21/03/12

keputusan spm hari ini - cerita spm saya

Bila saya bercerita perihal remaja ponteng sekolah, bukan kerana nak kata diri saya antara yang terbagus. Kenapa saya bercerita? Semuanya kerana saya sendiri pernah mengalaminya. Setiap kali terserempak dengan mereka, saya ralat dengan diri sendiri.

Semasa remaja, saya seorang yang kuat memberontak. Percayalah, kecut perut Mak bila membesarkan saya. Saya tak suka peraturan. Bagi saya, peraturan diwujudkan hanya untuk dilanggar. Saya benci guru. Kenapa saya benci guru? Saya pernah cemerlang di sekolah. Dan saya menjadi kesayangan guru. Tapi bila prestasi saya merudum, mereka ketepikan saya begitu saja. Tanpa ada usaha untuk bertanya kenapa dan mengapa. Sejak dari itu, saya tak suka guru. Bagi saya, guru hanya 'melihat' pelajar yang cemerlang.

Bila ke sekolah, tiada istilah etika berpakaian. Saya mewarnakan rambut. Saya conteng baju sekolah. Saya tak suka mengenakan butang. Jelak dengan peraturan, saya ponteng sekolah. Boleh dikatakan, semua pun saya merasa. Menjadi 'nakal' itu menyeronokkan. Tapi percayalah, apa yang saya pernah buat dulu langsung tak memberi manfaat kepada saya.

Saya tak suka belajar. Saya tak pernah buat persiapan untuk SPM. Saya hanya menumpukan perhatian di kelas tuisyen. Balik rumah, saya lebih suka tidur, makan dan tengok TV. Semasa SPM, saya ambil 9 subjek. Tapi saya tak suka 1 subjek yang itu. Akibatnya, saya tidur sepanjang peperiksaan.

Tiba hari untuk mengambil slip keputusan, saya kecut perut yang amat. Kawan baik saya melompat bila dapat pangkat 1 di bawah agregat 10. Tapi bila giliran saya, tangisan berderai. Nak menyesal pun tak guna, kan? Walaupun 1 subjek yang itu, sudah terang lagi bersuluh saya dapat 9. Tapi syukur Alhamdulillah, keputusan saya sebenarnya masih melayakkan saya untuk masuk universiti. Tapi kenapa saya menangis? Saya menangis kerana saya tak mampu nak menggapai agregat pangkat 1. Tapi Ayah memujuk. Dia kata, saya langsung tak nak belajar. Tapi keputusan masih ok. Betul juga. Dari situ, saya bermuhasabah diri. Memang betul. Tidak cemerlang SPM, bukan penamat sebuah cerita. Sedangkan perjalanan masih jauh untuk ditempuh. Cemerlang SPM juga bukan penentu masa depan yang gemilang. Juga, dunia masih belum terbuka dengan meluas.

Namun, saya tetap 'nakal' dan kekal dengan sikap suka memberontak sehingga saya kenal dengan suami saya yang sekarang ini. Sebenarnya, nasib saya sangat-sangat baik. Walaupun saya bukanlah cemerlang mana. Tapi saya dikelilingi dengan orang-orang yang cemerlang. Suami, kawan-kawan malah kawan-kawan blogger juga. Sebab itu saya kata, generasi saya adalah generasi yang cemerlang. Kan?

Memang betul. Kita hanya merancang, Allah yang menentukan segalanya. Jadi adik-adik sekalian, jangan sedih-sedih kalau SPM tak berapa nak memberangsangkan. Masih ada banyak peluang di depan mata. Tak payah nak menyesal apa-apa. Selamat berjaya ya? (Eh? Ada ke adik-adik SPM yang nak membaca? Malu sendiri. Heheheh)

30 comments

21/3/12

saya dulu pun nakal suka memberontak, dapat pangkat 1 tapi atas pagar je, ngam-ngam kata orang, pastu susah nak masuk universiti, last but not least dapat gak la masuk u, tapi umur dah meningkat..rasa nyesal tak belajar rajin-rajin.

