2/10/14

cerita tentang nasib rakyat jelata; ron95 naik 20 sen dalam diam. ah, mogoklah! makan piza lagi best!

Asyik mengeluh je rakyat Malaysia, kan? Naik sikit, nak marah-marah. Tapi kerja malas. Baru ada baby, stop bisnes cookies. Sibuk konon! Sebenarnya, tak reti nak uruskan masa. Kan? 

Ok. Dah tau dah jawapan pentegar gomen. Hahahaha! Minyak naik 20 sen je. Apalah sangat 20 sen tu. Semua orang pun ada 20 sen dalam poket masing-masing, kan? Tak terjejas pun. So what are you waiting for, cucumbers? Let's support the durians and the koncos 'til the end of our life! (Applause).

Ingat tak entri piza saya yang lepas? Guess what? Kami berpiza lagi. Kali ni, saya improve resipi doh piza. Bersesuaian dengan barang-barang sedia ada dalam dapur surirumah rakyat Malaysia. Hehehehe~ Tak payah nak berminyak zaitun bagai kalau jenis yang tak buat stok. Kadang-kadang, usaha kita nak masak tu jadi terbantut sebab bahan-bahan tak cukup. Betul tak? Tak payah nak strict sangat. Kita buat dia, ye tak? Heheheh! Tak nak bebel panjanglah. Jom belajar buat piza.

500gm tepung gandum bersubsidi gomen
50ml minyak sayur (saya pernah guna minyak zaitun, minyak canola dan minyak kelapa sawit)
300ml air + 1 sudu kecil garam (bancuh)
1 sudu kecil water roux (klik label masak-masak dan cari entri saya pasal mende alah ni)
11gm yis segera

Satukan tepung gandum, yis segera dan water roux. Sebatikan. Buat lubang tengah. Tuang minyak dan air. Part yang ini, tangan mungkin agak melekit. Uli je sampai tangan bersih. Agak-agak dah puas uli, peram tepung dengan sikit minyak. Biarkan dalam sejam.

Saya ada petua nak bagi doh rasa light. Doh yang dah kembang, jangan ditumbuk. Bila nak berpiza, ambil bahagian berkenaan dan terus canai (saya ratakan pakai tangan je). Inshaa-Allah, roti takkan rasa padat dan ringan ala-ala Dominos gitu. Weekend lepas, saya buat piza ayam, peperoni dan kaya. Sedapnya! Bila dibiar semalaman pun, roti tetap lembut. Tak keras. Tak liat. Tak berderai. Yummeh!

Cuma ada gambar piza kaya je. Lain-lain, tak menyempat. Sobs!



Buruk betul gambar. Siap ada gunting lagi kat sebelah. Maklumlah, rumah saya takde pemotong piza. Sobs!

7 comments

kerlasss potong pizza pakai gunting jek..hehehe..

kerlass potong pizza pakai gunting!

Amboi terernya awak buat piza kalau saya memang tak laa...Saya tak reti uli..

2/10/14

buruk2 pun hebat tauuu dari orang yg tak pernah uli tepung ni hah...hehehe...tgk tepung kena uli bolehlaaa

2/10/14

saya lagi old school...saya piat aja pizza dgn tangan..hahaha

2/10/14

Rajin nya buat piza..buat jual jugak ke?

pizza kaya pun ade? kayalah mcm ni!! (walaupun ron 95 naik 20 sen)

Catat Ulasan