya Islam?

Anak-anak bangsa Somali
Anak-anak bangsa Chechen
Anak-anak bangsa Arab Palestin
Anak-anak Filipino Muslim di Wilayah Mindanao
Anak-anak Melayu Thai di Narathiwat
Antara anak-anak bangsa Uyghur
Jika kamu anti-perkauman maka usah mengutuk kekejaman zionis Yahudi Israel terhadap Arab Palestin.



Mereka tidak suka berbicara tentang Melayu. Lebih baik lagi berbicara tentang agama. Tetapi adat Melayu mereka turut jua. Bersanding, bercukur jambul, berkenduri arwah. berbaju kurung, berbaju melayu dan menyambut Aidilfitri secara besar-besaran!

44 comments

26/7/11

membaca kalau guna dua mata sahaja memang kadang2 mengelirukan.

26/7/11

seorang wanita bertudung dipelakukan macam tu,... laknat la golongan sedemikian..

26/7/11

Tu dia...tak tau nak komen apa, suka ngan entry nih ☺☺

SATU: "Mereka tidak suka berbicara tentang Melayu. Lebih baik lagi berbicara tentang agama. Tetapi adat Melayu mereka turut jua."
-agak mustahil jugak nak memisahkan persoalan adat budaya kaum ni daripada agama, sebab dah sebati sejak lahir. memang ada yang senang berbicara sambil lebih condong ke arah perjuangan agama. apa kata kalau kita panggil mereka ni hipokrit?
DUA: perkara yang di atas sekali tu, mungkin ada antara kita yang tersilap tafsir pernyataan orang lain. sebagai contoh awak akan keluarkan satu kenyataan yang `straight to the point' tapi kami membacanya dalam makna yang berbeza mengikut tingkat kefahaman kami.
TIGA: "Jadi, untuk apa mereka hendak peningkan diri sendiri memikirkan perkara yang pada hemat mereka tak ada apa-apa? "
-mungkin mereka fikir: aku sudah selesa, ada keluarga, ada rumah, ada kereta, hidup pulak dalam degara yang aku tak perlu risau pasal keselamatan di mana-mana. jadi apa perlu aku ambil tau pasal orang (bangsa lain walau pun seagama) lain?
EMPAT: ...(belum lagi)

26/7/11

Alhamdulillah syukur dilahirkan melayu Islam. Namun masih terlalu banyak yg perlu dipelajari.. Lebih banyak tempias adat.. Insha Allah.. Sama sama ingatkan ..

Allah jadikan kita berbangsa-bangsa supaya kita saling mengenali..

kenapa bangsa lain suka mentertawakan bangsa kita? suami cik ina selau ngadu ngan cik ina, kawan dia bangsa lain tu , suka pandang rendah bangsa kita.topik perbualan selalunya berkisar bangsa kita. Bilalah bangsa kita nak bersatu hati?

26/7/11

aku tak suka orang yang ada pemikiran, melayu itu islam dan islam itu melayu.

haih..

26/7/11

Susah betul jadi Melayu Malayneum neh....

26/7/11

Hmm...

Takkan Melayu hilang di dunia. Dilema Melayu, moga diatasi. Hidup Melayu!

@bujal X

bhgn mana yg keliru?

@fiza

Janji awak sokong!

@SynicalMind

1 - Ternyata hipokrit

2 - Bila perkara straight to the point maka kita fikir satu hala sajalah. Tak payah nak melencong ke simpang yang lain? Hahahahaha. Ok, aku nak tny ikut pd tingkat ko...entri aku ada bau-bau politik ke? (Gelak)

3 - Sebab tu aku akan terus membebel dalam blog aku. Walau takde sape peduli. Sebab orang kita kan umpama

"dah terhantuk, baru nak tergadah"

Sekurang-kurangnya, aku bersuara. Walau yg baca entri aku tak sampai 100 orang.

4 - Aku tunggu.

@nur

Bila kita mula cite psl adat terlarang, mereka bangkang. Tapi bila kita cite psl Melayu, mereka pandai pula kata...

"aku tak nak cerita psl bangsa aku sebab apa ada pd bangsa? baik aku cerita tentang agama...kerana agama yg akan bawa aku ke syurga"

....tapi, adat juga yg mereka amalkan. Tak ke bodoh?

@sahromnasrudin

Bukan saling mengenali. Tapi menghargai bangsa sendiri. Ternyata hakikat kini, Islam semakin ditindas terang-terangan.

Melayu itu Islam. Terima kenyataan!

@Cik Ina Do do Cheng

Saya suka komen Cik Ina. Saya rasa, Cik Ina memahami apa yang saya cuba sampaikan.

@Amalina

Terima kenyataan. Jangan kata tak suka bila...

MELAYU ITU ISLAM.

Kalau tak suka bermakna, pemikiran kita sudah liberal. Jika kita tak suka kenyataan di atas maka kita menghalalkan MELAYU MENGANUTI BANGSA LAIN. Maka, kalau ada kes murtad...jgn maki hamun pd Melayu itu.

Tapi ISLAM BUKAN MELAYU. Islam adalah Islam dan bukan hak Melayu untuk mempercampur-adukkan adat Melayu dgn Islam. Sangat menyedihkan orang begini!

@NuFaN

Heheheheheh. Mmg susah. Semua dah moden.

@ahmad humairi

Generasi muda skg nie dah tak mahu menghargai bangsa sendiri. kalau kita laungkan HIDUP MELAYU, pasti kita kena gelak.

=(

Bukan kakak nak bertepuk tangan
tapi tangan kakak memang mengikut rentak "pok amai-amai". Tak semua org boleh gunakan dua mata dan hati kurniaan Allah dengan sebaik-baiknya. Nak membuka mata dan hati org tak mudah MF. Tapi cukuplah blog sebagai senjata ini. Syabas!! rentak kakak sama dgn "pok amai amai"....