21/3/12

betul...
cheqna pun tak cemerlang dalam SPM sehinggakan arwah abah pernah kata kalau macam ni punya keputusan tak payah sekolah tak pe...cheqna bangkit..akhirnya berjaya dalam stpm dan menjadi 'seseorang' pada masa skang...
alhamdulillah

Oh hooo..menggamit kenangan!!!

gagal spm tak bererti penghujung segala-galanya...
percaya lah...

iols juga pernah gagal spm
tapi - cuba lagi sekali...
alhamdulillah.... berjaya juga...

21/3/12

saya dapat pangkat 3 dalam SPM...

tak layak ke universiti.... ~ malu

tapi saya dapat 1 dalam lukisan, tahu! haha

ye..saya setuju.betul,negara kita asyik menumpukan pd pretasi sekolah cemerlang dan guru gemilang tapi bilakah agaknya nak menengok2 yg tercicir2 it?

memanglah persaingan boleh menjadi 1 pemangkin atau motivasi..tapi lihat saja,rasanya makin ramai yg tercicir bilamana guru, kerajaan dan masyarakat hanya melihat yg 'menjadi' tanpa mahu peduli nak usaha naikkan yg 'tak menjadi' itu dari awal...

bak kata org,kalau dah terjatuh biar telungkup terus...huhuuu,sgt menyedihkan dan merisaukan (kalau fikir nasib anak2 kita?).

21/3/12

Kakcik pernah buat catatan untuk mereka 'yang kurang berjaya' dalam SPM mahupun PMR. Tak perlulah catatan itu diulangsiar rasanya.

Apa2pun gagal dalam mendapatkan keputusan cemerlang dalam peperiksaan 'besar', bukanlah penamat kepada segala2nya. InsyaAllah.

21/3/12

fara,
baru komen kat irfa..actually 2-3 tahun kebelakangan ni baru saya sedar..bila contact balik dengan kawan2 lama..

pada saya keputusan SPM yg cemerlang tak menjamin kejayaan seseorang dalam hidup..

beberapa org kawan saya..maaf kata.. perangai sorang2 macam bohsia..sekarang lebih berjaya dari saya..spm diorg entah pangkat berapa..malu nak mengaku saya ni belajar kat U..hehehe..

21/3/12

oh, hari ni result spm keluar ke? ok, `produk' baru dengan wajah lama bakal membanjiri pasaran. dihasilkan oleh `kilang-kilang' serata negara.

21/3/12

WuMing juga agak nakal dulu..

Tak ada apa yang nak di kesalkan... Kecuali..degil dengan ayah...

Kini saya nak baik macam mana pun ayah dah tak dapat tengok...

Sedih tauu...hu..hu..hu.. maaf yer..emosi pulak

sy pon ralat dgn result SPM sy..mmg result sy cukup cemerlang tp sbb sy rs sy mampu buat lebih baik..


asalnya ms di sekolah biasa sy adalah pelajar kesayangan cikgu tp semua berubah bila sy masuk asrama ms form 4..sy tertekan dgn peraturan..x biasa uruskan semua sndiri..takda cikgu yg perhatikan sy lg..akibatnya sy sering tido dlm kelas..malas belajar..sealu cr psl (tp x buat kesalahan yg teruk-teruk just ponteng prep dan ponteng pegi surau je HEHE)


tp betul mcm fara ckp SPM bukan pengakhiran hidup :)


p/s: sori sy mcm buat entri lak kt ruangan komen awak.

21/3/12

saya wajib like this entry sbb nk bagitau..SPM bukan titik kejayaan seseorang..

org kita sering kata : kalau tak lulus spm ko nk jadi apa? emmm tapi pndidikan kat ngara kita pun yg mgajar org kita jadi camtu :(

21/3/12

Ganas juga puan dulu ye? Hehe.

Memang benar, SPM bukan segalanya. Masih boleh berjaya, rezeki lain Allah akan bagi.

:)

emm..kalau baca hasil tulisan
kamu adalah nampak sikit2 jiwa
memberontak tu...

tapi itu bagus juga kalau tak kamu
tidak jadi seperti sekarang inikan :)
sbb kita suka baca tulisan kamu ni..hik3

21/3/12

GAGAL SEKALI BUKAN BERMAKSUD KITA AKAN GAGAL BUAT SELAMA-LAMANYA.. ADA YANG TAK LULUS PERIKSA PUN BERJAYA JUGAK.. MALAHAN ADA PELAJAR "U" PUN TAK DAPAT KERJA..

Kakak sebab anak ke6 dari 8 adik-beradik dan lahir pula dlm keluarga miskin tak ada istilah nak 'menakal'. Org tua kakak amat lembut dan bila lihat abang/kakak dah berjaya dlm hati sendiri takut tak boleh berjaya macam mereka itu yg belajar macam nak gila Fara...

Lagi-lagi kalau bapak kata siapa yg tak pandai akan jadi macam bapak kerja susah nak dapat duit itu yg takut...

klu adik2 spm tak baca..abg2 yang lepas amek spm yg baca hihihihhh...

sy dulu pelajar yg baik hihiihh...baik smpai kene public canning bila ponteng kelas PJ sebab tak bawa baju sukan hahahahahaha

21/3/12

spm pangkat 2..
mahu masuk U..tapi buat kerja sambilan dulu..bila duit dah pegang selalu..U ntah kemana...

Tahniah kpd abg2 n kakak2 yg berjaya
dlm spm 2011...pasan muda...heheh

21/3/12

Klo bley undur masa, rasa nak amik SPM lagi skali sbb tak puas hati dg result dulu ☺☺

21/3/12

yeah..ramai yg menagkui kelemahan sendiri, aku pun sedar yg SPM ku hanya cukup makan saja dulu...dan skrg ni hasilnya juga dah boleh buat aku terlebih makan la plak, syukur Alhamdulillah.

Sy ambik spm 2x. Kali kedua sy ambik spm masa umur 25 tahun. dah bangka pun. haha.

Akak dulu tak nakal, naif sgt sb akak kesayangan atok. Tak dpt A pun takpe, dunia belum berakhir. Muhasabah diri, didik anak supaya jgn tiru mcm kita...hehe..

21/3/12

emm boleh tahan :)
tak nak join mini contest aku buat tu.hehe

21/3/12

Saya seorang pelajar yg baik dan skema(bukan bangga diri tp itulah kenyataan). Result spm pun atas pagar je. Masuk U. Pastu dpt kerja bagus. alhamdulillah sblm kawin dah tunaikan tanggungjawab yg sepatutnya kpd keluarga di kampung. Lega...

keputusan SPM saya pn tk berapa baik dan saya kesal dgn diri saya...tp hidup harus diteruskan..

akak pun nakal, yg kantul keluar asrama tengok wayang akak ler, pas tu result spm hampeh, akak amik stpm,.. br dapat masuk u... dan akak harap benda tu x terjadi pd 'anak2' akak kat sekolah, sebab mama tahu betapa pedih rasanya bila gagal...

kita cam sama je suka memberontak. dalam hidup ni dimana ada kemahuan kat situ ada jalan, semuanya terletak pada diri sendiri.

sy ni kira student baik2 la konon kat sekolah..tp hantu2 yg suka melawan cikgu, tampar cikgu, panjat pagar sekolah..diorang ni skrg ada yg jadi engineer kat pelantar minyak, juruukur laut, sorg lg paling hantu jd doktor..sy? haha ketawa sndiri kui3

betul tu kak spm tak menjaminkan apa2..ramai yang cemerlang zaman sekolah bila dah masuk universiti semua hancur siap ada kena reject lagi..tak boleh nak rasa diri sentiasa bagus sbaliknya kena berusaha dan sesuaikan diri dengan keadaan..untung akak..dikelilingi org2 yang cemerlang..ohh..meremang bulu roma baca..hehe..

Catat Ulasan