@Mommy Fara

1. setuju
2.entri awak semua (kot) bersifat neutral. cuma penerimaan dan cara komen je yang kadang-kadang lebih terarah kepada sesuatu isu yang agak khusus.
3.bagus jugak ada orang yang membebel. kalau ada yang marah pun, sebenarnya marah pada diri sendiri.
4....(dalam simpanan)

Melayu itu islam..betul juga..mcm pelik kalau melayu tp bukan islam..

Assalamualaikum fara.............

syukur sbb kita dilahirkan dan dibesarkan dengan adat melayu..
tapi tulah...

bab sanding dan pelbagai tu.. molek di kurangkan..

dan bersyukur diri ini sebab beragama islam.....

@Kakzakie

Kak,

Saya tahu orang tak akan ambil peduli. Tapi saya peduli. Saya harap saya dapat teruskan lagi.

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

Tapi ada yang jelik. Pelik kan?

@Citarasa Rinduan

Saya juga pernah buat silap. Kesilapan yang sekali tu mengajar saya.

melayu itu 95% nya adalah (muslim) Islam.

maka dengan memperkasakan melayu,
kita memperkasakan Islam juga.

memang semua anak adam dan hawa tapi masalahnya sekarang si bangsa lain sibuk mengata kaum kita...mcm lah bangsa dia tu bagus sangat.... dah menumpang buat cara menumpang jangan jadi mcm pokok dedalu atau belanda minta tanah....

bila kurang membaca dan kurang berfikir ...kita pasti cepat melatah...biarkan lah ...berikan beribu penjelasan maka akan di balas dengan seribu macam alasan...biarkan...

27/7/11

Perkauman bukan dilahirkan

Perkauman sebenarnya 'diajar'

sbb kt mesia pemikiran telah dibudayakan dari zaman dulu dulu dulu dulu dulu lg bahawa melayu itu adalah berugama islam..

tp xsemua org melayu mengamalkan cara hidup islam dan berpegang kepada islam..kan??

sbb tu bangsa mlayu skg ni sng kene pijak.makin ramai xde pegangan..

sory kalau gua silap ckp..tp ni pandangan gua je

ada betulnya cakap akak ni

@delarocha

....memperkasakan melayu yg secara tdk langsung kita memperkasakan agama kita sendiri.

@NenekPenne

Kalau aku beremosi lebih, mmg aku akan ckp mcm Penne....

...tp mmg itulah hakikatnya!

@Bigdaddyz

Saya tidak boleh menjadi apati. Setiap penjelasan pasti akan dibidas dengan pelbagai alasan. Itu fitrah. Saya tak akan biarkan. Saya akan terus bersuara. Walau mcm mana pun.....

@gedek!

Ada baik juga kita bersifat perkauman.

Kempen anti-perkauman yg dilaung2kan dunia sebenarnya ada agenda tertentu.

Menutup kurap Israel.

@[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ

Salah. Pemikiran orang Melayu bukan dibudayakan dengan MELAYU ITU AGAMA ISLAM. Tetapi ISLAM telah datang pada Melayu. Dan Melayu menganutinya. Ianya perkara terbaik terjadi pada kita semua (bangsa Melayu). Tapi, yg meracuni pemikiran suci orang Melayu berkaitan agama Islam adalah adat2nya yg adakala menyentuh akidah......

Berkenaan orang Melayu tidak berpegang pada ajaran, itu dinamakan UMAT AKHIR ZAMAN yg lupa diri.

@b.r.u.t.a.l.s.o.l.o

Betul ke? Oh, tak ku sangka!

=D

27/7/11

WuMing memang tak suka hina mana-mana bangsa dan agama... Jika kita suka hina bangsa dan agama lain ini bererti agama atau bangsa kita itu yang ada masalah...

mummy
27/7/11

Hai perempuan Melayu bodoh. Jual telekong pada Cina..

MARA atau Majlis Amanah Rakyat adalah untuk membangunkan Melayu. Ko rang pandai sangat jadi kuli Cina pun happy.

Sedangkan professional Melayu yang berjaya sekarang lahir dari MARA.

So siapa yang bodoh. Kita orang nak jadi tuan ko nak jadi kuli haha.

Gembira pula tu jadi kuli..memang Mommy Fara melayu bodoh sombong. Dengki dengan Melayu lain.

Tapi kami akan pertahankan Tanah Melayu dari pengkhianat mcm kamu dan dari Cina2 Kafir yang ko sembah..muahahaha.
So siapa yang bodoh. Kita orang nak jadi tuan ko nak jadi kuli haha.

Gembira pula tu jadi kuli..memang Mommy Fara melayu bodoh sombong. Dengki dengan Melayu lain.

Tapi kami akan pertahankan Tanah Melayu dari pengkhianat mcm kamu dan dari Cina2 Kafir yang ko sembah..muahahaha.

Ibrahim Ali pejuang bangsa Melayu. Ketuanan Melayu. Korang boleh jadi hamba Cina dan Ananda. tiap2 bulan bayar upti kepada Keling adik Mahathir sampai berbillion..haha

Jika kamu anti-perkauman maka usah mengutuk kekejaman zionis Yahudi Israel terhadap Arab Palestin.

zionis,israel dan yahudi adalah berbeza. tidak semua orang israel adalah zionis tidak semua orang israel adalah yahudi dan tidak semua yahudi adalah zionist.

zionist itu ideologi
israel itu bangsa
yahudi itu agama

disini aku bukan hendak membela mereka,cuma aku ingin ingitkan kita semua perlu kenal siapa musuh kita. bila kita kenal denagn musuh kita lebih mudah untuk kita tewaskan mereka.

Catat Ulasan